• JohannaSaGo

Måste man gå tillbaka till jobbet efter mammaledighet

Hej! Jag behöver ett svar snabbt, måste besluta om 3 dagar om sonen måste skrivas in på förskola 1timmes restid från mig eller inte.. 

Saken är den att jag hade ett heltids VIK och jobbade heltid 1 år innan mammaledigheten. Vikariatet gick ut i samband med att jag gick hem. 

Så jag förmodar att på papper är jag arbetslös nu. Men chefen har muntligt sagt att jag är välkommen tillbaka.

Nu är det så att det känns orimligt att åka kollektivtrafik 1timme till förskolan varje morgon och han kommer få sina förstahandsval i agusti. (får tacka nej till garantiplats och stå kvar i kö) plus att garantiplatsen ligger i ett dåligt område.. =(

Så jag funderar på en fräckis, skriva in mig på arbetsförmedligen som arbetssökande och söka akassa tills att han får sin förskoleplats. 

Men vad tror ni, låter det som att man har rätt till akassa, 100% vikariat i 1 år.. inskriven i akassa 7år. 

I mitt huvud vore det Ok, jag vet att man te.x får säga upp sig själv från en jobb men ändå få akassa, fast det blir lite karensdagar. 

Men frågan är, jag vantrivs även på jobbet, inget för mig, känner mig stressad varje dag jag går till jobbet. allt man gör är övervakat. 

Men tror ni akassan kan kontakta mitt gamla jobb och typ dubbekolla "Ska ni inte förlänga hens vikariat??"

Och känns inte bra att berätta för chefen om min plan.. kanske hen tycker det är fult o kontaktar akassan själv.. 

• Svar på tråden Måste man gå tillbaka till jobbet efter mammaledighet
  • Carambolan

Du måste ha förskoleplats för att få a-kassa. Sonen måste vara på förskolan för att få behålla platsen.

• FruNyfiken

Om du går på A-kassa ska du stå till arbetsmarknadens förfogande och söka jobb aktivt, då måste ditt barn vara på förskola.
    Vill du vara hemma med barnet tills du får den förskoleplacering du vill ha, får du vara hemma utan bidrag eller med föräldrapenning.

• Anonym (Hmm)

?Lite karensdagar? är 45 straffdagar utan ersättning och 7 karensdagar. Totalt 52 ?arbetsdagar? utan pengar. Det är 2,5 månad utan inkomst, hur hade du tänkt försörja er?

• JohannaSaGo

Nej har redab pratat med akassan och även läst om det. Det räcker med att ha ordnad barnomsorg. Kan skriva in barnets mormor te.x som är hemma om dagarna och kan passa sonen om jag måste jobba/gå på möten..

• JohannaSaGo
    Anonym (Hmm) skrev 2017-12-19 11:28:59 följande:

?Lite karensdagar? är 45 straffdagar utan ersättning och 7 karensdagar. Totalt 52 ?arbetsdagar? utan pengar. Det är 2,5 månad utan inkomst, hur hade du tänkt försörja er?

Inte för atr det är din ensak. Men vi skulle klara oss flera månader på bara våra sparpengar kombinerat med 1 lön. Så skiter i karensdagar. Men nu är ju inte fallet så.. hae ju ingen anställning. Samtidigt vill jag ju ha eb inkomst så vi slipper ta från sparpengarna
  • Anonym (Vänta)

Kan TS inte ljuga och säga att hon löst barnpassningen privat? Hon kanske söker jobb aktivt men har barnet hemma tills den dagen ett jobb dyker upp, och den dagen har hon t.ex. en mormor som är barnvakt på heltid. Eller har A-kassan verkligen krav på att barnet ska ha just förskoleplats?! Låter befängt (men det är det ju i och för sig mycket i samhället som är...).

Så skulle jag göra. Säga till A-kassan - om de frågar - att "jodå, barnpassningen är löst, jag står till arbetsmarknadens förfogande", sen låtsas söka jobb: enbart så mycket att ingen misstänker att du medvetet undviker att få jobb. Sök inte så engagerat, helt enkelt.

(När jag inte ville jobba i min ungdom sökte jag främst hos stora lite mer anonyma arbetsgivare (coop, ica, ikea) som får så många ansökningar att de inte hinner sitta och fundera över om din ansökan låter lite ljummen och ointresserad. Det är lätt att inte få jobb idag. (Men du vill ju inte förstöra för framtiden hos arbetsgivare du faktiskt vill jobba hos senare, så undvik att kontakta dessa.)

Och så lite längre fram, när förskoleplatsen du vill ha finns inom räckhåll, börjar du söka seriöst och kontakta gamla arbetsgivaren och sådär. Lägg på en ny växel, använd referenser o.s.v.

• Anonym (Vänta)
    JohannaSaGo skrev 2017-12-19 11:39:32 följande:

Nej har redab pratat med akassan och även läst om det. Det räcker med att ha ordnad barnomsorg. Kan skriva in barnets mormor te.x som är hemma om dagarna och kan passa sonen om jag måste jobba/gå på möten..

Sorry, skrev mitt raljerande inlägg undertiden du redan postat att du har ordnat barnomsorg. Hann inte se det innan jag postade.
  • Vildvittran85
    JohannaSaGo skrev 2017-12-19 11:45:36 följande:
    Inte för atr det är din ensak. Men vi skulle klara oss flera månader på bara våra sparpengar kombinerat med 1 lön. Så skiter i karensdagar. Men nu är ju inte fallet så.. hae ju ingen anställning. Samtidigt vill jag ju ha eb inkomst så vi slipper ta från sparpengarna
    Är ju toppen om ni redan har en lön. Skulle försöka med det du skriver, att få a-kassa och vara hemma och "söka jobb" (men egentligen vänta tills nästa höst).

Jag vill ö.h.t. inte gå tillbaka till arbete efter barn, nå första åren då, utan vara hemma tills barnet är runt 5 år, helst.
  • JohannaSaGo
    Vildvittran85 skrev 2017-12-19 11:55:20 följande:

Är ju toppen om ni redan har en lön. Skulle försöka med det du skriver, att få a-kassa och vara hemma och "söka jobb" (men egentligen vänta tills nästa höst).

Jag vill ö.h.t. inte gå tillbaka till arbete efter barn, nå första åren då, utan vara hemma tills barnet är runt 5 år, helst.

Ok :) men hur har di tänkt med ekonomin om man får fråga då? Nyfiken hur man kan göra för att vara hemma så länge som möjligt. Ojoj hoppas akassan inte kontaktar mitt gamla jobb bara... kanske chefen nämner att det finns jobb
    Vildvittran85 skrev 2017-12-19 11:55:20 följande:

Får man fråga hur du tänkt ekonomiskt då ? :) vilm också vara hemma ett bra tag.. det är tid man aldrig får tillbaka mes barnen. Hoppas verkligen bara inte akassan på nått sätt kontaktar min gamla chef och hon nämner nått om att det finns jobb till mig. Då måste jag ji jobba o då har vi ingen förskoleplats.. ont imagen av osäkerheten.

Annars kan vi tacka ja till förskolan i januari,jag jobbar.. men som sagr 1 timmes restid till förskoan i ett dåligt område. Känns inte bra. Men dey är en säker inkomst. Eller chansa o hoppas akassan beviljas
  • Anonym (Elin)
    JohannaSaGo skrev 2017-12-19 13:12:00 följande:

Ok :) men hur har di tänkt med ekonomin om man får fråga då? Nyfiken hur man kan göra för att vara hemma så länge som möjligt. Ojoj hoppas akassan inte kontaktar mitt gamla jobb bara... kanske chefen nämner att det finns jobbFår man fråga hur du tänkt ekonomiskt då ? :) vilm också vara hemma ett bra tag.. det är tid man aldrig får tillbaka mes barnen. Hoppas verkligen bara inte akassan på nått sätt kontaktar min gamla chef och hon nämner nått om att det finns jobb till mig. Då måste jag ji jobba o då har vi ingen förskoleplats.. ont imagen av osäkerheten.

Annars kan vi tacka ja till förskolan i januari,jag jobbar.. men som sagr 1 timmes restid till förskoan i ett dåligt område. Känns inte bra. Men dey är en säker inkomst. Eller chansa o hoppas akassan beviljas

Om du ska ha akassa utgår jag från att akassan begär in ett arbetsgivarintyg från din förra arbetsplats. I normalfallet anges i arbetsgivarintyget huruvida personen fått erbjudande om fortsatt arbete eller ej.
  • Caitlin Deschanel
    Anonym (Elin) skrev 2017-12-19 13:31:08 följande:
    Om du ska ha akassa utgår jag från att akassan begär in ett arbetsgivarintyg från din förra arbetsplats. I normalfallet anges i arbetsgivarintyget huruvida personen fått erbjudande om fortsatt arbete eller ej.
    Elin har helt rätt här, på arbetsgivarintyget finns en punkt där man anger om personen (du) fått erbjudande om att fortsätta arbeta.
  • Carambolan

Kan du inte bara ta jobbet och låta sonen vara hos mormor tills ni får rätt förskoleplats då, om hon ändå är villig att ha honom? Du har rätt att gå ner i arbetstid så det behöver ju inte vara på heltid.

• JohannaSaGo
    Carambolan skrev 2017-12-20 10:12:32 följande:

Kan du inte bara ta jobbet och låta sonen vara hos mormor tills ni får rätt förskoleplats då, om hon ändå är villig att ha honom? Du har rätt att gå ner i arbetstid så det behöver ju inte vara på heltid.

Alltså mormorn jobbar nätter.. så vill inte att han ska vara där hela veckorna. Har pratat med handläggaren som ordnar platser . I agusti får sonen plats. 8 månader hos mormor bmir för mycket enl mig när hon jobbar nätter.
Svar på tråden Måste man gå tillbaka till jobbet efter mammaledighet