• Sojabönan

Dejting och män som inte bjuder

Hej, 

Är det bara jag som tycker att killen kan väl ändå bjuda på en kopp te när man ses för första ggn på en dejt? Jag har ändå pengar så det räcker gott och väl men är lite traditionell av mig på den fronten. Hoppas jag inte skapar ett ramaskri här nu ... men man tappar ju lite intresset när killen inte ens frågar. Jag tycker det är artigt och vett och etikett att fråga om man vill ha en kopp te/kaffe. Det kan jag göra ibland. Jag tycker jämlikhetstänket har gått överstyr att man tappar traditionellt fina gester. Män man är på dejt med och som inte håller upp dörrar utan armbågar sig fram. Ytterligare ett exempel på ohyffsat beteende tycker jag. Men man vill ju så gärna från mannens sida snabbt komma till sängs ... men inte fasiken anstränger sig med uppvaktande. :(

Om jag blir bjuden brukar jag ta det billigaste som finns på ställen så det ej drabbar den andres ekonomi. Och alla jag dejtar har ett vettigt jobb med en bra lön, precis som mig själv. 
  • Svar på tråden Dejting och män som inte bjuder
  • stratus

Jag tycker att du själv kan bjuda och hålla upp dörrar för de män du dejtar.
    Ska män släppa sina privilegier är det bara hyckleri om inte kvinnor släpper sina.

• riboflavin

Jag tycker inte heller om att folk är ohyfsade, vilket jag tycker det är bland annat när man förväntar sig att bli bjuden.

Jag avsäger mig glatt förmånen att bli bjuden och vill istället bli behandlad som en jämlike och slippa ha könsbestämda förväntningar på mig själv.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Lena

Jag vill betala själv men de får gärna hålla upp dörren om de är först.

• Pumakvinna

Tycker  var och en betalar för sig så ingen tacksamhetsskuld uppstår i så tidigt skede. Om det sedan blir fler dejter får de gärna bjuda och då kan man ju köra varannan t ex. Vill alltid betala själv och inte tvingas betala för någon annan heller. Tänk om nån har kass ekonomi och skulle ställa in pga sånt...

• AndreaBD

Jag har aldrig förväntat mig att en man ska bjuda mig på något bara för att han är man. Jag försöker alltid betala för mig själv, erbjuder att jag betalar mitt. Om någon sedan absolut insisterar - okej.

• Connie07

En man med stil bjuder.Men det finns många snåla och tråkiga män där ute.Väljer bort dom direkt.

• annabellelee

Jag tycker inte att mannen ska bjuda. Jag tjänar egna pengar och är inget våp från 1800-talet. Varför skulle han betala? Jag har aldrig accepterat att bli bjuden av män.

Tycker du det är fint att bjuda, bjud honom vettja.

• Aniiee

Hallå! 50-talet ringde och vill ha tillbaka sina sunkiga värderingar!

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • nevermind

Jag tycker inte att det är en traditonell fin gest. Jag tycker det är stenålderstänk.

Jag anser att den som bjuder ut, bjuder. Min man frågade om han fick bjuda mig på middag. Då betalade han. Nån annan gång var det jag som föreslog dejt, då betalade jag.
    Men om jag föreslår en dejt och han tar för givet att han ensam ska betala, då ryker han direkt.

• Themis

Nää, din inställning känns bara väldigt mossig år 2017 tycker jag.

Känner man inte varandra så tycker jag att var och en betalar för sig, om någon inte hemskt gärna vill bjuda förstås.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Sojabönan
    annabellelee skrev 2017-12-30 18:03:40 följande:

Jag tycker inte att mannen ska bjuda. Jag tjänar egna pengar och är inget våp från 1800-talet. Varför skulle han betala? Jag har aldrig accepterat att bli bjuden av män.

Tycker du det är fint att bjuda, bjud honom vettja.

Är ens gäster våp om man bjuder dom? Jag kommer från en kultur där man bjuder kors och tvärs. Och att en man tar notan är ett tecken på att man vill ta hand om saker och ting och visar respekt. Handlar inte om att betala för horan man fikat med. 
  • Themis
    Sojabönan skrev 2017-12-30 18:50:14 följande:
    Är ens gäster våp om man bjuder dom? Jag kommer från en kultur där man bjuder kors och tvärs. Och att en man tar notan är ett tecken på att man vill ta hand om saker och ting och visar respekt. Handlar inte om att betala för horan man fikat med. 
    Du bad om åsikter och du har fått dem, tider förändras och så är det här. Jag tycker att kvinnor kan vara generösa och bjuda lika mycket som män i så fall, om de själva vill bli bjudna.

Men du kanske skulle dejta i USA istället, där är det fortfarande för det mesta mannen som betalar.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • annabellelee

Okej, så han bjöd hem dig till fika som gäst i sitt hem? Då står han självklart för te med tilltugg, precis som när man bjuder hem middagsgäster.

Och självklart är det okej att du bjuder ena gången och han nästa, om ni vill det. Men att FÖRVÄNTA sig att HAN automatiskt ska bjuda just för att han är MAN, det är inte att bjuda "kors och tvärs". Det är ingen generositetskultur. Det är en del av en förlegad kultur med en kvinnosyn där mannen ska uppvakta och kvinnan passivt bli uppvaktad. Det är en helt annan sak.
  • fremit
    Vilket land kommer du ifrån?
    Varför skulle inte en kvinna på samma sätt kunna ta notan för att visa tecken på att hon vill ta hand om saker och ting och visar respekt?
  • fremit
    Connie07 skrev 2017-12-30 17:48:16 följande:

En man med stil bjuder.Men det finns många snåla och tråkiga män där ute.Väljer bort dom direkt.

Jag väljer bort snåla och tråkiga kvinnor som vill bli bjudna. Det känns bimbomässigt idag. En kvinna med stil har släppt 1800-talet.
  • Maj88

Jag lever i en samkönad relation med en kvinna och i början när vi dejtade ville jag ibland skämma bort henne lite och betalade för hennes mat när vi var ute. Hon bjöd även mig spontant då och då. Känner att det borde väl vara samma sak mellan män och kvinnor. Ett givande och tagande. Visst är det en fin gest att bli bjuden på en kopp kaffe, men måste det gälla endast mannen i en heterosexuell relation?

Svar på tråden Dejting och män som inte bjuder