• Emmanouella

Bli med 18-månaders bebis - hjälp, tips & råd tack!

Hej,

jag är helt ny här, för jag behöver all hjälp och råd som går att få - och var får jag det ifrån, jo er som redan är föräldrar!

Jag ska försöka att fatta mig kort. Min sambo och jag bor idag i Sverige, han ursprungligen ifrån Grekland där vi träffades då jag tidigare bodde där. Vi har det otroligt bra i vår relation och allmänt i livet (ekonomiskt etc). Min sambos syster (som bor i Grekland med övrig familj) har en dotter på snart 18 månader, som vi står mycket nära, trots att vi inte befinner oss i Grekland på heltid. Systerns numera ex (barnets pappa), har uttryckt sig aggresivt och fysiskt skadat henne. Systern i sin tur är så pass psykiskt skadad att de separerat, men att hon i princip verkar ha glömt bort att hon är mamma och ansvarar för ytterligare ett liv. Hon är inte längre hemma och hennes föräldrar tar mest hand om deras barnbarn. De älskar henne mer än allt annat, men har redan vuxna barn (min sambo och hans syster) och jobbar dessutom för mycket för att alltid ha orken att ha en bebis igen. Stundtals är även barnet hos sin pappa och hans familj, men detta är inte en situation någon utav oss trivs med då inte någon i hans familj varken har de ekonomiska förutsättningarna för barnets framtid eller ens rätten att ha barn, när man slagit sin ex fru. Han har även "mildare" gjort oacceptabla utfall mot sin egen dotter.

Jag och min sambo älskar hans systerdotter över allt annat och tillsammans med hans familj, så ser vi bara en stabil utväg i nuläget - att vi får vårdnaden för henne och att hon bor med oss om så för en tid framöver. Hans syster är med på detta beslut. Rättstvisten har redan börjat och vår advokat menar på att med de förutsättningar som är, så kommer vi med största sannolikhet få vårdnaden för henne. Detta är en otrolig lättnad, då vi verkligen skulle ta en kula för henne eller betala vilket pris som helst för att hon får den uppväxt hon förtjänar. Vi har varit nere nu under jul och nyår och vi har inga som helst problem med hur hon har en tillit till oss. Snarare så att hon känner sig oerhört trygg med oss båda två. Vi båda älskar barn, men har bara velat vänta tills vi kände oss helt hundra med vår ekonomi och stabilitet i ett hem.

Nu till min faktiska fråga och önskan - vad bör vi tänka på? Vad är barnens fas/kommande faser etc? Jag vill veta allt som ni anser vara viktigt. Även om det är ett barn vi känner, som känner oss, som vi kan ens rutin etc, så känns det lite småläskigt att ta över alla absvar för en annan människa och inte riktigt börja från ruta ett så att säga. Jag vill bara ge henne allt och verkligen ge henne de möjligheterna hon förtjänar och jag älskar henne redan som min egen dotter.. jag vill bara inte göra "fel".

Tack <3

• Svar på tråden Bli med 18-månaders bebis - hjälp, tips & råd tack!
  • Ina82

Hejsan! Mitt bästa tips är att lära känna henne (lite annat att bo med en liten, jämfört med att hälsa på henne) för alla barn är olika. Som förälder känner man sig ofta otillräcklig, så det är helt normalt. Ge barnet mycket kärlek så ska ni se resten löser sig. Ni kommer snabbt in i en vardag.

Det är en jätte bra sak ni gör! Lycka till! :)

Mvh snart 4 barns mamma

• legomum

Ta er tid att lära känna barnet. läs på om utvecklingsfaser och om trots.

Att arbeta lågaffektivt (man är smidig i kontakten helt superkort förklarat) är nog en av de bästa råden jag kan ge.

Gå på magkänslan och jag antar du/mannen kommer vara föräldralediga ett bra tag så se om du inte kan träffa andra mammor i parken /öppna förskolan för att få igång "barnsnacket". Bästa fall får du nya vänner för livet.
    Men du får andra i samma fas i barnåren att bolla tankar med.

Hoppas verkligen att det blir bra och att ni får hand om barnet. Vilken hemsk (traumatisk?) första tid för barnet.

• Snuttis2

Ta en kontakt innan med ett närmsta bvc mottagning , har fått superbra info hos vår. De har olika tema tillfälle gällande anknytning, mat, säkerhet i hemmet osv. Gick en bra bok om grundläggande föräldraskap likaså.

• Emmanouella

Åh tack snälla fina ni för tips och stöd <3 hade nästan gett upp om att få feedback. Har redan börjat kika runt på öppna förskolor, aktiviteter etc i våra närområden och är positivt inställd. Har givetvis många vänner här som har barn i olika åldrar, men alltid skönt att få bolla lite med personer som inte känner mig på ett personligt plan och därför får ett annat perspektiv också! Tack alla fina mammor.

• Snuttis2

Vi fick nyligen en biologisk son efter många års kämpande. Men Innan dess var vi inne på att adoptera och är fortfarande medlem i en av föreningarna . Har gått på diverse tema kvällar även där o tänker att det skulle kunna vara en lämplig kontakt. Där möter ni ju föräldrar som kan berätta om föräldraskap där det också finns andra aspekter att ta hänsyn till!

Det kan ju uppstå andra svårigheter i samband med denna livsinställning för er o för henne både nu och senare i framtiden.

• Oscarsmamma84

1177 har bra info om olika faser. Säger som de andra lär känna henne. Vissa barn märks faserna mer på än andra. Dottern är inne i en fysisk fas nu när hon e 18 mån. Slåss, bits o knips. Hon vill klara mycket själv o när det inte går så bryter hon ihop. Sonen var mycket lugnare med sina faser än dottern är.

Svar på tråden Bli med 18-månaders bebis - hjälp, tips & råd tack!