• Maximus08

Fördelning vid separation

Hej. 
    Vi har kommit till den tråkiga punkten att vi ska separera. Ett antal frågor dyker då upp, som jag inte lyckats att googla på. Tänkte om någon här kan vara behjälplig med råd och tips. 
    Vi har en villa med 50/50 ägandedel. 
    Vi kommer att göra en vinst.
    Vi har gjort en hel del renoveringar på huset under årens lopp, där sambons föräldrar varit väldigt hjälpsamma ekonomiskt. 
    Nu när vi pratar försäljning så hävdar sambon att, "jamen självklart är det ett förskott på arvet" så alla de pengarna ska jag ha tillbaka. 
    Jag kan å andra sidan tycka att, vi kanske inte skulle gjort de renoveringarna i den utsträckningen om vi nu inte haft det extra tillskottet. Jag tänker initialt, att det är pengar vi fått tillsammans för att fixa med huset, så kontentan bör bli att vi även delar vinsten lika. 
    F.d. sambon tycker det är helt befängd idé och kan inte alls förstå mitt tankesätt. 

Här blir jag fundersam om det är jag eller sambon som bör tänka om? 
    (Det finns inga skrivna eller muntliga överenskommelser/begränsingar gällande gåvorna). 

Skulle vara enormt tacksam för input. 

• Svar på tråden Fördelning vid separation
  • Maklaren123

Hej,

Din sambo har ingen rätt att kräva tillbaka renoveringspengarna för det som gjorts på ert gemensamma hem, detta oavsett vart och vem pengarna kommer ifrån.

Hade han velat säkrat dessa pengar vid en ev separation borde han ha skrivit ett samboavtal med dig, att dessa skulle betslas tillbaka till honom.

Detta är inte gjort så någon rätt till de pengarna har han inte i den aspekten. Ni delar 50/50 enligt sambolagen, punkt slut.

Sen kan det vara redligt av dig att betala tillbaka en extra del för renoveringen till honom eftersom pengarna faktiskt kommer från honom och utan renoveringen skulle ni inte fått lika mycket betalt för huset. Speciellt om ni nyligen gjort renoveringen.

• Anonym (12345)
    Maklaren123 skrev 2017-12-15 01:31:22 följande:

Hej,

Din sambo har ingen rätt att kräva tillbaka renoveringspengarna för det som gjorts på ert gemensamma hem, detta oavsett vart och vem pengarna kommer ifrån.

Hade han velat säkrat dessa pengar vid en ev separation borde han ha skrivit ett samboavtal med dig, att dessa skulle betslas tillbaka till honom.

Detta är inte gjort så någon rätt till de pengarna har han inte i den aspekten. Ni delar 50/50 enligt sambolagen, punkt slut.

Sen kan det vara redligt av dig att betala tillbaka en extra del för renoveringen till honom eftersom pengarna faktiskt kommer från honom och utan renoveringen skulle ni inte fått lika mycket betalt för huset. Speciellt om ni nyligen gjort renoveringen.

Nej, man behöver inte dela allt 50/50 enligt sambolagen bara för att den existerar.
    Det går utmärkt att komma överens själv.

Det borde du väl veta om du är mäklare innan du ger sådana råd?

Det är inte lag på att dela 50/50 eller ge hälften av sin egendom till någon annan om inte den girige kräver det.
    Man ska inte uppmuntra sambolagen i onödan utan använda sunt förnuft när man delar upp saker och ting inte med mål att ta så mycket man kan från sin partner bara för att man separerar.
  • Anonym (12345)

Du kan se det såhär.
    Renoveringspengar gör att du kommer få mer i din andel när huset säljs, det blir en värdeökning tack vare renoveringen.

Denna renovering och värdeökning hade inte varit möjligt utan deras hjälp.
    Så där kan du ta dig en funderare.

Vill du vara girig mot din föredetta sambo som kanske även är far till dina barn, eller vill du vara girig och gå in för att ta så mycket du bara kan?

Du väljer själv, dock vill jag bara ge dig ett tips ens girighet straffar sig ofta när man blir äldre och barnen börjar förstå saker hur det ligger till.

Som sagt använd sunt förnuft.

• Maximus08

Först. Intressant iakttagelse att ni tror att det är en kvinna som skrivit inlägget...

Varför jag tyckte att det kändes märkligt att sambon skulle ?ha tillbaka? pengarna dennes föräldrar givit oss, är ju för att det gick till renovering av villan. Det är ju inte så att vi på nåt sätt ?satt sprätt? på pengarna på semester osv...

Sambon hävdar alltså att hen vill ha tillbaka alla gåvopengarna, vilket skulle i praktiken medföra att det då, indirekt blir jag som skulle på nåt märkligt sätt, tagit det som ett lån. Kan inte riktigt förlika mig med det tankesättet. Tänkbart skulle i så fall vara att jag betalar tillbaka hälften av det som vi fått från sambons föräldrar, till min sambo. Max.

• Kerubmamman

Har ni haft nån överenskommelse gällande kontantinsatsen? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Maximus08

Kontantinsatsen kom från vinst av tidigare försäljning av bostadsrätt (som också var bådas).

• Maximus08

Kontantinsatsen kom från vinst av tidigare försäljning av bostadsrätt (som också var bådas).

• Anonym (12345)
    Maximus08 skrev 2017-12-17 00:44:30 följande:

Det skrev du 45 minuter tidigare.
  • Maximus08
    Anonym (12345) skrev 2017-12-17 10:53:52 följande:

Det skrev du 45 minuter tidigare.

Råkade posta igen efter att telefonen varit avstängd...
  • Kasperina

Rent lagligt har du inget tvång att ge honom renoveringspengarna, men OM det är så att det faktiskt är förskott på arvet (i så fall finns papper på det) så kan det vara moraliskt rätt att ge honom lite mer än hälften.
    Det är bara ni själva som kan avgöra vad som är rätt för er.
    Om ni inte kan komma överens behöver ni ta in en bodelningsförrättare, det kan kosta så mycket som 30000 om ni har otur.

• Anonym (12345)
    Maximus08 skrev 2017-12-17 22:54:03 följande:
    Råkade posta igen efter att telefonen varit avstängd...
    Ingen fara var bara lite nyfiken på hur det kunde skilja 45 minuter oftast brukar det stå samma klockslag på dubbelpost :)
  • Jamesdio

Gåvor av större omfattning räknas som förskott av arv om det inte finns något skiftligt som uttryckligen säger att det inte ska vara förskott av arv. Detta brukar ju främst utnyttjas vid fördelning av arv efter avliden gåvogivare. (OT men om han anser att detta är förskott av arv måste han ju även hävda det vid framtida fördelning av ev arv).

I ert fall måste man först reda ut om det var sambon som fick hela gåvan eller om ni har fått hälften var. Om sambon fick hela gåvan har han/hon ju valt att lägga den på renoveringen av ert gemensamma hem utan att på något sätt reglera ägandeandelen eller skrivit någon form av avtal mellan er, tex skuldebrev eller samboavtal. Så i lagens mening kommer han/hon ingen vart med påståendet att det är förskott av arv. Moraliskt kanske det känns bättre för dig att låta sambon få tillbaka sina pengar. Hur mycket beror ju på era omständigheter, hur mycket pengar det rör sig om och hur stor värdeökningen blev pga denna renovering.

Om ni har fått hälften var har ni lagt lika mycket på renoveringen och det finns inget att återbetala eller tvista om. 

Hur ställer sig gåvogivaren?

• Maximus08

Från gåvogivaren har det talats i dessa termer "Det är roligare att kunna ge er nu, när ni behöver det, och inte att ni behöver vänta på pengarna" Att pengarna kommer från sambons föräldrar råder det ingen tvekan om. Pengarna har i vissa fall inkommit till sambons konto, som sen har gått ut till renovering. I andra fall, har gåogivaren betalat en faktura. Hade sambon köpt tex en tavla för pengarna, hade det ju inte varit någon tvekan om vems tavlans rättmätige ägare var, men nu gick pengarna in i vårt gemensamma hus, vår gemensamma renovering och dröm. Att nu i efterhand börja komma med "att ska ha tillbaka" dom pengarna är riktigt magstarkt... Men, vi har inte på långa vägar diskuterat detta klart, och jag hoppas att vi kommer fram till en vettig lösning. Tack så jättemycket för allas input i detta. Det, och med mer påläsning av sambolag mm har givit mig mer kunskap. 

Svar på tråden Fördelning vid separation