• Peoples

Sjukskriven - av misstag

Hej

Har hamnar i en liten konstig situation här. Blev av misstag sjukskriven 2 veckor under tiden jag var arbetslös. 

Noterade inte detta förrän efter sjuskrivningsperioden då jag inte kollade på lappen jag fick av läkaren. Korkat jag vet. Men när jag såg det så frågade jag runt och fick beskedet att jag skulle vända mig till FK, och det gjorde jag och gjorde vad man ska göra fast i efterhand. Klicka lite där, söka lite sån där. Inte så noga tänkte jag.

Detta var i Oktober. Nån ersättning fick jag inte eftersom jag anses vara arbetsför och jag tenderar till att hålla med, jag ÄR arbetsför, jag bara "went with the flow" så att säga. "så här är det nog man ska göra". 

Jag har inte varit i kontakt med FK sen 1989 så därav min okunskap. 

Hur som helst, sjuskrivningen som sådan var ju helt onödig och jag fortsatte som vanligt under denna tiden, gick på intervjuer, jobbträffar mm som om inget hade hänt.

Först nu när det krabbar med utbetalning (brydde mig inte särskilt om vart pengarna kom ifrån) så börjar jag fundera. 

Om man inte blir beviljad sjukpenning, kan man få akassa för samma period då? 
    Om inte , går det att dra tillbaks sjukanmälan å allt det där för den var ju felaktig? Jag frågade inte om att bli sjukskriven, jag skulle bara på en rutincheck. 

Kan ju säga att där var en hel del språkförbistringar med läkaren.. 

Hur bär jag mig åt för att få ersättning för dom två veckorna? 

• Svar på tråden Sjukskriven - av misstag
  • vivi85

Men försäkringskassan betalar inte ut dem två första veckorna på en sjukskrivning. Det är först vecka 3 som de går in.

• Peoples
    vivi85 skrev 2017-12-13 17:44:31 följande:

Men försäkringskassan betalar inte ut dem två första veckorna på en sjukskrivning. Det är först vecka 3 som de går in.

Jag var arbetslös under tiden allt detta hände
  • Anonym (IH)

Hur har du fyllt i kassakort och aktivitetsrapport då?

• Peoples
    Anonym (IH) skrev 2017-12-13 17:55:16 följande:

Hur har du fyllt i kassakort och aktivitetsrapport då?

Ja, fyllde ju i "sjuk" men det kanske jag inte skulle gjort då..
  • Anonym (IH)
    Peoples skrev 2017-12-13 18:04:52 följande:
    Du har på heder och samvete fyllt i att du inte har varit förmögen att söka jobb, så jag har svårt att tro att du får akassa om sjukpenningen avslås. 
  • Anonym (Cissi)

Di måste inte vara sjukskriven om du inte vill. En läkare sjukskrev mig i 2 veckor en gång men jag gick till jobbet efter 1.

• Anonym (A)

Har du anmält dig sjuk till a-kassan och sökt sjukpenning kan du självklart inte dra tillbaka en sjukanmälan. Du har ju intygat på heder och samvete att du varit sjuk. Sedan har försäkringskassan bedömt dig som arbetsför trots sjukdom och det innebär att du inte får någon ersättning för de två veckorna. Lär dig av ditt misstag att läsa de viktiga papper du får och de tydliga instruktioner som finns både hos Fk och hos a-kassan.

• Anonym (***))
    Peoples skrev 2017-12-13 18:04:52 följande:

Blev av misstag sjukskriven 2 veckor under tiden jag var arbetslös. 

Noterade inte detta förrän efter sjuskrivningsperioden då jag inte kollade på lappen jag fick av läkaren. 

OK, det går ju inte ihop med att du inte visste att du var sjukskriven, får då hade du ju inte fyllt i kassakortet på det sättet.

• CitronTulo
    vivi85 skrev 2017-12-13 17:44:31 följande:

När man är arbetslös så går FK in redan dag 2 eftersom man då inte har någon arbetsgivare som står för sjuklön första två veckorna!

TS.. Eftersom du stämplat "sjuk" på kassakorten så kan du inte ta tillbaks det i efterhand bara för att du inte fick någon sjukpenning från FK.
Svar på tråden Sjukskriven - av misstag