Någon som har en siberian Husky??
Hej! Jag är i tankarna kring att skaffa en Husky. Jag har redan varit och tittat på den men inte bestämt något.
Jag har länge drömt om äga en Husky eller samojed och nu finns det till salu i närheten av mig och jag blev helt till mig!
Men, jag är lite osäker efter att ha läst massa forum... Uppfödaren sade att det inte är någon större skillnad från en Sk. vanlig hund och en Husky, Hon säger att det är bara det man vaner den med. Men forum verkar ju säga annat.
Jag bor i ett litet hus på landet, vägen är nära men skogen och havet är också väldigt nära. Gångavstånd till havet/stranden och isarna. Vi har även en sommarstuga som vi brukar fara till över isarna på vintern. Även sommartid såklart men att springa på isen tänkte jag skulle passa en husky?
Jag bor ensam med en katt och jobbar 75% och har 5, 6 eller 7h långa dagar och 7 dagar ledigt på ett 3 veckors schema. Jag kan ha lunchrast hemma. Något intresse, förutom pojkvän hehe, har jag inte så jag har ?all tid i världen? efter jobbet att ge till hunden. Jag brukar sluta kl 13/14/15 om dagarna. Jag hade tänkt att hunden får vara med överallt på min fritid, alltså att han får komma med då jag går någonstans.
Ärligt motionerar jag inte så mycket just nu men jag VILL motionera och jag vet att en husky vill det också. Jag har växt upp med hundar och djur. Jag hade tänkt öva lite drag med hunden, uppfödaren säger att den orkar det trots endast en stycken. Jag tycker även om att vandra och vi brukar resa till lappland varje år. Då tänker jag ha med hunden alltså. Jag bor på en plats var vintern kommer rejält om den kommer och sommaren är sisådär med värmen. Så det är väl halv varmt halv kallt året om. Med utstick med -20 till +30 (väldigt sällan).
Frågan med hela tråden är väl egentligen om ni tycker det verkar lämpligt att jag tar en Husky? Är det så ?svårt? som det verkar på alla forum? Jag tycker uppfödaren inte alls gav mig det intrycket... Vad säger ni som har en husky??