• Orkide

Svårt att bli gravid med syskon - minst ett års försök

Hej,

Finns det flera som har svårt att bli gravida och som längtar efter fler syskon? Vi har (i mars 2018) försökt att bli gravida i 3 år.

Här kan vi stötta varandra när det är som jobbigast och följas åt tills vi får vårt plus.

• Svar på tråden Svårt att bli gravid med syskon - minst ett års försök
  • UndrandeSökare

Om ni försökt bli gravida i 3 år och det inte funkar så skulle jag föreslå att ni kontaktar vården för utredning.

Ibland kan det också bero på att kvinnans immunförsvar taggar upp efter första graviditeten och försöker stoppa alla fler graviditeter. Jag är en av dessa kvinnor med immunproblem. Men hjälp finns utomlands. Du är välkommen till Atentråden om du vill veta mer. Tråden heter Vi som snart är gravida efter utredning i Aten.

• Orkide
    UndrandeSökare skrev 2018-01-01 18:15:22 följande:

Om ni försökt bli gravida i 3 år och det inte funkar så skulle jag föreslå att ni kontaktar vården för utredning.

Ibland kan det också bero på att kvinnans immunförsvar taggar upp efter första graviditeten och försöker stoppa alla fler graviditeter. Jag är en av dessa kvinnor med immunproblem. Men hjälp finns utomlands. Du är välkommen till Atentråden om du vill veta mer. Tråden heter Vi som snart är gravida efter utredning i Aten.

Hej, jag har gjort utredningar, 3 gånger nu. De hittar inget fel. Eventuellt har jag endometrios. Mina två barn kom till med hjälp av pergotime men nu finns inte det så jag har fått prova letrozol i mååbga omgångar utan resultat :-/

Har ni åkt ända till Aten för att få hjälp?
  • UndrandeSökare

Ja, jag har läst att Letrozol inte fungerar för alla. Verkligen synd för er del att de tog bort Pergotime.

Ja, vi har rest till Aten för att få hjälp.

Vi har gjort en utredning i Sverige, men inga fel hittades för de tog för få prover. Men sen hittade jag Atentråden och vi reste till Life clinic i Aten och fick veta att jag har överaktivt immunförsvar. Behandlingen består av intralipiddropp, prednisolon, fragmin och trombyl.

• Orkide
    UndrandeSökare skrev 2018-01-01 18:58:48 följande:

Ja, jag har läst att Letrozol inte fungerar för alla. Verkligen synd för er del att de tog bort Pergotime.

Ja, vi har rest till Aten för att få hjälp.

Vi har gjort en utredning i Sverige, men inga fel hittades för de tog för få prover. Men sen hittade jag Atentråden och vi reste till Life clinic i Aten och fick veta att jag har överaktivt immunförsvar. Behandlingen består av intralipiddropp, prednisolon, fragmin och trombyl.

Vad tar de för prover i Aten som de inte gör här? Känns så himla tråkigt att man ska behöva söka hjälp utomlands. Med jobb o barn känns det heller inte enkelt. Förstår inte hur logistiken skulle fungera hehe.

Hoppas din behandling fungerar för er!!
  • Anonym (LilleG)

Hej!

Här kanske jag kan hoppa in!?

Jag och min man har försökt få till ett syskon i 2 år. Efter ett år av försök började vi utredning där det framkom att jag inte har någon ägglossning trots regelbunden mens. Jag är nu på 3:e kuren med Letrozol och idag har jag fått en liten blödning så snart kommer väl mensen igång igen.

Eftersom vi har ett gemensamt barn sen innan får vi ju bekosta ivf själva om det blir aktuellt, vilket känns som vi inte har råd med. Får man bara använda Letrozol i max 6 månader? Finns det andra alternativ än ivf som inte kostar så mycket?

Och hur orkar man? Mitt hopp börjar verkligen sjunka nu. Och det är verkligen så fruktansvärt påfrestande att vara i denna berg och dalbana av hopp och förtvivlan.

Har funderat på om vi ska ta en paus i försöken men känner att jag då bara kommer tänka att det kanske var denna månaden det skulle tagit sig..

• Anonym (Japp)

Vem tusan vill bli gravid med ett syskon ? låter som inavel..

• Orkide
    Anonym (LilleG) skrev 2018-01-02 12:38:16 följande:

Hej!

Här kanske jag kan hoppa in!?

Jag och min man har försökt få till ett syskon i 2 år. Efter ett år av försök började vi utredning där det framkom att jag inte har någon ägglossning trots regelbunden mens. Jag är nu på 3:e kuren med Letrozol och idag har jag fått en liten blödning så snart kommer väl mensen igång igen.

Eftersom vi har ett gemensamt barn sen innan får vi ju bekosta ivf själva om det blir aktuellt, vilket känns som vi inte har råd med. Får man bara använda Letrozol i max 6 månader? Finns det andra alternativ än ivf som inte kostar så mycket?

Och hur orkar man? Mitt hopp börjar verkligen sjunka nu. Och det är verkligen så fruktansvärt påfrestande att vara i denna berg och dalbana av hopp och förtvivlan.

Har funderat på om vi ska ta en paus i försöken men känner att jag då bara kommer tänka att det kanske var denna månaden det skulle tagit sig..

Hej och välkommen,

Jag är på tionde (?) kuren letrozol nu. Så jag får fortsätta med letrozol i alla fall. Verkar dock inte hjälpa mig. Det verkar vara enda hjälpen jag får i alla fall. Känns trist. Hoppas att letrozolen fungerar bättre för dig. Jag har väl börjat småfundera på ivf. Men som du säger så är det mycket pengar om man gör det här i Sverige.

Å hur man orkar jaa du.. jag gråter ur mig all frustration. Försöker prata med folk här på forum som förstår frustrationen. Det känns som att jag går igenom livet på pausknapp. Jag bara väntar o längtar tills jag blir gravid och det upptar mycket tanketid. Min syster ska ha barn här i feb och svägerskan har precis gårt ut med att hon är gravid.. just nu är det tungt. Jag är glad för dem men sååå avundsjuk.
  • tinis

vi har försökt bli gravida i 1 .5 år nu. har provat pergotime men vart överstimulerad med 3 ägg 2 gånger. nu är jag på andra dosen Letrozol o fick en ovtirellespruta som jag tog onsdagen innan jul. bim om tre dagar men har känningar likt när mensen är på gång. typiskt. min bästa vän är nygravid trots sterilisering (ivf), jag är så glad för hennes skulle det känna verkligen orättvist. jag har lite lågt progesteronvärde annars är allt som det ska med mig o sambon

• UndrandeSökare

tinis- Om du har lågt progesteronvärde så försök få recept på Crineone eller Lutinus.

Eller om man vänder sig utomlands så finns det progesteronsprutor där (mer effektivt, men finns inte i Sverige endast utomlands).

• UndrandeSökare
    Orkide skrev 2018-01-02 12:25:09 följande:

Vad tar de för prover i Aten som de inte gör här? Känns så himla tråkigt att man ska behöva söka hjälp utomlands. Med jobb o barn känns det heller inte enkelt. Förstår inte hur logistiken skulle fungera hehe.

Hoppas din behandling fungerar för er!!

De tar en massa prover och skickar till ett speciallabb i USA för analys. Det finns mycket mer kunskap om fertilitetsproblem utomlands. I USA började de behandla kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem på 1990-talet. Sverige är enormt långt efter, kunskapen finns helt enkelt inte här.

De gör endast immunutredning på kvinnan, så många kvinnor i Atentråden har rest ensamma och lämnat barnen hemma med mannen eller morföräldrarna. Så det går att lösa logistiken.

Det finns tabletter som stimulerar ägglossningen i Aten som heter Serpafar. Alla mediciner kan köpas receptfritt på Apoteken där. Så ett alternativ är ju att man tar en semesterresa dit och köper.
Svar på tråden Svårt att bli gravid med syskon - minst ett års försök