• Anonym (Vad?)

Vad skulle du gjort annorlunda?

Läste i en annan tråd där det var en styvmamma som skrev att hon nog hade hanterat saker annorlunda idag än när hon blev ihop med sitt ex (ja, de hade också skilt sig sedan).

Hade du gjort något annorlunda idag än när du blev styvförälder? Vad i så fall? Vänder mig i första hand till dig som varit det i några år.

• Svar på tråden Vad skulle du gjort annorlunda?
  • Brumma

Jag hade pushat min man att redan från start få till ett umgängesavtal där jul, lov osv stod bestämda. Att vi satt ner foten tidigare gällande alla inställda och förkortade umgänge.

Min relation till barnet, mitt sätt att ta ansvar och engagera mig, hade jag däremot inte velat ändra på :)

• Anonym (Fru Q)

Annorlunda?

Ja, jag borde varit mer offensiv mot mannens ex i vissa lägen, men jag drog mig undan- lät mig trampas över i många år. Jag borde ha tagit konflikter m barnen istället för att tassa på tårna.

Sen kanske jag trampade också över ibland, vilket jag inte skulle ha gjort idag, typ jag följde med pappan på barnets utv.samtal i skolan- ( av den anledningen att bli informerad om barnets skolgång då jag tog hand om barnet vv och jag tog den uppgiften på allvar. Barnets mamma vägrade prata med oss/mig och undanhöll informationen.)

Sen skulle jag tänka efter 10000ggr INNAN jag flyttade ihop!!!

Mina egna barn blev lidande i detta förhållande. Jag kunde inte uppfostra dem som jag ville utan var tvungen att anpassa mig till "den andra familjen".

Svar på tråden Vad skulle du gjort annorlunda?