Hjälp med bonusson
Hej,
Hoppas någon kan komma med värdefulla tips.
Jag har en son sen tidigare, 5 år gammal och min sambo har en son som är 8 år.
Båda bor hos oss heltid.
Problemet är främst 8 åringen, han har så himla mycket humör! Han kan vara den roligaste och gulligaste ungen i världen men han kan också vara totalt vidrig.
Han ÄR van att få bestämma och han ÄR väldigt bortskämd, vi jobbar sakta men säkert på att han ska lära sig anpassa sig och leva i en familj.
Han Har gjort mycket förbättringar och både jag o hans pappa har tagit oss an båda barnen som våra egna och det är ingen ?orättvis? behandling mellan dem el så.
Till problemet, min son lägger sig varje kväll i sin säng och sover där till morgonen. 8 åringen däremot bråkar VARJE kväll om att lägga sig, han kan inte sova, han är arg, de suckas och stönas och han slår i kuddar och väggar osv. Han somnar inte förrän hans pappa ligger bredvid honom o kliar honom på ryggen!!!
Sen vaknar han på natten och går in till oss, vi har bestämt i samråd med barnpsykolog att han ska tillbaka till sin säng, dock vägrar han ju sova där då om inte hans pappa sover där med honom.
Jag är mer sträng än hans pappa absolut och tycker att man ska lära barnen att man säger godnatt sen ligger man i sin säng och kommer bara upp om det är ngt viktigt, tex kissa el så.
Jag tror faktiskt detta mest handlar om att han inte vill att vi vuxna ska ha tid tillsammans utan honom, han ska lyssna på allt vi säger och han säger ibland ?gör slut med henne pappa? osv.
Andra stunden kan han säga att han älskar mig osv så det handlar inte om att han inte tycker om mig. Tror det är att han vill ha full uppmärksamhet exakt hela tiden.
Han söker uppmärksamhet på alla sätt och han vill bestämma allt, får han inte precis som han vill så spårar han ur totalt.
Han kan vara likadan mot sin lillebror, världens gulligaste och hjälpa honom och leka osv, sen kan han bli ett monster och skicka honom flera ggr och leka jätte hårdhänt så han får ont och slår sig o slutar inte förrän vi drar bort honom...
Vad ska vi göra? Det är så himla jobbigt att aldrig få sova eller få städa, laga mat, diska ja något alls utan att han hittar på ngt bus för att få uppmärksamheten!!