Anonym (Undrar) skrev 2017-12-14 16:41:24 följande:
Har en bekant i medelåldern som kommer dö vilken dag som helst. Jag undrar lite om hur man löser det praktiska innan man ska dö. Hur orkar man med att ta farväl av sin familj? Tänker man på att rensa bort alla sina saker så anhöriga slipper? Jag har sett att hen har tagit bort sitt instagramkonto nu. Så sorgligt så det skär i hjärtat.
Samla ihop och sortera alla papper och skriv ett extra papper där det står var alla saker finns. Det man vill veta är vad som förvaras utanför bostaden och var det förvaras. Till exempel var bilen-/båten-/husvagnen står, vilket nummer man har på förrådet (hyrt eller som tillhör bostaden) samt adressen till en eventuell sommarstuga o.s.v.. En separat lista med noteringar över vilka banker man använder, vad som ligger på autogiro, eventuella e-brevlådor samt vanlig e-post med inloggningsuppgifter är även det till stor hjälp.
Skriv även ner om det finns några önskemål runt begravningen. Och när man lika är på gång så underlättar en kontaktlista där alla som bör underrättas står uppräknad (både myndigheter, företag, och bekanta).
Naturligtvis underlättar det för de anhöriga om det är någotsånär utrensat och välordnat när dödsboet skall värderas. Det stora problemet brukar dock varas att reda ut alla papper och numera antagligen även vad som inte finns på papper utan bara finns elektroniskt.
Så långt det praktiska. Hur man handskas med det känslomässiga är en annan och där kan jag inte ge något råd. Om man inte orkar ta farväl av sina vänner och anhöriga så kanske ett personligt brev till var och en av de anhöriga skulle kunna fungera.