• Digestive

"Brottsligheten bland svenskar och utlandsfödda"

Nej, det här var inte en sådan där trådstart utan det är den faktiska rubriken på en interpellationsdebatt i riksdagen, som hölls igår. Hoppas att ingen blev besviken!

Den här interpellationsdebatten handlar om Staffan Danielsson (C) som frågar regering - och indirekt Brottsförebyggande Rådet (BRÅ) - om en ny och uppdaterad statistik över kriminaliteten i Sverige utifrån nationalitet, likt den som BRÅ gjorde 2005. Även Lars-Arne Staxäng (M) hoppar in på ett hörn och på föregåendes sida. Frågan ställs till justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S).

Här återfinns den knappt 25 minuter långa och bokstavligen skakiga interpellationsdebatten; https://tinyurl.com/y7ypolm3

Min fråga är naturligtvis vad ni tycker om saken - så, vad tycker ni?

Må väl. Simma lugnt. Från och med idag blir det ljusare tider. Solig

• Svar på tråden "Brottsligheten bland svenskar och utlandsfödda"
  • Anonym (Nja)

Jag är ganska ambivalent när det gäller den frågan. Å ena sidan tycker jag att det är bra att man svart på vitt får reda på så mycket som möjligt om brottsligheten för att kunna bekämpa den på rätt sätt.

Å andra sidan, vad är det vi inte redan vet? Vi vet att det finns en överrepresentation bland utlandsfödda och vi vet också att det finns områden med framförallt många utlandsfödda som präglas av gängkriminalitet och utanförskap. Vi vet också att många brott begås av andra EU-medborgare. Till och med Morgan Johansson själv sa i en intervju förra året att vi redan vet att det finns en överrepresentation.

Så vad är det egentligen vi behöver veta? Jag menar, BRÅs undersökning gjordes 2005. 1 år efter tog alliansen makten med egen majoritet. De politiker som idag skriker om att något måste göras hade alltså fått information från BRÅ om hur läget ser ut och gjorde ingenting. Jag vet inte riktigt vad skillnaden skulle bli denna gången.

Problemet behöver verkligen adresseras PRONTO och vi vet vad vi behöver veta för att göra det.

• Digestive
    Anonym (Nja) skrev 2017-12-22 10:05:10 följande:

Jag är ganska ambivalent när det gäller den frågan. Å ena sidan tycker jag att det är bra att man svart på vitt får reda på så mycket som möjligt om brottsligheten för att kunna bekämpa den på rätt sätt.

Å andra sidan, vad är det vi inte redan vet? Vi vet att det finns en överrepresentation bland utlandsfödda och vi vet också att det finns områden med framförallt många utlandsfödda som präglas av gängkriminalitet och utanförskap. Vi vet också att många brott begås av andra EU-medborgare. Till och med Morgan Johansson själv sa i en intervju förra året att vi redan vet att det finns en överrepresentation.

Så vad är det egentligen vi behöver veta? Jag menar, BRÅs undersökning gjordes 2005. 1 år efter tog alliansen makten med egen majoritet. De politiker som idag skriker om att något måste göras hade alltså fått information från BRÅ om hur läget ser ut och gjorde ingenting. Jag vet inte riktigt vad skillnaden skulle bli denna gången.

Problemet behöver verkligen adresseras PRONTO och vi vet vad vi behöver veta för att göra det.

Håller med i mycket. Det enda som kan tilläggas är väl att det kan vara aktuellt att se hur tillståndet förändras med tiden och om särkilt inriktade åtgärder skulle behövas.

Kan i övrigt anse att det kunde varit nyttig att skingra överdramatiserade fantasier med uppdaterad statistik, precis som Staffan Danielsson (C) menar på.

Håller med om att Alliansen kunde ha tagit tag i det här under sin regeringstid fast jag vet inte vem som drev frågan då, om nu någon gjorde det inom Alliansen. Har för mig att Staffan Danielsson (C) sa någonting om vem som drivit frågan tidigare i något replikskifte. Får återkomma om det.
Svar på tråden "Brottsligheten bland svenskar och utlandsfödda"