• Ljbs

Desperat, utmattning, ångest, depression, pmds utebliven läkarkontakt

Hej,

Jag blev hösten 2015 diagnostiserad med utmattningssyndrom. Jag var slutkörd av både jobbet och alkoholiserad sambo.

Jag led av ångest, sömnlöshet, enorm trötthet, minnesluckor, känslor av overklighet, gråtmildhet, koncentrationssvårigheter, kunde ej läsa en bok och inte följa handlingen i t ex. En film. Fick läsa meningar om och om igen för att förstå vad det stod, t om. enkla instruktioner blev kaosartat.

Jag var sjukskriven 6

månader på heltid sen jobbade jag upp mig i procent följande 4månader.

Led fortfarande av symptomen i mildare grad i perioder.

Sen blev jag gravid för jag träffade ny partner under min "tillfrisknings" period. Kände mig bra, men visst var vissa perioder tyngre.

2015 medicinerade jag citalopram, osäker på om. Det hjälpte.

När jag efter graviditeten,kontaktade vårdcentral för att jag började må sämre igen, fick jag träffa tre olika läkare. Ordinerad sertralin.

Käkade dom 6 månader. Blev tillagat så slut att jag inte orkade något, blev helt mösig av dom. Kontaktade vc igen.

Fick fjärde läkare som ordinerade voxra som snabbt verkade verka och höll mig i schack ( mådde bättre än jag gjort under hela mitt liv) . Fick fortfarande perioder av nedstämdhet och oerhört kraftig ångest. Två ggr under de sista 4 månaderna skulle läkare ha uppföljning på telefon med mig, två ggr har han inte ringt??!!! Första gången sa han jo jag har ringt och jag tänkte artiklar jaja då har väl jag missat det då.

Nu andra gången den 22/12 gick jag och väntade och väntade på samtalet, då jag märkt att jag börjat sjunka sista veckan. Ingen ringde.

Idag tvingar min sambo mig ur sängen k mer till vc. Där dom meddelar att nej han skulle ringa dig den 21/12. Jag proppade på, och visar på mina journaler i 1177, at nej den 22/12 hade jag telefontid bokad.

Jahajaaa ok ja set ser ut som han avbokat dig den 22 och ringt dig den 21/12 istället.

Jag vet varken ut eller in. Jag mår sämre än jag någonsin gjort, jag har vissa kvällar skälvskadetankar pga min ångest. T om. Tänkt ibland att fan vad lever jag för??! JAG HAR ALLT ATT LEVA FÖR.3 underbara ungar och en fantastisk man som jag behandlar som skit nu när jag mår dåligt, det är som om jag blir en djävul när jag mår såhär, ena stunden dämpad och ångestfylld och nästa stund försöker jag medveten lirka fram provokationer nästan för att få utlopp för ångesten jag bär på.

Minnesluckorna är tillbaka, orken sinar och ångesten maler så illa att jag vissa kvällar sen veckan innan julafton slängt i mig 5 oxascand istället för 1 st/3ggr dag vid behov. Mest har jag hjort detta för att kunna slappna av och sova på kvällen.

Jag jar hjärtklappning ett par ggr per dag och en hissnande känsla där jag tror jag glömmer av att andas något som hände mig när jag var som sämst 2015-2016.

Vad ska jag göra?? Hur får man en fast läkarkontakt?

Tror dessutom att det är någon sorts pmds som gör att jag mår extra dåligt från ägglossning tills en vecka efter mens.

Borde man inte utreda mig närmare istället för att skicka mig mellan allmänläkare och medicinera mig?

Hur bär jag mig åt för att få riktig hjälp?

• Svar på tråden Desperat, utmattning, ångest, depression, pmds utebliven läkarkontakt
  • MeandHim

Så typiskt läkare!

Min läkare bara bröt kontakten och jag fick inte tag henne trots att dom lovat hon skulle ringa upp.

Fick inte vara fortsatt sjukskriven, fick anmäla mig som arbetslös... jobbade 50% men fick inte stämpla och fsk tyckte jag va fullt friskt. Var sjukskriven ett 1 1/2 år Kunde inte leva själv med 2 barn på 50% inkomst så fick snällt börja jobba heltid och nu kommer såklart symptomen krypande tillbaka igen och jag är livrädd att hamna där igen... men har tydligen inte råd att vara sjuk.

Svar på tråden Desperat, utmattning, ångest, depression, pmds utebliven läkarkontakt