• Fröken Sol

Erfarenheter av blödningar?

Någon med erfarenheter av blödningar?

Jag är gravid i vecka 15 och fick en större blödning den 30/12 som avtog och ersattes med brunrostig blödning fram till nyårsnatten då vi fick avbryta ett samlag för att jag fått en ny kraftig blödning. Blödde genom både lakan och madrasskydd. Även denna blödning avtog ganska snabbt och ersattes med rostbrunt skvätt.

Åkte på sjukvårdsupplysningens inrådan in till akuten på nyårsdagen, men gav upp efter fem timmars väntan. En gynläkare hade ansvar för både akutgyn och förlossning. Personalen på akuten gjorde en notering till gynmottagningen, så idag åkte jag dit istället för en koll.

Och allt ser normalt ut. Graviditeten är normal, moderkakan är normal, livmodertappen är normal. Läkaren säger att jag troligtvis har känsliga slemhinnor. Men jag har haft andra småblödningar under graviditeten, särskilt efter sex och träning. De senaste två var större. (Hade även en större blödning i vecka 9, som jag också kollade upp. Allt normalt.) Jag undrar hur stor en slemhinneblödning egentligen kan bli. Läkaren verkade rätt ointresserad av att leta efter något annat svar.

Jag är egentligen inte särskilt orolig. Jag känner pytterörelser från barnet; vi är i kontakt med varandra. Jag har aldrig blött klumpar eller fått sammandragningar eller kramper. Och jag har inte mer ont än vanlig molvärk. Men frågan kvarstår: varför blöder jag? Någon med blödningserfarenheter?

• Svar på tråden Erfarenheter av blödningar?
  • Elliex

Jag blödde sådär mycket som du beskriver också i v 15. Det hände 1 dygn efter samlag. Blödningen höll på fram och tillbaka i 3 veckor. Åkte in två gånger för koll och andra gången kollade dom upp blödningen ordentligt och sa att den kom från ?modermunnen? och inte alls har med gravidteten att göra.

Efter ca 3 veckor avtog blödningarna helt.

Kan vara samma för dig! Jag tycker du ska boka tid hos gyn ifall det inte slutar efter nån vecka. Du får varken ha sex eller bada så länge du blöder

• InaLo

Jag blödde massor med barn nr 2. Vaknade en natt och det var massa blod i sängen och det ran ner jag gick och toan och toan blev blodig. Då var jag i v21 hade även blödningar i v 15,17. Jag kollade upp alla men de kunde aldrig se vart den komm i från.

• Fröken Sol
    Elliex skrev 2018-01-02 18:07:20 följande:

Jag blödde sådär mycket som du beskriver också i v 15. Det hände 1 dygn efter samlag. Blödningen höll på fram och tillbaka i 3 veckor. Åkte in två gånger för koll och andra gången kollade dom upp blödningen ordentligt och sa att den kom från ?modermunnen? och inte alls har med gravidteten att göra.

Efter ca 3 veckor avtog blödningarna helt.

Kan vara samma för dig! Jag tycker du ska boka tid hos gyn ifall det inte slutar efter nån vecka. Du får varken ha sex eller bada så länge du blöder

Precis just de sakerna undrade jag över: sex och bad. Anade väl att jag kanske skulle undvika det, men läkaren sa ingenting. Sex går ju att ha på flera olika sätt, men bad är trist att avstå.
  • Fröken Sol
    InaLo skrev 2018-01-02 18:15:48 följande:

Jag blödde massor med barn nr 2. Vaknade en natt och det var massa blod i sängen och det ran ner jag gick och toan och toan blev blodig. Då var jag i v21 hade även blödningar i v 15,17. Jag kollade upp alla men de kunde aldrig se vart den komm i från.

Usch. Jag förstår verkligen att det måste varit en obehaglig upplevelse. Första blödningen jag hade, i vecka 9, kom på jobbet. Satt och gjorde en intervju när det plötsligt kändes som att något brast i mig. Då trodde jag att det var kört, men den lilla piraten hade det så bra, så bra. Jag hoppas det ger med sig efter hand. Hade inga blödningar alls när jag väntade de första två, så jag saknade helt preferenser. Skönt att läsa att det finns andra som upplevt liknade.
  • Elliex
    Fröken Sol skrev 2018-01-02 19:16:24 följande:

Precis just de sakerna undrade jag över: sex och bad. Anade väl att jag kanske skulle undvika det, men läkaren sa ingenting. Sex går ju att ha på flera olika sätt, men bad är trist att avstå.

Konstigt av läkaren att inte berätta sånt. Det var det första dom sa till mig när jag åkte in
  • InaLo
    Fröken Sol skrev 2018-01-02 19:24:46 följande:

Usch. Jag förstår verkligen att det måste varit en obehaglig upplevelse. Första blödningen jag hade, i vecka 9, kom på jobbet. Satt och gjorde en intervju när det plötsligt kändes som att något brast i mig. Då trodde jag att det var kört, men den lilla piraten hade det så bra, så bra. Jag hoppas det ger med sig efter hand. Hade inga blödningar alls när jag väntade de första två, så jag saknade helt preferenser. Skönt att läsa att det finns andra som upplevt liknade.

Jag blödde bara med tvåan. Inte med ettan och trean och hoppas slipppa nu med fyran.

Hon jag blödde så mycket med är 12år nu.
  • beso

Vet inte. Fick en störtblödning i v 10 o åkte in akut. Ut kom en klump på 1dm. Allt såg bra ut. Fick ingen förklaring.

Svar på tråden Erfarenheter av blödningar?