• Ki1

ang lån o krediter någon som är duktig på sånt?

Jag har idag två st lån, ett på 7000 och ett på 42000 ca. Båda lånen har en ränta på ca 15%. Jag har krediter på 4500, 3000, 5000. O några små till. Oxå hög ränta på dem. Jag har funderar på att ta ett samla lån o sökte hos Swedbank men fick avslag! Jag har fast jobb inga betalnings anmärkningar o aldrig haft. Jag vill ett beviljat lån på 74000 med en ränta på 9% , och ska alltså betala de på 10 år. Cirka 950 kr i månaden i tio år. Nu är min fråga tjänar jag på det eller är det dumt gjort? Ska jag fortsätta betala i den takten jag gör nu eller är det smartast i samla ihop alla mina lån till ett lån men en ränta på ca 9%. Just nu betalar ju 700 kr och 800 kr i månaden var på mina lån. Drar jag inte ut skulden på längre tid, eller är detta smart av mig o göra? Har ingen koll på sånt här o vill inte hamna i lyxfällan ???? desperat hjälp

• Svar på tråden ang lån o krediter någon som är duktig på sånt?
  • Kasperina

Det är lite oklart vad du fick avslag på och vad det är du blivit erbjuden.
    Kan du få ett lån på 5 år med 9% ränta betalar du marginellt mer per månad än vad du gör idag och blir skuldfri fortare, men det är som sagt lite oklart vad det är du har fått.

• Kasperina

och varför ett lån på 74000 om du idag har lån på 62000? eller kostar det 12000 att lösa dem?

• Ki1

Nej nej men jag har ca lån o krediter på 70-75 tusen. Därav tog jag ett lån på 74 för det var det jag fick fram de till ca. Jag vill betala av ALLT. Jag har tex en mobil på 4 tusen samt en säng osv. Men de är inte så jätte hög ränta. Jag tog med mina krediter som har 15% ränta o det var dem jag skrev längre upp. Frågan e om jag tjänar på att ta detta lånet på 74 tusen med 9 % ränta. Alltaå 950kr / månad . Nu betalar jag upp till 2-3 tusen kanske. Men då kommer jag kanske kunna betala av någon kredit helt en månad. Så att en för 4 tusen försvinner. Då känns det som att jag drar ut på tiden o får betala ännu mer ifall jag tar detta lånet. För de som jag kunde betalt på 4 månader på en kredit blir nu istället på 10 år? Eller jag är så extremt dålig på sånt där så jag skäms ???? vill veta ifall jag nu kommer tjäna på de eller om de kommer förstöra för mig

• Kjell2

Svårt att ge något helt sant svar, mycket hänger på detaljerna och hur du är.

Att sänka räntan så pass lite och dra ut på avbetalningen i tiden gör nog att totalkostnaden blir ganska lika, och kanske till och med högre, men månadsbetalningen mindre. Vilket kan vara skönt i sig. Speceillt om din ekonomi nu håller på att totalhaverera.

Bäst vore det om du kunde få ett banklån med betydlig lägre ränta. har du någon med bra kreditvärdighet som kunde ställa upp som medlåntagare?

En viktig fråga är hur du kommer göra i framtiden. Om du lyckas få ett samlingslån och sen fortsätter ta lån och köpa på kredit så blir ett samlingslån lite som att släcka en brand med bensin. Det kommer bara bli värre. Så oavsett så är steg ett att du får koll på dig själv och ditt lånande.

• Kjell2
    Ki1 skrev 2017-12-05 16:22:20 följande:

Nej nej men jag har ca lån o krediter på 70-75 tusen. Därav tog jag ett lån på 74 för det var det jag fick fram de till ca. Jag vill betala av ALLT. Jag har tex en mobil på 4 tusen samt en säng osv. Men de är inte så jätte hög ränta. Jag tog med mina krediter som har 15% ränta o det var dem jag skrev längre upp. Frågan e om jag tjänar på att ta detta lånet på 74 tusen med 9 % ränta. Alltaå 950kr / månad . Nu betalar jag upp till 2-3 tusen kanske. Men då kommer jag kanske kunna betala av någon kredit helt en månad. Så att en för 4 tusen försvinner. Då känns det som att jag drar ut på tiden o får betala ännu mer ifall jag tar detta lånet. För de som jag kunde betalt på 4 månader på en kredit blir nu istället på 10 år? Eller jag är så extremt dålig på sånt där så jag skäms ???? vill veta ifall jag nu kommer tjäna på de eller om de kommer förstöra för mig

Din kommun har med största sannolikhet en budgetrådgivare. Boka en tid för att få hjälp.

• Linda5

Du kan ju alltid amortera extra när du vill.
    Det är ju bara det att du ska betala den totala räntan banken räknat ut.
    Säg 9% av 74 000:-= 6660kr
    Amorterar du bort 7400:-/ år
    Så återstår 66600:- i skuld år 2, 59200 år 3, 51800 år 4
    Ränta år 1= 6660:- Baserat på 74 000:-
    Ränta år 2= 5994:- Baserat på 66600:-

• Ms H
    Linda5 skrev 2017-12-05 17:56:00 följande:

Du kan ju alltid amortera extra när du vill.

Det är ju bara det att du ska betala den totala räntan banken räknat ut.

Säg 9% av 74 000:-= 6660kr

Amorterar du bort 7400:-/ år

Så återstår 66600:- i skuld år 2, 59200 år 3, 51800 år 4

Ränta år 1= 6660:- Baserat på 74 000:-

Ränta år 2= 5994:- Baserat på 66600:-

Det är inte säkert att man får amortera extra(utan extra kostnad), beror på villkoren.
Svar på tråden ang lån o krediter någon som är duktig på sånt?