Måste man gå tillbaka till jobbet efter mammaledighet
Hej! Jag behöver ett svar snabbt, måste besluta om 3 dagar om sonen måste skrivas in på förskola 1timmes restid från mig eller inte..
Saken är den att jag hade ett heltids VIK och jobbade heltid 1 år innan mammaledigheten. Vikariatet gick ut i samband med att jag gick hem.
Så jag förmodar att på papper är jag arbetslös nu. Men chefen har muntligt sagt att jag är välkommen tillbaka.
Nu är det så att det känns orimligt att åka kollektivtrafik 1timme till förskolan varje morgon och han kommer få sina förstahandsval i agusti. (får tacka nej till garantiplats och stå kvar i kö) plus att garantiplatsen ligger i ett dåligt område.. =(
Så jag funderar på en fräckis, skriva in mig på arbetsförmedligen som arbetssökande och söka akassa tills att han får sin förskoleplats.
Men vad tror ni, låter det som att man har rätt till akassa, 100% vikariat i 1 år.. inskriven i akassa 7år.
I mitt huvud vore det Ok, jag vet att man te.x får säga upp sig själv från en jobb men ändå få akassa, fast det blir lite karensdagar.
Men frågan är, jag vantrivs även på jobbet, inget för mig, känner mig stressad varje dag jag går till jobbet. allt man gör är övervakat.
Men tror ni akassan kan kontakta mitt gamla jobb och typ dubbekolla "Ska ni inte förlänga hens vikariat??"
Och känns inte bra att berätta för chefen om min plan.. kanske hen tycker det är fult o kontaktar akassan själv..