• Mamma till S

Rubella, röda hund!?

Hej.

Var på inskrivning för nån vecka sen o alla prover togs, har inte hört nånting så antar att det varit bra men läste journalen nu o såg om rubella, röda hund! Alla andra tester står negativ , här står det nånting på 30 pos.

Alltså vadå? Har jag röda hund???? Varför har dom inte ringt? Hjälp!?!?

• Svar på tråden Rubella, röda hund!?
  • mockingbird

Vet inte vad provsvaret betyder. Kanske att du inte är skyddad bara?

till mig sa hon att om man inte har skydd mot röda hund nu så görs ingenting, utan man vaccineras mot det sen efter graviditeten.

• EpicNurse

Nej det betyder bara att ditt vaccin, om du fick något sådant när du var liten, inte ger skydd längre. Du är alltså inte immun mot röda hund. Man har inte hittat några antikroppar mot röda hund vilket man borde gjort om du hade ett aktivt vaccin.

Det var samma för mig trots att jag fick alla vaccin enl programmet som barn.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Elderberry

När det gäller testet för röda hund, är det inte antikroppar de mäter? Att om du har antikroppar så är du skyddad? I så fall så låter det ju bra, att du har fått positivt där för att du har antikroppar.

Nu är ju inte jag insatt, men om det hade varit dåligt hade de nog ringt dig. Vi får hoppas på att någon som vet ser tråden :)

• EpicNurse

Förlåt, läste lite snabbt. Vet faktiskt inte vad 30 pos betyder.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Sesese

Positivt betyder att du har antikroppar, dvs att du haft röda hund eller (mer troligt) blivit vaccinerad och fått en god immunrespons på vaccinet. Hade det varit neg, så hade din kropp varit oskyddad. Så det är som det ska vara

• Mamma till S

Hittade längre ner i journalen rubella: immun

Men varför läser man vissa provsvar som positivt men att dom är negativa , om ni förstår vad jag menar! Så ett positivt rubella svar är bra, alltså att man är vaccinerad, immun ?

• Sesese

Man letar efter olika saker - för en del sjukdomar så letar man efter själva sjukdomen, dvs antigen. Det vill man inte ha, för då har du sjukdomen i kroppen. För andra sjukdomar letar man efter kroppens svar på antigen - antikroppar! Det vill man ha, för din kropp stött på sjukdomen, och bildat ett försvar för att inte få den igen.

• Krusbärskompott
    Mamma till S skrev 2017-12-17 21:37:03 följande:

Hittade längre ner i journalen rubella: immun

Men varför läser man vissa provsvar som positivt men att dom är negativa , om ni förstår vad jag menar! Så ett positivt rubella svar är bra, alltså att man är vaccinerad, immun ?

Positivt betyder på medicinska typ att man har hittat det man letat efter, inte per automatik att det är bra.

(Att tex vara HIV-positiv innebär att man har HIV, vilket inte så många tycker är något positivt.)

Att serologin för rubella är positiv innebär att du har antikroppar mot sjukdomen, antingen för att du är vaccinerad (mest troligt) eller för att du har haft sjukdomen. Så i det här fallet är det bra.

Hänger du med?
Svar på tråden Rubella, röda hund!?