• Cecilea

Vet inte vad felet är

Jag och min sambo har försökt att bli gravida i nu ca 6 månader.. jag har också haft problem och väldigt ont i magen på vänster sida.. Efter ultraljud har vi kommit fram till att jag har en cysta på äggstocken. Har innan dom upptäckte denna cystan haft en sprucken cysta. Kan detta ha något med våran graviditet och göra?? 

Tacksam för svar.. M.V.H. En sorgsen tjej och kille som saknar barn i livet. 

Cecilea Andersson
  • Svar på tråden Vet inte vad felet är
  • Carambolan

Det beror på, det finns olika sorters cystor.

Sex månader är däremot fortfarande kring genomsnittet för hur lång tid det brukar ta att bli gravid så det behöver inte vara något som helst fel på någon av er.

• Cecilea

Ok.. ja har hört att efter 6 månader försök ska man uppta läkare? Vet du om cystor kan leda till cancer om dom e farliga?? 

• Carambolan
    Cecilea skrev 2017-12-09 22:22:29 följande:

Ok.. ja har hört att efter 6 månader försök ska man uppta läkare? Vet du om cystor kan leda till cancer om dom e farliga?? 

Hur gammal är du? Det brukar räknas som helt normalt att det tar 12 månader, det är bara om man är inne på sista chansen åldersmässigt som man bör söka hjälp redan efter 6. Koppling mellan cystor och cancer vet jag inget om, aldrig hört talas om.
  • Cecilea

jag är 26.. så det är ingen ålder i sej.. men jag och min förra partner hade oskyddat sex i 4 år utan att det gav resultat.. så om ja ska se d så.. så har ja haft oskyddat sex nu i snart 6 år utan att bli gravid.

• Snuttis2

Minst 12 mån försök kräver gyn innan utredning för ev barnlöshet, ibland accepterar de 6 mån men det gäller om du närmar dig 35-40 år. Genomsnittligt tar det ca 9 mån att bli gravid men självklart varierar möjligheten baserat på fertilitet o ålder . Förstår om du längtar men ni har inte försökt så länge och det finns inget som säger att ni inte kan bli gravida på egen hand. Vill du öka chanserna tar du ägglossningstest några månader så att du med säkerhet vet när du har ägglossning!

Cystor är vanligt förekommande, vilken sort har du?

Nej, vet inte med mig att det finns någon ökad risk mellan cystor o cancer!

• UndrandeSökare

Cecilea-Om ni inte vill vänta och försöka i 6 månader till så kan ni söka er privat. Kontakta en privat gyn som vill hjälpa er med prover. Hos vissa gyn gäller höghögkostnadskortet medan hos andra kan det kosta 1500kr/besök.

Gyn kan göra vul och kolla livmoder och dina äggstockar. Samt ordna så att mannen får göra spermaprov med morfologi och att du får ta prover som amh, fsh, Lh, sköldkörtelprover, koagulationsprover etc Dessutom kan gyn skriva ut Letrozol som kan hjälpa ägglossningen.

Lycka till !

Svar på tråden Vet inte vad felet är