• 123konstigtjej

Rädd att folk ska tycka jag är äcklig!

Hej! Jag är en 13 åring som har väldigt lågt självförtroende. Jag mår så sjukt dåligt av tanken att folk kanske tycker illa om mig, tycker att jag är ful, äcklig osv.

Jag vet inte vad jag ska göra för att börja bli mer självsäker. Idag tillexempel hade jag väldigt fett hår och jag fick PANIK imorse. Jag försökte rädda det men det gick inte så bra hehe. Efter skoldagen sa min pappa (som typ är flintskallig) att han tyckte jag hade fettigt hår!

Jag kan bara tänka mig hur många på skolan som tyckt jag vart äcklig pga mitt fettiga hår!

Jag vet att detta är sjukt löjligt men jag vet inte vad jag ska göra, jag menar inte bara på denna situation såklart. Sådana här saker när jag får sjukt mycket ångest händer rätt ofta. Vad ska jag göra hjälp!

• Svar på tråden Rädd att folk ska tycka jag är äcklig!
  • Nimzay

Känner igen mig, brukar vara orolig för att folk ska tycka att jag är äcklig och motbjudande.

• servelbra

Du vännen, du vet att det spelar ingen roll hur snygg snäll och bra du är som person nån kommer alltid att tycka illa om än

Bry dig inte om folk som inte gillar dig utan välj ditt umgänge med omsorg i stället

• Rea  List
    servelbra skrev 2017-12-18 23:51:15 följande:

Du vännen, du vet att det spelar ingen roll hur snygg snäll och bra du är som person nån kommer alltid att tycka illa om än

Bry dig inte om folk som inte gillar dig utan välj ditt umgänge med omsorg i stället

Ja, klart man kan välja att umgås med folk som gillar äckligt fett håt
  • hanni00

Använd torrschampo men gå inte för länge med att inte tvätta håret. ,var tredje dag tycker jag är bra , inte för ofta men inte för sällan.

• Betty360

Hej du! Lyssna inte på dumma saker som folk skriver och säger, ett dåligt självförtroende är väldigt tufft att brottas med varje dag. Det handlar nog mer om din ålder än något annat, det är nog ytterst få tonårstjejer som är säkra på sig själva.

Jag har med haft väldigt dåligt självförtroende, men alltid haft en starkt fritidsintresse där jag kännt mig hemma och trygg. Det har nog varit min räddning. Så mitt tips är väl det, hitta något du tycker om att göra och känn att det är ditt och din trygghet. Kan vara precis vad som helst, skriva, knyppla, klättra, musik, ridning, mm. Det ger en styrka som ingen kan ta ifrån dig.

Och att ha en god hygien så att du kan känna dig bra både på utsidan och insidan är såklart med viktigt:)

Kram och kämpa på<3

• Melina22

Du fick ett bra tios där med att bygga upp självförtroendet, hitta ett fritidsintresse du kan växa i och något du tycker om att göra och känna dig bra på. Prova på olika grejer om du inte kommer på något och samtidigt träffar du många kompisar.

I din ålder är de flesta lite osäkra på sig själva ,det hänger med puberteten liksom fettigt hår. Det gör dig inte äcklig och sluta intala dig att du är det. Äckliga människor som jag ser det är personer som medvetet vill göra andra illa och det har med deras beteende att göra. Går du omkring och tänker att du är äcklig så kommer det tillslut ge dig ett dåligt självförtroende och en dålig självbild , så sluta ens tänka i dom banorna. Du är fin precis som du är, och har folk svårt att se det så är det deras förlust!

Tror inte din pappa menade något illa i sin kommentar, gör så att du försöker duscha varje dag/varannan dag och tvätta håret typ en 3-4 ggr i veckan. Blir håret fettigt däremellan så strör du lite lite mjöl i det eller använder torrschampo. Tänk på att uppsatt hår ser mindre fettigt ut. Det är din talgproduktion som är i högform nu i din ålder och kommer så småningom att stabiliseras.

Vad gäller självförtroendet så handlar det främst om din egen inställning till dig själv, försök att hitta saker du faktiskt är bra på och nöjd med, bra kompis? Omtänksam? Rolig? Hjälpsam? Duktig på matte? Bra på gympa?

• 123konstigtjej

Tack för alla tips<3

• Greenpants

Jag får fått hår ganska snabbt jag med, så jag duschar varje morgon! Problemet löst! :) gör att jag känner mig fräschare!

Tips är verkligen att bygga upp ditt självförtroende, bara att läsa på internet hur man gör!

Kan även tipsa om yoga och meditation för att börja tycka om sig själv och även tro på sig själv!

Du är så ung och har heeeela livet på dig att jobba på detta, kom ihåg det. Vet själv när jag var tonåring som du är nu att hela livet känns tungt av minsta lilla. Tänk såhär, jag tror de flesta har något att tänka på som de är osäkra över så kan nästan garantera att de inte märkte att du hade fett hår :)

Lycka till!!

• Eurybia

De flesta 13-åringar (och även äldre) är alldeles för upptagna med att noja över sitt egna fettiga/frissiga/fulklippta hår, sin finne på hakan, sin kroppslukt, sina för stora eller för små fötter, sina fula skor, sina sneda tänder, sin tandställning, sina feta lår, sina glasögon, sina otrendiga jeans, sin pipiga röst etc för att ens ha tid att lägga nån som helst tanke på ditt hår.

Men se till att tvätta håret ordentligt och regelbundet när du duschar, så det inte är smutsigt och du är ren och fräsch i övrigt. Och sen kan du ju ha en flaska torrschampoo i skåpet som en extra räddningsplanka om det skulle vara så att det känns väldigt fett nåndag. Och lite snoddar och så, så man kan sno ihop en knut eller nåt om man har en bad hair day. Eller en mössa.

Men kom ihåg att de flesta har ingen tanke på dig överhuvudtaget, de är för upptagna med sitt eget.

• hanni00

Att dusha håret varje dag kommer bara göra håret mer fett , det är fakta ! Tvätta håret var tredje dag och ha i torrschampo sista dagen , man kan ha flera olika frisyrer för att dölja de fettiga håret , släng upp de i en stram hästsvans t.ex eller gör utbakade flätor

• MaddeBlond

Hej!

Som andra skrivit så är det typiskt för puberteten att hormoner påverkar kroppen, såsom flottigare hår. Förmodligen är det mest du som tänker på det, alla andra går runt och tänker på sina egna "problem". Jag vet att det inte är lätt att bara strunta i, känner man sig inte säker så är det svårt att tänka på annat. Du kanske kan prata med en frisör och fråga efter ett bra schampo? Eller att du provar olika schampon och torrchampon tills du hittar rätt.

En annan sak som jag tänkte på, när jag var i din ålder fick jag panik över att gå ut, över mig själv, jag vågade tillslut inte prata med folk, inte ens via telefon! Förra året mådde jag riktigt dåligt och tog tag i det hos en psykolog (var då 28 år) och jag har social fobi. Förmodligen bröt det ut när jag var kring 13. Kanske hade jag kunnat stoppa det om jag pratat med någon redan då?

Så om du känner dig osäker på dig själv generellt så är mitt råd att prata med någon för att få lite andra synvinklar på det. Det är inget fel på dig, oavsett om du har flottigt hår eller inte, så försök att inte tänka så!

Lycka till!

Kram

• Inkblack

Behandla håret med nåt som torkar ut hårbotten, ex färgning, permanenta el rakpernanenta. Ha inte i balsam i hårbotten, endast längderna. Tvätta håret varje dag. Ät stora doser av B5 som torkar ut oljekörtlarna så att de producerar mindre olja.

Svar på tråden Rädd att folk ska tycka jag är äcklig!