Immunförsvar - infertil? Tar letrozol
Hej!
Vissa frågor har jag redan läst om på Familjeliv och fått lite svar på, att infertilitet kan bero på överaktivt immunförsvar, exempelvis. Och att man kan göra behandlingar utomlands och sedan lyckas...
Mitt problem:
Vi önskar och vill inget hellre än få ett syskon till vår dotter. Vi har alltså ett barn tillsammans, hon blev till på direkten - jag tog ut min kopparspiral och blev gravid en vecka senare.
Efter förlossningen, i varenda menstruationscykel (mensen kom efter ca 3 mån när jag trappade ner amningen) har jag till en början känt av "ledvärk" ungefär en vecka efter förmodad ägglossning. Efter knappt ett års försök att bli gravid sökte jag till en gynekolog som såg att ägglossningen kanske inte riktigt fungerat som den sig bör, jag har även haft mellanblödningar och åt Primolut Nor en månad men blev sedan av med mellanblödningarna i kommande cykler.
Så jag fick utskrivet och tar Letrozol för att framkalla starkare ägglossning, vilket jag också känner av starkt när den sker. Har ätit endast två cykler med Letrozol, har inte blivit gravid. Har däremot fått kraftigare symtom efter ägglossning - nu får jag feberfrossa och feber omedelbart några timmar efter att jag känt att ägglossning skett.
Är det någon mer än jag som får feber efter ägglossning, inte jättehög feber, som är som värst ca 5-6-7 dagar efter ägglossning? Jag får influensaliknande symtom också med torrhosta och fruktansvärd värk i kroppen. Det känns precis som att ett krig startar i min kropp direkt efter att ägglossning skett. Ett par dagar innan mens börjar jag må bättre och sedan är både värken i kroppen och febern borta när mensen kommer.
Någon som haft liknande symtom, som fått kortison utskrivet och som lyckats bli gravid och hållt kvar graviditeten? Jag hoppas kortison kan hjälpa, men kan man fråga om det utan att man är inne i någon IVF-sväng?... Har gjort spolning av äggledarna, det visade fin passage genom dem båda. Kan aldrig tro att det skulle vara problem att ägg och spermie inte möts eller att vi missar ägglossningen, då jag känner den så tydligt.
Jag blev ju så lätt gravid med vårt första barn!