• Anonym (OjOjOj)

Reda ut underhållet

Jag är man och skild sedan 2012. Har yngsta dottern (13 år) boende här 100%.
    Vill reda ut underhållet mellan oss föräldrar.
    Mamman får alla klädespengar och halva fritidspengen så mamman ska ut med henne o fixa kläder. Dottern är hos henne vissa helger från typ kl 11-21.  en dag per vardagsvecka går hon till mamman efter skolan o är där tills kl 20.Sen kommer hon hem till mig.  Övriga dagar är det alltid hos mig.  Jag får 500kr swishat från mamman och det är underhållet. Mamman får barnbidraget. 
    Jag vill reda ut UH-beloppet riktigt SAMT få halva klädbeloppet för jag vill också ut med dottern i klädaffärerna. Som det nu är går alla pengar åt till basic såsom skjutsar hit o dit, önskningar om gott bröd till skolmornarna och bio mm.
    Jag vill inte att det blir nåt tjafs om 5-8 år att nån fått för lite. Därför vill jag ringa F.kassan och vi föräldrar o nån från FK hjälper oss o ändra eller bekräfta. Detta skrev jag till mitt X och det blev ett jävla liv!  Hon svarade att jag var girig. Jag ville förstöra vår relation. Dottern skulle hon inte sponsra nåt mer sa hon. Hon blev skogstokig.  Jag för min del blev häpen över reaktionen, Mitt mål är ju att det ska bli rättvist. 

Gör jag fel som vill få hjälp av FK att hjälpa oss räkna ut underhållet?

• Svar på tråden Reda ut underhållet
  • Anonym (S)

Hon blev säkert arg för att du förmodligen kommer bli berättigad mer än vad du får idag.

• Anonym (FK)
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-03 19:35:38 följande:

Jag är man och skild sedan 2012. Har yngsta dottern (13 år) boende här 100%.
    Vill reda ut underhållet mellan oss föräldrar.
    Mamman får alla klädespengar och halva fritidspengen så mamman ska ut med henne o fixa kläder. Dottern är hos henne vissa helger från typ kl 11-21.  en dag per vardagsvecka går hon till mamman efter skolan o är där tills kl 20.Sen kommer hon hem till mig.  Övriga dagar är det alltid hos mig.  Jag får 500kr swishat från mamman och det är underhållet. Mamman får barnbidraget. 
    Jag vill reda ut UH-beloppet riktigt SAMT få halva klädbeloppet för jag vill också ut med dottern i klädaffärerna. Som det nu är går alla pengar åt till basic såsom skjutsar hit o dit, önskningar om gott bröd till skolmornarna och bio mm.
    Jag vill inte att det blir nåt tjafs om 5-8 år att nån fått för lite. Därför vill jag ringa F.kassan och vi föräldrar o nån från FK hjälper oss o ändra eller bekräfta. Detta skrev jag till mitt X och det blev ett jävla liv!  Hon svarade att jag var girig. Jag ville förstöra vår relation. Dottern skulle hon inte sponsra nåt mer sa hon. Hon blev skogstokig.  Jag för min del blev häpen över reaktionen, Mitt mål är ju att det ska bli rättvist. 

Gör jag fel som vill få hjälp av FK att hjälpa oss räkna ut underhållet?

Du kan gå in på FK:s sida och räkna ut själv, hur enkelt som helst. Sedan kan du redovisa för mamman och be henne följa det. Gör hon inte det får du fundera på om det är värt att driva det vidare.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/berakna-underhallsbidrag#/
  • Anonym (Pål)

Först en fråga? Var menar du att hon får klädpengar ifrån? Och fritidspeng? Har ni båda socialbidrag,där hon får även för dottern, eller betalar du klädpengar till henne? Låter lite att hon bara betalar 500 kr om dottern bor hos dig, men om hon köper alla kläder är det väl du som är skyldig henne pengar? Förlåt om jag är trög, men kan du förklara hela den ekonomiska biten lite tydligare tack!

• Anonym (Pål)

Först en fråga? Var menar du att hon får klädpengar ifrån? Och fritidspeng? Har ni båda socialbidrag,där hon får även för dottern, eller betalar du klädpengar till henne? Låter lite att hon bara betalar 500 kr om dottern bor hos dig, men om hon köper alla kläder är det väl du som är skyldig henne pengar? Förlåt om jag är trög, men kan du förklara hela den ekonomiska biten lite tydligare tack!

• Anonym (OjOjOj)
    Konsumentverket har räknat ut hur mkt en flicka 13-17 år kostar. Där kan man bl.a. läsa om Klädpengar och fritidskostnader. Ingen av oss har soc.bidrag. Vi både jobbar. 
    Om man petar in våra löner i FK:s hjälpkallkylator så ramlar det ut en summa som den ena föräldern ska betala den andra. Hon ska egentligen bet. 1600kr till mig månaden men drar jag av halva klädpengar o fritidskostnader och samtidigt lägger på halva barnbidraget (eftersom hon får hela BB) så blir 700kr. Sen tyckte hon att jag skulle runda av nedåt. Så hon sa 500kr. För att få en lugn stund så sade jag ok (tills vidare).  Så... 1100-900+500 = 700kr. Sen rundas det av ned till 500kr. Dessa "900kr" drar jag alltså av från underhållet hon ska betala mig för det är halva kläder, fritid etc. Den summan är tagen från Konsumentverket.

Jag vill ha bekräftat att vi tänker rätt så inte vi om 8 år inser att det rejält orättvist och det börjar tjafsas om återbetalningar.
    Jag har högre lön än vad hon har. Hon har 18500kr in. Jag har 22500kr in. Så det är ju inte mer än rätt att jag ska stå för mer MEN jag vill veta att jag gör rätt. Hon bryr sig inte detta förutom att runda av nedåt. Hon lägger allt ansvar på mig. Nu när jag vill koppla in FK blev hon galen.
  • Anonym (ååå)

Fast det heter inte ett "klädpengar" osv, det är ju bara för att man ska komma ihåg att ta med allt som det kostar att ha barn, när man räknar. Det är barnbidrag och ev. underhåll det handlar om. Vad man sen lägger pengarna på bestämmer man ju själv. 

Jag har för mig jag har svarat på exakt en sådan tråd för inte så länge sen. Du verkar ha skrivit om exakt samma sak igen?

eftersom dottern bor hos dig ska du ha barnbidraget. Det kan du skicka in blankett om utan hennes medgivande. Sedan kan du även skicka in om underhåll så räknar FK ut det åt dig och det är ju enligt lag så den summan de räknar ut, får hon betala. MEN (och det var det jag skrev i din gamla tråd), du får då handla kläder osv till dottern. Fick intrycket i den gamla tråden att du tyckte det var lite bekvämt att mamman handlade, men vill du ha pengarna får du också ta hand om det praktiska. 

• Brumma

Som boendeförälder har du rätt till hela barnbidraget samt underhållsstöd (om ni inte gemensamt kommer fram till underhållsbidrag) på f.n. 1573:-

Med andra ord 2623:-

Både underhållet och barnbidraget kommer att höjas så den summan kommer om några månader vara uppe i 3000:-

Med din utträkong så låter det som att dottern handlar kläder för 2000:- i månaden? 24000:- om året? Stämmer det verkligen?

Barnbidrag och underhåll skall gå till en väldans massa annat än kläder...

Det låter väldigt mkt som om du blir lurad. Å andra sidan - är du inte villig att handla kläder (görs det verkligen varje månad ?) Så kanske det är värt 24000 om året? Jag hade inte tyckt det...

• Anonym (OjOjOj)
    Brumma skrev 2018-01-03 23:01:10 följande:

Som boendeförälder har du rätt till hela barnbidraget samt underhållsstöd (om ni inte gemensamt kommer fram till underhållsbidrag) på f.n. 1573:-

Med andra ord 2623:-

Både underhållet och barnbidraget kommer att höjas så den summan kommer om några månader vara uppe i 3000:-

Med din utträkong så låter det som att dottern handlar kläder för 2000:- i månaden? 24000:- om året? Stämmer det verkligen?

Barnbidrag och underhåll skall gå till en väldans massa annat än kläder...

Det låter väldigt mkt som om du blir lurad. Å andra sidan - är du inte villig att handla kläder (görs det verkligen varje månad ?) Så kanske det är värt 24000 om året? Jag hade inte tyckt det...

Tack för din ögonöppnare. Mamman köper ibland kläder på loppis och ibland på dubbla reapriset. Min dotter berättar var de varit. Själv har jag inte råd att åka nånstans med henne eftersom allt går till "allt-smått" som behövs.
    Därför anar jag att nåt inte står rätt till och vill ha detta utrett. Jag ser inget fel i det. Mamman sparar stora pengar på att dottern inte bor där och dessutom inte på långa vägar gör av med klädpengarna.  Som ursäkt säger hon att "det är bra att jag har mkt pengar så jag kan åka o shoppa med dottern när hon väl är här. Annars har hon ingen anledning o komma hit".  Men vad är det för relation? Baserad på att det finns pengar och att mamman strör pengar runt sig så dottern lockas dit. Snacka om att bli bortskämd.
    Samtidigt har dottern mig som faktiskt inte har råd o springa på en massa shoppingrundor och stora restaurangbesök på helgerna. Jag måste snåla.  Nåt är snett och mamman är nu på krigsstigen. Är van det då jag bott ihop med henne många år och hennes humör är ett av anledningarna till skilsmässan.
  • Anonym (OjOjOj)
    Anonym (ååå) skrev 2018-01-03 22:50:53 följande:

Fast det heter inte ett "klädpengar" osv, det är ju bara för att man ska komma ihåg att ta med allt som det kostar att ha barn, när man räknar. Det är barnbidrag och ev. underhåll det handlar om. Vad man sen lägger pengarna på bestämmer man ju själv. 

Jag har för mig jag har svarat på exakt en sådan tråd för inte så länge sen. Du verkar ha skrivit om exakt samma sak igen?

eftersom dottern bor hos dig ska du ha barnbidraget. Det kan du skicka in blankett om utan hennes medgivande. Sedan kan du även skicka in om underhåll så räknar FK ut det åt dig och det är ju enligt lag så den summan de räknar ut, får hon betala. MEN (och det var det jag skrev i din gamla tråd), du får då handla kläder osv till dottern. Fick intrycket i den gamla tråden att du tyckte det var lite bekvämt att mamman handlade, men vill du ha pengarna får du också ta hand om det praktiska. 

Ja. Du har rätt men efter den tråden skrevs har det hänt saker. Jag ifrågasatte varför hon(mamman) ska få BB och då ringde mamman FK (utan min vetskap) och mamman sade till mig att "FK sa att jag (mamman) kan fortsätta få BB". För mig är det lite underligt.

Så jag startade denna tråd för att få feedback från Er efter att jag fått så mkt ilska tillbaka från mamman bara för att jag vill denna gång att FK ska hjälpa till o reda ut detta. Hon kallar mig girig och det är det minsta jag är. Jag vill dock ha rättvisa så långt det är möjligt. 
  • Kusin Krakel

Om barnet bor heltid hos dig är det ju rimligt att du har ett fullt underhåll och barnbidrag samt att du står för alla klädinköp, föreningsavgifter mm. Är det så att flickan gärna handlar med sin mamma kanske hon själv kan få en summa pengar av dig de gånger hon vill handla kkäder ked sin mamma.

Jag tror att detta att mamman ska stå för en massa kostnader (och därför få bb samt avdrag på underhåll) trots att hon har varannan helg rör till det för er. Enklare att du som är boendeföräöder får bb samt underhåll och sen också står för samtliga inköp.

Svar på tråden Reda ut underhållet