• Seb81

”Kletig sperma, dåligt för simningen”

Hej.

Min sambo (vi försöker få barn) fick på sin utredning reda på att hans vätska är för kletig och det gör det svårt för spermierna att simma. Han fick ?order? av läkaren att dricka mer vatten... någon mer som fått den diagnosen?? Vad har ni gjort åt det?? På hans journal står det att viskositeten är nedsatt & spermas rölighet är nedsatt (med stora bokstäver).....

Men ärligt... dricka mer vatten?????

• Svar på tråden ”Kletig sperma, dåligt för simningen”
  • Dynomate

Är det konstigt? Kroppen prioriterar funktioner och bärarens överlevnad står högre än viskositeten av sädesvätskan..

• ChansTillLiv

Hur lång abstinenstid hade han innan det spermaprovet? Ju längre tid mellan utlösningarna desto mer sperma bildas. Det är till viss del frikopplat från antal spermier, som ju är mikroskopiska och osynliga för blotta ögat.

• Seb81
    ChansTillLiv skrev 2017-12-18 19:39:15 följande:

Hur lång abstinenstid hade han innan det spermaprovet? Ju längre tid mellan utlösningarna desto mer sperma bildas. Det är till viss del frikopplat från antal spermier, som ju är mikroskopiska och osynliga för blotta ögat.

3 dagar... det var inget fel på antalet sa de men han skulle dricka mer vatten för att det var lite kletigt!
  • Seb81
    Dynomate skrev 2017-12-18 19:34:40 följande:

Är det konstigt? Kroppen prioriterar funktioner och bärarens överlevnad står högre än viskositeten av sädesvätskan..

Jo men nu är det ju så att han alltid dricker vatten... det är ju direkt inte så att han inte dricker vatten så kroppen reagera i överlevnad om det är det du tror? :) Men jag förstår var du menar, men han kan ju inte häva i sig 3 liter vatten varje dag!
  • Dynomate

Just då kanske han hade perspirerat och stressat lite mycket innan och således hade sperman torkat lite grand. Ta hand om din husbonde..

• Seb81
    Dynomate skrev 2017-12-18 21:07:08 följande:

Just då kanske han hade perspirerat och stressat lite mycket innan och således hade sperman torkat lite grand. Ta hand om din husbonde..

Ja ok, nu fattar jag! Ja det ska jag göra, tack :)
Svar på tråden ”Kletig sperma, dåligt för simningen”