• annieh897

Dessa ständigt läckande blöjor nattetid

Så läckte blöjan inatt igen! Dottern låg i en kisspöl och det var bara att duscha av henne och byta lakan. Den här gången hade vi varit noga med att byta blöjan det sista vi gjorde innan sänggående och inte massa vatten på kvällen. Men vad hjälpte det när den ändå läckte fast den inte ens kändes full. Sista gången vi använder Up&Go nattetid. Testade den eftersom Libero Touch tejpblöja läckte häromveckan men den var åtminstone väldigt fullkissad vid läckage. Vad göra nu?!

Dottern är 18 månader, väger ca 10,5 kg. Hon använder blöjstorlek 5, 10-14 kg. Tycker att nästa storlek från 13 kg borde bli alldeles för stort? Har inte testat Pampers eftersom jag tycker att de luktar så äckligt. Men de kanske håller tätt, vad tycker ni som testat och kan jämföra? Håller Touch byxblöja tätt bättre än Up&Go? Håller byxblöjor eller tejpblöjor tätt bäst? Jag vet att det kan vara individuellt men vad är er erfarenhet?

• Svar på tråden Dessa ständigt läckande blöjor nattetid
  • emc85

Har samma problem och hittat en pampers som funkar mycket bättre. Pampers baby dry med extra absorption, en öppenblöja där det står ett + efter siffran. Den har ingen aloevera i sig vilket gör att den luktar mindre. Testa flera sorter av liberos och minstingen men dessa funkar inte på natten, använder dock minstingen byxblöja på dagen, mycket bättre än både liberos och pampers.

• Anonym (Pottan?)

Tid att börja med Pottan? Hon är stor nog för det!

• emc85

Kan väl tillägga att flertalet av pampers också testades och läckte. Känns som om vi gått igenom alla som finns, även libero touch. Här spelar det ingen roll om det är öppen blöja eller pants, alla har läckt förrutom den med extra absorption.

• emc85
    Anonym (Pottan?) skrev 2017-12-12 22:52:36 följande:

Tid att börja med Pottan? Hon är stor nog för det!

Ska de ta upp henne mitt i natten? Natten är ju det som tar längst tid att bli torr, kan hålla flera år med blöja utan att det är konstigt.
  • EpicNurse

Prova sätta boxertrosor (eller kallingar, går ner lite mer på benen kanske) utanpå så den hålls på plats. Vi kör Pampers up n go och är SÅ nöjda. Sonen kan lätt ha den 12-14 timmar på natten utan att det läcker!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Inte byxor nattetid)

Min erfarenhet är tyvärr att typ alla byxblöjor läcker på natten.

• Meriall

Konstigt, jag har en 10kg-bebis på 13 mån som använder libero up&go och libero touch up&go och äter massor på nätterna men blöjan läcker bara kanske en gång i månaden på natten som mest, kanske ännu mer sällan. Var är det det läcker ut? Vid benet eller vid magen/ryggen? 

• Anonym (Soho)

Mitt barn är 18 månader och jag har inte stött på problemet med läckande blöjor nattetid förrän de senaste två nätterna. Då hade jag bytt till Minstingen tejpblöjor från favoriten Libero touch tejpblöjor den ena natten, natten därpå tog jag istället en vanlig Libero up and go men även den läckte. Brukar vanligtvis inte använda pants nattetid då jag upplevt att de gör att han blir röd i ljumskarna av resåren, dagtid är de dock tipptopp (Libero touch pants)!

• elyse

Man ska inte stirra sig blind på kilo-rekommendationerna utan gå efter behov och passform. //Förskollärare

• Anonym (Stina)

Prova deras vanliga tejpblöja comfort. Tycker alla byxblöjor läcker.

• Anonym (M)

Vi kör ICAs byxblöja, de har aldrig läckt! Trots att de varit väldigt fulla på morgonen.

• annieh897
    emc85 skrev 2017-12-12 22:51:02 följande:

Har samma problem och hittat en pampers som funkar mycket bättre. Pampers baby dry med extra absorption, en öppenblöja där det står ett + efter siffran. Den har ingen aloevera i sig vilket gör att den luktar mindre. Testa flera sorter av liberos och minstingen men dessa funkar inte på natten, använder dock minstingen byxblöja på dagen, mycket bättre än både liberos och pampers.

Tack för tips, den har vi aldrig provat. Ska kolla efter den!

Vi körde Minstingen på dagen förut men så började den läcka (enda som läckt dagtid). Testade att byta till större storlek men den var enorm och slöt inte tätt nånstans.
  • annieh897
    Meriall skrev 2017-12-13 00:41:38 följande:

Konstigt, jag har en 10kg-bebis på 13 mån som använder libero up&go och libero touch up&go och äter massor på nätterna men blöjan läcker bara kanske en gång i månaden på natten som mest, kanske ännu mer sällan. Var är det det läcker ut? Vid benet eller vid magen/ryggen? 

Det har läckt vid magen och ryggen (antingen ena eller andra, ibland båda) så hon varit alldeles genomblöt.
  • LittleSunshine84

Samma problem här! Gått från byxblöjor på natten till tejpblöjor och då avhjälpte vi problemet. Så testa tejpblöjor. Sitter bättre på natten då som ligger ner :)

• Anonym (Pampers)

Byxblöjor har alltid läckt här. Vi använder pampers baby dry strl 6 (14 månader, 11 kg) storlek 5 hade läckt direkt. Prova byta till det, bara måste funka!!

• nattuss89

Vi har haft samma problem med våran son, och den enda blöjan som funkar för honom utan läckage är Pampers baby dry byxblöja. Vi har också testat i stort sätt alla andra blöjor, men eftersom Pampers har som "kanaler" i sina blöjor så fördelas kisset bättre under natten och samlas inte bara på ett ställe om barnet exempelvis ligger i en viss position större delen av natten.

Hoppas det löser sig! Lycka till

Svar på tråden Dessa ständigt läckande blöjor nattetid