• Feffe1988

Arbetsgivare ändrar löneperiod

Jag har jobbat för ett företag i 1 och ett 1/2 år nu och har haft löneperioden satt till 16e-15e varje månad. Jag går på timmar och är inte heltidsanställd. Jag har sagt åt löneutbetalaren att det inte passar att ändra löneperiod just nu för att min ekonomi tillåter det inte. Likförbannat så har hon ändrat så att jag bara får halva lönen denna månad och hela december lönen i januari. Hur kan det vara tillåtet? Måste man inte ta hänsyn till hur den anställdes ekonomi ser ut innan man ändrar något? Och framförallt bör det väl framgå information om detta innan några ändringar görs så att den anställde har möjlighet att ställa om sig för den nya utbetalningsperioden utan att denne skall drabbas ekonomiskt? Säger den anställde nej till att inte ändra löneperiod av dessa själ skall väl ingen ändring få ske. Och hur långt i förväg måste dom gå ut med information till de anställda som blir rörda över detta.

• Svar på tråden Arbetsgivare ändrar löneperiod
  • Feffe1988
    Kjell2 skrev 2017-12-06 11:31:31 följande:

Vad säger ditt fack?

Vet ej. Men mest troligt kommer jag inte få hjälp därifrån då jag inte är med i facket.
  • FruNyfiken

Arbetsgivaren kan ändra lönesystem utan att fråga om lov, men det bör ju göras så smidigt som möjligt!
    Har du frågat om att få "resten" av lönen som förskott? Det är inte svårt att fixa för den som hanterar lönerna!

• Feffe1988
    FruNyfiken skrev 2017-12-06 13:02:59 följande:

Arbetsgivaren kan ändra lönesystem utan att fråga om lov, men det bör ju göras så smidigt som möjligt!

Har du frågat om att få "resten" av lönen som förskott? Det är inte svårt att fixa för den som hanterar lönerna!

Frågade om förskott men fick bara tillbaka att jag måste planera min ekonomi bättre. Men lätt o göra de liksom när det inte har gått ut något klokt informationsbrev angående löneförändringar. Hade man vetat om hur det skulle bli så hade man ju planerat bättre.
Svar på tråden Arbetsgivare ändrar löneperiod