• Elvipe

Ridning?! Grav i vecka 17.

Jag är gravid i v 17 och har ridit en gång i veckan hela graviditeten. Rider på ridskola. Sist jag red i vecka 15 så kände jag liiiite svag mensvärk under tiden. Hade inget ont eller så efteråt. Idag är det tänkt att jag ska rida igen, glömde dock fråga mik barnmorska förra veckan och nu går det inte att ringa dit. Antingen pga "mellandagar" eller så är det fel med slussen men får bara svar att deras telefontider är 8-16 helgfria vardagar.

Har inga problem i graviditeten utan känner mig pigg o mår bra. Kan jag rida idag tro eller är det farligt på något vis om man ev får någon liten sammandragning eller mensvärk?

• Svar på tråden Ridning?! Grav i vecka 17.
  • Echinacea

Att rida är inget farligt så länge det inte gör ont eller du ramlar av.

Föra graviditeten red jag till veckan innan dotterns föddes, vecka 37. Jag bedriver utbildningstall och red 5-6 hästar fram till vecka 28 och därefter bara två hästar per dag. Hoppade till vecka 30 någonting. Nu är jag i vecka 21 och rider som vanligt och tänkt rida hela denna graviditeten också om kroppen känns bra.

• Rebecca1987

Jag red på lektion fram till vecka 36. Undvek lektioner med hoppning från vecka 34. Och blev de jobbigt så viladr jag på mitten några minuter

• Elvipe
    Echinacea skrev 2018-01-04 10:56:19 följande:

Att rida är inget farligt så länge det inte gör ont eller du ramlar av.

Föra graviditeten red jag till veckan innan dotterns föddes, vecka 37. Jag bedriver utbildningstall och red 5-6 hästar fram till vecka 28 och därefter bara två hästar per dag. Hoppade till vecka 30 någonting. Nu är jag i vecka 21 och rider som vanligt och tänkt rida hela denna graviditeten också om kroppen känns bra.

Ja, det vet jag att många rider länge så länge det känns bra. Det jag mer tänkte kring är den här mensvärken och små sammandragningar, om det har betydelse som innebär att man bör ta det lugnt. Alla graviditeter är ju individuella. Några får foglossning, andra inte osv. Jag har inte känt av några fogar utan vid ridning är det som typ mensvärk eller någon lättare sammandragning.
Svar på tråden Ridning?! Grav i vecka 17.