• Anonym (Värdelös)

Bebis föll från skötbordet - jag går sönder av ångest!!

Måste få skriva av mig lite.. Oron äter upp mig levande..

Jag gjorde något HELT oförlåtligt, nämligen lämnade min fyra månaders bebis på skötbordet för att hjälpa storasyskonet från toaletten. Får panik när jag inser mitt helt sinnessjuka misstag och ska springa ut från badrummet. Hör en duns och hinner tänka att det kan vara min älskade lilla bebis, i samma sekund hörs gallskrik. Kommer äntligen fram till henne... helt blodig. Näsblod var min första tanke, tills jag ser ett stort jack från ögonbrynet och upp!!! Får panikångest, får inte upp kodlåset. Ringer 112 och får ambulans skickad. Jag och barnen skriker och gråter hysteriskt.

Kommer äntligen fram till akutmottagningen, ångesten är påtaglig och allt jag kan tänka på är att jag är en värdelös mamma som skadat mitt barn så.. Det tar TVÅ timmar innan min lilla bebis får lokalbedövning. 30 min senare sys hon. Vi får vänta och vänta, tillslut skickas vi från intensivvårdsavdelningen till barnavdelningen. Efter ett par timmar kommer en ny läkare in som bekräftar att jag är totalt misslyckad och att han kommer orosanmäla oss.

Flickan mår bra under omständigheterna. Sover, äter och skrattar som vanligt. Med ett förhållandevis stort plåster på sin lilla panna..

Jag kan inte äta, sova eller ens tänka på något annat än denna hemska olycka.. Ångesten trycker i bröstet och jag vet inte hur jag någonsin kommer kunna förlåta mig själv!!

Paniken över hur socialtjänsten reagerar över att jag praktiskt taget misshandlat mitt barn. Vad händer nu? Kommer jag någonsin se mina barn igen?!

Går sönder av alla tankar... När kontaktar socialtjänsten oss? Vad händer sedan?

• Svar på tråden Bebis föll från skötbordet - jag går sönder av ångest!!
  • Bengtibro

Ja, du kunde ju i princip lika gärna släppt ungen från en meters höjd rätt ner i kaklet. Klart soc lägger sig i då.

• Anonym (Betty)

Jag tror att du är en bra mamma. Om du vore en dålig så skulle du skita i de här och röka en joint.

En kvinna jag känner låter bara barnen äta ekologiskt, undviker skärmar och socker och är allt igenom präktig, riktigt bra på att hålla rent hemma, vara konsekvent i uppfostran osv, men blev en gång superkissnödig medan hon bytte blöja och medan hon satt på toaletten och tittade på bebisen lyckades den ändå ramla ner. Hon hade mycket ångest, men insåg nog ändå att olyckan kan drabba alla. Mina bebisar har krupit ur sängen och ramlat och liknande. Man kan inte alltid ha koll på allt.

• Anonym (Tråkigt)

Usch! Panik! Men det var ju en olycka, visst klart man inte ska lämna barnet på skötbordet givetvis. Det är väl dock inte helt omöjligt att det händer, alla är människor. Du hade väl bråttom att hjälpa andra barnet och tankspridd. Bebisen verkar ju må bra och det är ju viktigast. Du kan ju inte göra annat än att förklara dig för socialen om de nu kontaktar dig. Jag tror absolut inte att det händer något alls mer än att de kanske hör dig om olyckan. Du är inte den första som har gjort det misstaget eller andra misstag. Som sagt viktigast att barnet tycks ha klarat det väl och du har ju definitivt lärt dig något utav det. Det kommer gå bra. Håll dig lugn och sansad bara.

• Rumpelstiltskins

Tänker inte skälla på dig och berätta för dig hur dum du var som lämnade ditt barn på skötbordet för det vet du uppenbarligen redan. Men man är bara människa och ibland gör man saker utan att tänka sig för.

Du kan vara lugn TS. Mår dina barn bra i övrigt så kommer inte socialen att göra ett skit mer än att prata med er. 

• Panke

Jag har ingen erfarenhet av socialtjänsten. Men jag är ändå övertygad om att du inte behöver oroa dig. Jag förstår din ångest, något liknande hände mig. Jag tappade mitt äldsta barn när han var 4 mån, och fick vara på sjukhus över natten för att utesluta hjärnskakning. Jag mådde FRUKTANSVÄRT dåligt.

Säg bara som det är till soc. Jag förstår att det ger mycket ångest. Men det kommer gå bra, du har inte misshandlat bebisen utan gjorde ett misstag. Det händer. 

Kram.

• Anonym (Värdelös)
    Bengtibro skrev 2018-01-08 20:13:19 följande:

Ja, du kunde ju i princip lika gärna släppt ungen från en meters höjd rätt ner i kaklet. Klart soc lägger sig i då.

Tycker inte att det är konstigt att sjukhuset anmälde!! Snarare att man som läkare yttrar sina personliga åsikter på arbetstid. Inför en anhörig med panikångest.
  • Rumpelstiltskins
    Anonym (Värdelös) skrev 2018-01-08 20:18:42 följande:
    Tycker inte att det är konstigt att sjukhuset anmälde!! Snarare att man som läkare yttrar sina personliga åsikter på arbetstid. Inför en anhörig med panikångest.
    Vad sa läkaren?
  • xnfsm

JA det var dumt. Men sanningen är att föräldrar varje dag, flera gånger tar risker som kan skada sina barn och ingenting händer, de skadas inte. Oturligt nog ramlade din bebis när du tog den risken men det var ett misstag, du är mänsklig och en olyckshändelse gör inte dig till en dålig förälder.

Förklara dina känslor för soc, de kommer att förstå. Deras ambition är att dina barn ska må bra, de gör dom sannolikt med dig om du är en bra förälder.

Andas.

• Anonym (Andas)

Att orosanmäla till socialtjänsten är rutin i de här fallen. Det blir inget om det inte finns andra brister.

All sjukvårdspersonal är enligt lag skyldiga att anmäla till soc på misstanke om att ett barn far illa, och fall från skötbord uppstår pga bristande uppmärksamhet, vilket kan vara ett tecken på att ett barn far illa.

Men det är tråkigt att du upplever att läkaren bekräftade att du är totalt misslyckad, TS. Det är en svår uppgift att prata med föräldrar som är så stressade som du var och den här läkaren misslyckades uppenbarligen. :(

Olyckor händer.

Ta hand om dig och barnen!

• Anonym (Värdelös)
    Anonym (Betty) skrev 2018-01-08 20:15:33 följande:

Jag tror att du är en bra mamma. Om du vore en dålig så skulle du skita i de här och röka en joint.

En kvinna jag känner låter bara barnen äta ekologiskt, undviker skärmar och socker och är allt igenom präktig, riktigt bra på att hålla rent hemma, vara konsekvent i uppfostran osv, men blev en gång superkissnödig medan hon bytte blöja och medan hon satt på toaletten och tittade på bebisen lyckades den ändå ramla ner. Hon hade mycket ångest, men insåg nog ändå att olyckan kan drabba alla. Mina bebisar har krupit ur sängen och ramlat och liknande. Man kan inte alltid ha koll på allt.

Åh tack!! Jag VET ju också att olyckor händer men det här var så fruktansvärt!!..
Svar på tråden Bebis föll från skötbordet - jag går sönder av ångest!!