Har jag socialfobi - Rädd för att ringa till okända
Hej!
Att ta kontakt med fullt okända människor face too face, har jag faktiskt inga som helst problem med. Jag kan ställa alla möjliga frågor och vara sociala utan någon som helst med knip i magen.
Men att ringa, tycker jag är väldigt besvärligt, speciellt att ringa senare till samma företag och prata med samma person, om jag eventuellt glömde att ställa en fråga, och är tvungen att ringa igen efter någon dag.
Ibland tar det sin lilla stund tills jag kan samla på mig energi.
Det intressanta är att jag klarar gå emot mina spiraler när jag skall göra den sortens tjänsten för någon annan, trots med den håra knipen i magen.
Exempelvis nu, så känner jag hela tiden hur jag gör ''bort mig'' hela tiden, eftersom jag försöker hjälpa en person att bli uppringd ifrån ett företag som ännu inte ringt de. Personen själv har svårigheter med att ringa till folk tydligen. Det är lite avancerat att förklara, men man kan säga att jag känner en person ifrån företaget som brukar rekrytera.
När jag ringde till det företaget blev jag kopplad till en okänd person, som menade att det är ett bemaningsföretag som har hand om processen. Därefter har jag ringt runt lite, och under hela denna tiden. Hade jag en enorm nervositet och inbillning av att jag gör bort mig eller en stor rädsla av att göra bort mig.
Det fick mig att tänka på mig själv om jag lider av social fobi. Men som sagt, att träffa en person personligen har jag inga problem med. Det gäller bara via telefon, har jag tänkt på. Varför är det så, och har det med social fobi-varningar att ha att göra med, eller kan det vara någonting annat?
Info: Anledningen till varför jag ringer runt, är för att jag bara ville påminna de om personens existens och att de bör ringa upp människan. Så det handlar inte om att jag skall hjälpa min vän in i branschen, bara hjälpa till så de ringer upp min vän. Så det har inte att göra med extra särbehandling eller så. Utan handlar enbart om en vän som letar upp information som jag senare eventuellt kan vidarebefordra eller i bästa fall, de blir påminda och ringer upp.
Kortfattat - Det är alltså så att jag har svårt att ringa till okända personer. Det kan ta sin tid tills jag laddar upp energi för att ringa.
Men att ringa och göra det åt någon, så är det som om jag nästan inte behöver så länge väntetid tills energi kommer upp. Jag är fortfarande extrem nervös, men jag går emot sådant fullkomligen.
Jag vart bara allmänt intresserad av detta, varför kan det bli såhär och hur kommer det sig?
Jag blir även nyfiken varför jag får ''social fobi'' problematik när det gäller att ringa, men att ta kontakt personligen är det inga som helst bekymmer. Snarare tvärtom, att jag är en smidig person inom det sociala livet. Enkelt att få kontakt med människor.