Nipt !
Hej!
Jag undrar när är bästa veckan för att göra nipt?
När har ni gjort det?
Hej!
Jag undrar när är bästa veckan för att göra nipt?
När har ni gjort det?
Från 10+0 och framåt. De flesta landsting rek att man gör KUB först men det kan man ju skita i om man betalar själv.
Jag gjorde i 10+3.
De allra första dagarna i v 10+ är det lite högre risk att det är för lite fosterblod i mammans blod så analysen inte går att göra om jag förstått det rätt.
Annars så tänker jag att det är bra att göra så fort som möjligt, det tar upp mot 2v att få svar o eftersom jag var inställd på att avbryta vid ev avvikelse ville jag ha det beskedet så fort som möjligt.
(Sedan är det ju skitviktigt att man gör en datering m UL precis innan man tar provet för ibland stämmer det ju inte riktigt med sista mens. Men det tror jag alla som tar nipt-prov gör.)
Rent tekniskt kan man nog göra nipt hur sent som helst men där spelar ju abortlagen in oxå, om man ev tänker sig ett avbrytande.
Jag gjorde i 10+2. Som ovan sagt är det från 10+0 som det görs. Jag ville inte vänta till efter kub, men eftersom vi gjort ivf så hade vi ju exakt datering på graviditeten.
Dock fick vi det chockartade beskedet på vår nipt att det visade på trisomi 18. Världen rasade minst sagt. En veckas hemsk väntan till moderkaksprov och sedan ytterligare dagar till det provsvaret. Bebisen hade inte trisomi 18. Vi fick ett falskt positivt resultat på nipt. Genetikern vi fick träffa på KS förklarade att av ca 45 positiva nipt (som visar på något kromosomfel) så får ca 4 kvinnor falskt positivt. Så vi var en av de fyra.
Men oftast visar ju nipt att allt ser fint ut utan denna terror som vi fick uppleva. Vi visste ju att det inte är 100% säkert, precis som kub, fast mer pricksäkert. Men chock vid beskedet ändå. Båda beskeden faktiskt!
Jag gjorde i 10+2. Som ovan sagt är det från 10+0 som det görs. Jag ville inte vänta till efter kub, men eftersom vi gjort ivf så hade vi ju exakt datering på graviditeten.
Dock fick vi det chockartade beskedet på vår nipt att det visade på trisomi 18. Världen rasade minst sagt. En veckas hemsk väntan till moderkaksprov och sedan ytterligare dagar till det provsvaret. Bebisen hade inte trisomi 18. Vi fick ett falskt positivt resultat på nipt. Genetikern vi fick träffa på KS förklarade att av ca 45 positiva nipt (som visar på något kromosomfel) så får ca 4 kvinnor falskt positivt. Så vi var en av de fyra.
Men oftast visar ju nipt att allt ser fint ut utan denna terror som vi fick uppleva. Vi visste ju att det inte är 100% säkert, precis som kub, fast mer pricksäkert. Men chock vid beskedet ändå. Båda beskeden faktiskt!