Ellina skrev 2017-12-11 07:41:58 följande:
Hej! Har ingen erfarenhet än men jag och min flickvän står också i kö hos landstinget och är i en liknande situation som ni med psykisk ohälsa i bagaget. (Jag (bärande) har bland annat depressioner, ångest och ADHD).
Jag har försökt läsa på mycket om vad som gäller både enligt Socialstyrelsen och i vår region (VGR). Det finns olika riktlinjer i olika regioner som jag förstått det. Socialstyrelsen tar barnets bästa i hänsyn gällande hur välfungerande barnets liv kommer vara gällande uppväxt, familj, kontaktnät och så vidare.
Jag har inte kunnat läsa något som skulle tyda på att en depression eller liknande skulle hindra något par från att få hjälp via landstinget, de är ytterst ovanligt att inte bli godkänd och då gäller det typ missbruksproblematik, hemlöshet, ostabilt hemförhållande etcetera. Om du vill kan jag skicka några länkar till dig när jag kommer hem i kväll där du kan läsa riktlinjerna enligt socialstyrelsen m.m.
Lycka till!
Hej! Tack så jättemycket för ditt svar. Känns skönt att höra från någon i samma situation.
Jag har själv Asperger som grädde på moset, fick diagnosen i tonåren. Det kanske inte heller hjälper till att få godkänt tänker jag. Samtidigt så borde de ju göra sig en bild av en som person och även andra saker som du beskriver.
Jag håller med dig i allt du skriver. Har förstått att det nog ska mycket till för att inte bli godkänd. Ändå har vi inte velat skicka in ansökan ännu. Är så rädd att få avslag innan de ens träffat mig.
Ni har alltså skickat in ansökan? Vet ju inte riktigt hur din "sjukdomshistoria" har sett ut, men min journal ser inte så kul ut. Det låter mer illa än vad det faktiskt var och är och om jag själv läste den så skulle jag inte tycka att personen var direkt lämplig att bli förälder. Men jag vet att jag skulle bli en bra mamma utan några som helst tvivel så det känns ju frustrerande!
Ja, vad snällt av dig! Det skulle underlätta jättemycket.
:)