• AI57

Att lära mig svenska

Hej, jag tänker mig att lära mig mer svenska för barnens skull. Jag vill att jag kan prata mer så det blir lättare att umgås med andra föräldrar. Men har jag inte mycket tid att gå till någon kurser. Istället tänker mig att ha någon att jag kan tala med på svenska, som kan gå i stil med språk fika.

Frågan är var kan jag hitta någon som vill hjälpa till. Självklart att man får betalt. Hur mycket får man ge så det låter rymligt?

Tack för tipset!

• Svar på tråden Att lära mig svenska
  • 040kille

Titta på Röda Korset. De kör språkcafé. Finns säkert fler liknande träffar. Bibliotek brukar vara träffpunkter för sånt.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • annabellelee

Testa även på öppna förskolan, om du har barn i förskoleåldern. På min öppna förskola fanns flera föräldrar som kom dit just för att de ville träna sin svenska. Svenska kyrkan brukar också ha barnverksamheter, där man säkert kan träffa trevliga föräldrar. Vår lokala kyrka ordnar tex lekstunder, då man kan stanna och äta middag tillsammans till självkostadspris. 

Biblioteket brukar anordna språkvcaféer. Man kan ju även sätt upp lappar på deras anslagstavla, om man frågar. 

Svar på tråden Att lära mig svenska