Jobb med barnens idrott
Hur mycket xtra jobb är det med olika idrotter som era barn håller på med?
Mina spelar fotboll och det är ganska mycket jobb med kiosktider och matchvärd och saker som ska säljas mm.
Hur mycket xtra jobb är det med olika idrotter som era barn håller på med?
Mina spelar fotboll och det är ganska mycket jobb med kiosktider och matchvärd och saker som ska säljas mm.
Fotboll:
Kiosk någon gång per år, baka någon gång per år. Barnen bollkallar på a-laget max en gång per år. Föräldrar matchvärd typ en gång var 3e år. Sen om laget vill dra in mer pengar tillkommer t ex försäljningar eller annat arbete. Brukar alltid sälja Idrottsrabatten utöver allt annat.
Innebandy. Kiosk/sekretariat 2-3 ggr per är, baka 1-2. Samma som för fotbollen behövs ytterligare pengar i lagkassan för t ex cuper tillkommer försäljning/arbete. Brukar även de sälja Idrottsrabatten utöver allt annat.
Dans:
Inget, kommer en fråga varje år om frivilliga i entrén till sen årliga föreställningen men det brukar aldrig beordras
Gymnastik.
Kiosk 2 ggr per år, baka 2 ggr per år. Försäljningar 2-4 ggr per år. Städ av hall 2 ggr per termin. Även här tillkommer idrottsrabatter. Det som inte behöver jobbas ihop här är tävlingar. Du betalar själv det du deltar i.
Friidrott:
Arbete som funktionär under hemmatävlingarna. Innebär bak samt att du blir låst vid någon station en halv dag. Även här idrottsrabatter. Samma som med gymnastik. Du betalar det du deltar i. Sparar en massa pengar för föreningen som de slipper jobba in då det brukar kosta 70-80 kr per gren barnen deltar i. Går fort 4-600 / per barn på en helg om det tävlas i många grenar
Fotboll - är med i föräldragruppen (sköter all försäljning) och ansvarar för fikat alla hemmamatcher. Snitt 2 timmar/v.
Ridklubben - sköta fikat 1 gång/ år
Kontaktsport - några gånger om året men en massa timmar då så kanske i snitt 1 timme/v året runt.
Dans - inget arbete men dyr träningsavgift
Det blir lite timmar... Men långt ifrån den tid alla frivilliga, obetalda tränare lägger så det är inget att gnälla över
Fotboll (nioåringar): Jättemycket jobb! Helt absurt egentligen. Jag är lagledare i laget och sköter mycket planering, kallelser osv.
Men alla föräldrar måste sälja lotter åt klubben, hjälpa till på cuper, stå i caféet osv.
Handboll (nioåringar): Varit väldigt lite hittills, typ café en gång per termin.
Innebandy (sjuåringar): Stå i café på hemmacup.
Hur gör man om man inte kan? Jag jobbar ex varannan helg min man har också oregelbundna tider?
Hur gör man om man inte kan? Jag jobbar ex varannan helg min man har också oregelbundna tider?
Som ovan skrev så är det enklaste att snabbt räcka upp handen på något man faktiskt kan göra för att i gengäld då slippa de gånger det kör ihop sig.
Jag har t ex valt att vara fikaansvarig (d v s göra schemat för vilka som ska baka/sälja fikat vid hemmamatcher) i 2 av barnens idrotter för att helt enkelt få göra schemat och schemalägga mig själv när jag faktiskt kan. Har 4 barn i olika idrotter och jag kan omöjligt sälja fika på två ställen samtidigt så klart bättre få sätta schemat själv.
Jag har också ett år bytt bort fikabiten helt mot att jag tvättade lagets tröjor hela säsongen.
Men annars, var offensiv och hugg jobb direkt de kommer ut när du faktiskt kan för då har folk all förståelse för att du inte har möjlighet en annan gång. Folk jobbar olika och alla kan inte alltid. Det är inte ett bekymmer. Det som är bekymret är de som alltid duckar och aldrig tar något frivilligt och när det kommer ut ett schema så passar det heller aldrig.
Då kan ju inte barnet hålla på med en sån idrott. Det är ju inte en rättighet för barn att välja idrott helt fritt.