• Anonym (Ansvarsbäraren)

Ensam vårdnad

Hej!

Tänkte kolla lite med er ni som vet lite om det här med ensam vårdnad. Det är så att jag och min son blev utslängda från min sons pappas lägenhet för mer än ett år sen nu. (Min son är snart 2,5) Sen dess har min son bott med mig på heltid. (Vi har pendlat från att bo hos min syster till att vi idag bor hos min mamma) Jag brukar ringa och och tjata på att han ska träffa sin son. Han mår oftast för "dåligt" och skjuter upp på det. När han väl träffar sonen så gör de inget annat än glo på filmer hela dagarna. Han vägrar mer eller mindre skriva under för att ställa sonen på kö till förskola, skriva under för pass och värst av allt så har han protesterat mot vissa vacciner. Han super sig full nästan varje helg och hamnar nästan alltid i slagsmål. Det går aldrig att föra ett vuxet samtal med honom utan att han ska börja vråla och bli våldsam.

Sen har han inte lagt en enda krona på sonen sen vi blev utslängda. Jag får inte ens ansöka om försörjningsstöd från försäkringskassan. Han har hotat med att skada mig om jag nu skulle tänka tanken på att försöka få ut en kron av honom. Mamma har försörjt mig och mitt barn i över ett år, då min mammapenning är slut och jag kan inte jobba då barnet inte går på förskola pga pappan som inte vill skriva under.

Kan det här räcka för att få ensam vårdnad? Och om jag inte har råd till advokat? Hur gör jag då? Snälla är desperat och måste ta tag i mitt liv. Önskar inget annat i världen än att skapa ett hem åt mitt barn. Att han får en egen säng. Eget hem. Åh drömmen!

• Svar på tråden Ensam vårdnad
  • Anonym (Ansvarsbäraren)

Edit: När jag försökte ansöka om underhållsstöd från försäkringskassan, ska det stå och inte försörjningsstöd.

Jag vet inte hur man ändrar/rättar ett inlägg.

• Anonym (Hmm)

Väldigt konstigt att du inte får underhållsstöd, de är lag på att pappan måste betala och om ni 2 inte kommer överens eller han skiter i att betala under 6mån så går fk in och betalar till dig o han betalar in till fk och om han inte gör de så blir han bara skyldig pengar till fk!

Du ska inte tjata om att han ska träffa barnet! Inte bra för barnet att tvinga på nån!

Kotakta soc och förklara vad han håller på med så kan dom hjälpa dig vidare! Öven vårdnad kan skrivas över hos dom om men bara om pappan vill göra de,

Han behöver inte skriva under för förskolan, jag skola in mitt barn utan att pappan ens blev nämnd! Lämnade han på grund av vålden! Har full vårdnad av mitt barn idag och noll kontakt med pappan!

Du måste skaffa jobb! De finns nattjobb om dagtid inte funkar! Du måste visa att du är den som är ansvarsfulla förälder för soc kan va idioter ibland!

Svar på tråden Ensam vårdnad