• Moorii

Onda fötter

Förra graviditeten fick jag svårt att stå på fötterna, det värkte och ömmade jättemycket. Från den dagen var jag tvungen ha stödstrumpor för att kunna jobba. Nu är jag gravid med andra barnet i vecka 12 och har fått ont i fötterna igen. Var på inskrivning idag och den barnmorskan blev förvånad när jag sa det, så jag antar att det inte är så vanligt? Är det någon mer som varit med om samma?

• Svar på tråden Onda fötter
  • Annelie 76

Ödem är ju vanligt vid graviditet och mycket vätska gör ont. Jag har lipödem och får ont när jag är svullen.

Stödstrumpor är bra men testa även stödstumpbyxor. Det kan vara väldigt bra att få hjälp att trycka upp vätskan ända upp när man har ont.

• Moorii

Jaha, aldrig hört talas om! Ska läsa på lite om det. Tack för tipset om stödstrumpbyxor!

• Moorii

Dock då är jag inte svullen och hade knappt någon vätska i kroppen förra graviditeten, men man kanske kan få det ändå?

• mockingbird

Jag vet inte om det är typiskt graviditet eller om det har att göra med att jag nyss flyttat, men jag har sedan v.13 kanske? Haft ont i fötterna. Inte från morgonen direkt men kanske från ett-två tiden på dagarna och resten av kvällen. Sån trötthet "smärta" som man får av betonggolv eller om man springer runt i stan och shoppar hela dagen. Jag går typ en kort promenad och sen kommer smärtan/tröttheten och jag orkar knappt stå upp resten av dagen. Det hjälper iallafall lite att ligga med fötterna i högläge

• Moorii

Det låter ungefär som för mig då, har inte heller hela dagen och det känns precis som att man gått för länge på stan. Testa stödstrumpor! För mig går det inte utan.

Svar på tråden Onda fötter