• Anzil

Klumpigt att fråga om någon har öppnat sin present?

Om scenarier var i stil med detta: ''Person Kalle en julklapp till Jessica. Jessica får tillåtelsen att öppna julklappen, samtidigt som Kalle tycker att det är trevligt att Jessica kommer öppna julklappen framför honom. Men någonting händer, och Kalle måste springa iväg''.

''Nu har Kalle lagt till Jessica på sin Facebook. Kalle frågar om Jessica öppnat sin julklapp och vad hon tyckte om den''.

Är det någonting som är i den omoraliska regeln att inte ställa sådan fråga?

Kan det räknas som om man är på, eller liknade?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Klumpigt att fråga om någon har öppnat sin present?
  • Vixen90

Kalle skulle nog bara ha frågat om hon öppnat den. Inte vad hon tyckte om den rakt ut. Då tvingas hon ha en åsikt. Så lite "omoraliskt", eller snarare socialt inkompetent att fråga vad hon tyckte rakt ut. Gillar man inte grejen vill man kanske inte få den frågan för det är jobbigt att svara att man inte gillade den och det är jobbigt att ljuga.

Bättre hade varit att bara fråga om hon öppnat den, så hade hon kunnat svara ex "ja, tack så mycket" om hon inte älskade den, eller "ja, wow vad fint! Vad glad jag blev! Tack!" om hon blivit uppriktigt glad.

Jag tänker dock att om hon hade blivit riktigt glad för den så borde hon själv ha velat höra av sig och tacka...

Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
Svar på tråden Klumpigt att fråga om någon har öppnat sin present?