• Vendela75

Tips på bra 'äta själv' - mat.

Hej!

Jag har två tvillingtjejer på drygt ett år, och vi har varit lite lata gällande äta själv-tränandet eftersom det som ni förstår blir dubbelt så mycket matrester på golv, väggar och stol att städa upp sen...Glad

Men nu är det snart dags för förskola så vi måste göra ett litet ryck. Så, jag tar tacksamt emot tips på bra plockmat (förutom korv och köttbullar med makaroner) som de både kan äta med fingrarna men även kan prova med sked.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tips på bra 'äta själv' - mat.
  • sfskdjfl

Vi låter vår lille äta det mesta utom soppa. 

Om vi gör köttfärssås med spaghetti gör vi några lite större köttfärsklumpar i såsen som lillen får på si tallrik, tillsammans med pasta och lite av den vanliga "rinniga" såsen.

Köttbullar i tomatsås är en favorit, eftersom det är lättuggat. 

Wok av olika slag med grönsaker och kycklingbitar. 

Ugnsstekt lax med ugnsrostade potatisar. Vi hjälper till att dela upp laxbiten i lite mindre delar, som han kan ta själv med händerna eller försöka spetsa med gaffel.

Kycklingbitar steks med lök, vitlök, champinjoner,  krydda med balsamicovingäger, tomatpure och  häll på grädde. Severas med ris och broccoli. 

osv, osv

Var inte rädd för kryddor! Däremot gillar inte lillen fläskfile eller annat lite segare kött, utan det ska vara hyfsat lättuggat. 

• Vendela75
    sfskdjfl skrev 2018-01-03 14:17:46 följande:

Vi låter vår lille äta det mesta utom soppa. 

Om vi gör köttfärssås med spaghetti gör vi några lite större köttfärsklumpar i såsen som lillen får på si tallrik, tillsammans med pasta och lite av den vanliga "rinniga" såsen.

Köttbullar i tomatsås är en favorit, eftersom det är lättuggat. 

Wok av olika slag med grönsaker och kycklingbitar. 

Ugnsstekt lax med ugnsrostade potatisar. Vi hjälper till att dela upp laxbiten i lite mindre delar, som han kan ta själv med händerna eller försöka spetsa med gaffel.

Kycklingbitar steks med lök, vitlök, champinjoner,  krydda med balsamicovingäger, tomatpure och  häll på grädde. Severas med ris och broccoli. 

osv, osv

Var inte rädd för kryddor! Däremot gillar inte lillen fläskfile eller annat lite segare kött, utan det ska vara hyfsat lättuggat. 

Jättebra tips, tack!
  • linnéa001

Min dotter har alltid älskat tofu. Tycker det är perfekt mat för barn då den är mjuk att tugga på, lätt att skära i bitar och enkel att tillaga. Små bitar av avokado kanske också kan fungera och bönor. En böngryta att peta i skulle kanske fungera. Min dotter vägrade äta kött när hon var liten och äter det helst fortfarande inte vid tre års ålder. Tycker annars som ovan att det bara är att ge barnet samma som man äter själv.

• Hellishen

Kokt ägg. Pannkaka. Kokta ärtor, broccoli, majs. Små bitar av macka. Pasta i olika former. Fiskbullar. Kokt morot. Potatismos.

Svar på tråden Tips på bra 'äta själv' - mat.