Sambo måste resa tillbaka för att söka UT. Behöver råd.
Följer upp med en ytterligare tråd. Har funderat mer och behöver råd. (Anonyma svar tillåtna)
Som sagt, hon kom i december 2016 och skulle rest hem i mars 2017. Nu måste jag ta ett samtal med henne där jag föreslår att jag best. flygbiljett hem till Peru åt henne. Typ i januari. (Var best. man billiga flygbiljetter?)
När hon söker UT för att flytta ihop med mig så kommer nog MV (migrationsverket) att fråga ut henne/oss. Jag antar att de frågar när hon reste tillbaka till Peru. Jag utgår också från att de kollar hur mkt vi "levt tillsammans" här. Men kollar de också Skatteverket? Hur mycket undersökningar gör MV hos andra myndigheter? Hon skaffade ett "personnummer" hos skatteverket i maj ifall nån skulle vilja anställa henne. En inbetalning av skatt är också skedd i augusti.
Jag kan nämligen ta en rövare och bygga ihop en story om att hon i typ januari flyttade till Norge till mitt X:s brorsa. Sen spinna vidare på den lögnen. Det går o bygga upp en historia som visar att hon INTE var i sverige nämnvärd tid efter mars månad. Men alla våra bevis faller då om att vi har spenderat mkt tid tillsammans är från sommaren här i Sverige typ bussbiljetter från S-holm o hit.
Så frågan är: Är det värt att dra en liten lögn för MV för att visa att hon inte var här mer än 3 mån ELLER ska jag vara ärlig o säga sanningen. Sanningen är ju att hon varit här 10 mån för länge. Men då funkar iaf alla "bevis" vi har.
Vissa rådgivare säger att de troligtvis godkänner ett UT då vi har en relation...
Jag är tyvärr mer skeptisk och jag tror det är sista gången jag ser henne när jag säger hejdå på Arlanda.