• Anonym (Hur?)

Information till andra föräldern

Mitt barns pappa har missat samtliga skolmöten för vårt barn i år, två utvecklingssamtal och ett föräldramöte. Han har glömt eller prioriterat annat.

Sedan förväntar han sig att jag ska förmedla informationen. Jag tycker att det blir dubbelt jobb för mig. Först att gå på mötena och ordna barnvakt (barnet bor hos mig.) Sen ska jag efteråt dessutom informera pappan som väljer att inte komma.

Vi ligger i vårdnadstvist och jag vill inte det ska ligga mig i fatet att inte gett pappan information. Samtidigt tycker jag det är orimligt att han kan strunta i allt och jag istället ska göra det två gånger.

Hur hanterar jag det hela bäst?

• Svar på tråden Information till andra föräldern
  • Anonym (Anonym)

Du kan hänvisa honom till skolan. Om någon på tinget sedan undrar varför du inte gav honom info kan du alltid vänligt säga att det så klart hade varit bäst om pappan deltagit i något av mötena men att du inte ville förmedla fel och därför tyckte att det var bäst om han fick informationen från rätt källa direkt *insert flashing eyelashes and big innocent eyes*

• Lena

Skicka en sammanfattning via sms efteråt. Tar inte lång tid och mer behövs inte.

• Anonym (Hur?)
    Lena skrev 2017-12-06 22:43:40 följande:

Skicka en sammanfattning via sms efteråt. Tar inte lång tid och mer behövs inte.

Det var ganska mycket info och jag känner inte att jag kan förmedla informationen via ett sms.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-06 22:43:34 följande:

Du kan hänvisa honom till skolan. Om någon på tinget sedan undrar varför du inte gav honom info kan du alltid vänligt säga att det så klart hade varit bäst om pappan deltagit i något av mötena men att du inte ville förmedla fel och därför tyckte att det var bäst om han fick informationen från rätt källa direkt *insert flashing eyelashes and big innocent eyes*

Saken är att jag tog upp ett par punkter som var viktiga för vårt barn vilket jag informerade pappan om innan senaste mötet. Saker som jag tycker är svåra att helt förmedla via sms eller mail. Ska jag behöva ha extra möte med pappan då? Som dessutom är väldigt otrevlig när vi träffas...
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hur?) skrev 2017-12-06 22:49:39 följande:
    Saken är att jag tog upp ett par punkter som var viktiga för vårt barn vilket jag informerade pappan om innan senaste mötet. Saker som jag tycker är svåra att helt förmedla via sms eller mail. Ska jag behöva ha extra möte med pappan då? Som dessutom är väldigt otrevlig när vi träffas...
    Nej, du ska inte behöva ha extra möten. Kort sms var väl ett bra förslag från ett annat inlägg men där får nog gränsen gå, påpeka att om han vill veta mer kan han ju ringa skolan på eget initiativ.

Du ska däremot spara era konversationer där det framgår att du velat ta upp dessa saker, samt även de meddelanden där han säger att han inte kommer. Skolan kommer också att bekräfta att han inte uppenbarar sig till möten osv. Allt sådant kan tyvärr komma till användning senare.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-06 23:03:04 följande:

Nej, du ska inte behöva ha extra möten. Kort sms var väl ett bra förslag från ett annat inlägg men där får nog gränsen gå, påpeka att om han vill veta mer kan han ju ringa skolan på eget initiativ.

Du ska däremot spara era konversationer där det framgår att du velat ta upp dessa saker, samt även de meddelanden där han säger att han inte kommer. Skolan kommer också att bekräfta att han inte uppenbarar sig till möten osv. Allt sådant kan tyvärr komma till användning senare.

Ja, det är så jag känner, att om han inte behagar dyka upp har jag ingen lust att lägga extra tid på att informera honom. Frågan är om rätten ser på det likadant?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hur?) skrev 2017-12-06 23:32:24 följande:
    Ja, det är så jag känner, att om han inte behagar dyka upp har jag ingen lust att lägga extra tid på att informera honom. Frågan är om rätten ser på det likadant?
    Som jag skrev förut kan du komma med en mycket vettig förklaring, särskilt om du faktiskt försökt informera honom via sms, även om det är kort. Rätten kan anse att du motarbetar ditt ex om du aktivt låter bli att informera honom så jag vet inte, det säkra före det osäkra kanske?
Svar på tråden Information till andra föräldern