• Anonym (Mammsi)

Nattamning och vaknar ofta

Nattamning och vaknar ofta.

Vi har lite problem med vår 6-månaders flicka. Hon sover i famnen stundvis under kvällen och går och lägger sig för natten med oss runt kl 23. Därefter vaknar hon minst en gång i timmen hela natten. Somnar alltid med bröstet i munnen. Hon kliver upp ca kl 9.

Brukar lägga henne i spjälsängen när vi går och lägger oss, men av bekvämlighetsskäl slutar natten oftast med att vi samsover.

Skulle gärna se att hon somnade nångång runt kl 21 för att vi föräldrar skulle få någon timme för oss själva. Men eftersom hon vaknar så ofta blir det ju problematiskt att söva om henne genom amning i sängen flera gånger mellan kl 21-23. Tar ju en stund, så då blir det ju ändå inte någon mer tumistid för oss föräldrar.

Hur skulle ni göra för att få henne att sova längre pass? Tror inte hon vaknar för att hon är hungrig heller, utan verkar mest vara en vana. Känns varken snällt eller tryggt att lära henne somna om själv genom att låta henne skrika sig till sömns.. :(

• Svar på tråden Nattamning och vaknar ofta
  • xilos

Hade kunnat va min pojk. Han är allergisk mot mjölk och kanske även ägg och kanske något mer vi vet inte än. Kollat upp allergier? I övrigt är mina enda tips att försök minska på amningen på natten annars fastnar du i vanan vi kör 1-2 ggr per natt på pojken nu nen jobbar för att sluta helt. Och sen har vi gjort så att pojken sover med höjd huvudända och benen i högläge och riktigt ombäddad på sidorna så att när han vrider på huvet så har ansiktet emot något. Då kan han sova ca 1.5-2 timmar iaf sover han plant eller någon annanstans så vaknar han efter 40 minuter

• Anonym (.)

Sådär var det för mig tills jag slutade amma omkring 2 års ålder, fast vår dotter vaknade vid 5 för dagen. Successivt somnade hon allt tidigare på kvällen och kunde sova redan från ca 19 när hon var 1 år. Då fick man dock söva om ett par gånger under kvällen. Det kommer bli bättre lite i taget. Vill du ha en drastisk ändring nu handlar det nog om att neka bröstet på natten. Annars löser det som sagt sig själv med tiden. Det känns som en evighet nu men handlar trots allt bara om några månader till som det är som värst.

• Anonym (Mamma till 4)

Allt kommer bli bättre med tiden. Svårt att se det när man är mitt i ?skiten? men kanske ni kan börja med lite välling snart? Jag har börjat vid 8mån ca. Eller kanske lite gröt? Så hon blir lite mättare.

Jag har ammat mina helt till de varit 6mån sen börjat ge mat lite smått. Delammat minst 2år. Funkat bra. Men hade inte funkat utan kvällsmat efter ca 8mån för då har dom vaknat ofta o velat ha tutt.

• Snuttis2

Låter som min son som är fem månader. Jag har valt att vänta för jag tror att bröstet handlar mer om trygghet just nu än mat. Så han får snutta bästa han vill. När han är lite större ska jag introducera något av han snutte djur (som han gillar att mysa med )till sängen men just nu lägger han allt över ansiktet så det känns inte säkert. Kommer också börja med lite mer mat typ gröt just till kvällen , eftersom mjölken är tunnare o mindre mättande då. Så han förhoppningsvis blir lite tung o trött av den.

Tänkte också prova white noise som flertalet vänner pratar om.

Svar på tråden Nattamning och vaknar ofta