• Elinbraun

Cyckla med skolan

Hej! Jag har en undran om det är okej att låta skol elever att ta sig från skolan till simhallen på egenhand även om det är under skoltid. Med tanke på att det tar runt 20 minuter att åka bil dit och alla kanske inte har en cykel. Du kan inte heller förutsätta att alla har hjälm, cyckel eller kan cyckla överhuvudtaget? Ska skolan inte vara gratis? Då borde man inte förutsätta att alla har cykel eller kan ta sig till det stället.

• Svar på tråden Cyckla med skolan
  • Tow2Mater

Vi brukade gå. Tog väl en halvtimme. Vad tar det for dem du pratar om, 45 min?

• Annita

Nej skolan kan inte utgå från att alla har cykel. Vad är det för årskurs detta gäller?

Här ordnar skolan med buss till simhallen och slöjden. Nu går min äldsta i sexan och har språkval på en annan skola, och då får de åka stadsbuss, bekostat av skolan.

• elyse

Vilken årskurs handlar det om?

• Mortiscia
    Elinbraun skrev 2017-12-01 23:01:30 följande:

Hej! Jag har en undran om det är okej att låta skol elever att ta sig från skolan till simhallen på egenhand även om det är under skoltid. Med tanke på att det tar runt 20 minuter att åka bil dit och alla kanske inte har en cykel. Du kan inte heller förutsätta att alla har hjälm, cyckel eller kan cyckla överhuvudtaget? Ska skolan inte vara gratis? Då borde man inte förutsätta att alla har cykel eller kan ta sig till det stället.

De har väl inte sagt att folk måste cykla? Verkar som om du hakat upp dig på det. Man kan som sagt promenera, och ja det kan vara helt ok beroende på ålder och trafiksäkerhet på vägen dit. Promenera är också gratis för övrigt, du blandar ihop saker o ting här.

Vilken klass går du i?
  • Elinbraun
    Mortiscia skrev 2017-12-02 00:46:00 följande:

De har väl inte sagt att folk måste cykla? Verkar som om du hakat upp dig på det. Man kan som sagt promenera, och ja det kan vara helt ok beroende på ålder och trafiksäkerhet på vägen dit. Promenera är också gratis för övrigt, du blandar ihop saker o ting här.

Vilken klass går du i?

Jo eftersom vi har skola har vi en utsatt tid på att ta oss dit. Det är alldeles för kort tid att gå. Det finns ingen rigtig cyckel/gång bana dit. Vi går i årskurs 8
  • zemer
    Elinbraun skrev 2017-12-02 09:27:03 följande:

Jo eftersom vi har skola har vi en utsatt tid på att ta oss dit. Det är alldeles för kort tid att gå. Det finns ingen rigtig cyckel/gång bana dit. Vi går i årskurs 8

Buss?
  • Mortiscia
    Elinbraun skrev 2017-12-02 09:27:03 följande:
    Då måste ni be om extra tid, det blir orimligt annars. Är det fler i klassen som känner likadant, eller i år 7 och 9? Ni kan gå samman och ta upp det med eller lärare eller rektor direkt eller så med skolrådet. Ni måste få tid att ta er från en plats till en annan. Däremot har de ju fortfarande inte tvingat er att cykla, bara att vissa av er kan komma för sent. Jättesynd om det inte finns gångbanor osv, men trottoarer finns väl längs vägarna dit, eller hur ser det ut? Du skulle också kunna be dina/era föräldrar ta upp detta om ni känner att ni inte blir tagna på allvar. Lycka till!
  • Cecese

Om det tar 20 minuter med bil måste det betyda att simhallen ligger typ 2-2,5 mil från skolan och det låter inte rimligt att eleverna ska ta sig till fots eller med cykel. Eller det kanske är 30 hela vägen och tar längre tid med bil än med cykel/till fots? 

• tvillingmammaVastmanland

På mina barns mellanstadieskola så cyklade man till simhallen. Vi föräldrar fick hem ett papper om att alla barn skulle ha fungerande cyklar med lyse. Sen cyklade de tillsammans med lärarna. Alla cyklade, var aldrig någon diskussion kring detta. Men om något barn inte har möjlighet att cykla får man väl ta upp detta med läraren.

• tvillingmammaVastmanland
    Annita skrev 2017-12-01 23:42:42 följande:

Nej skolan kan inte utgå från att alla har cykel. Vad är det för årskurs detta gäller?

Här ordnar skolan med buss till simhallen och slöjden. Nu går min äldsta i sexan och har språkval på en annan skola, och då får de åka stadsbuss, bekostat av skolan.

Mina barn fick cykla till slöjden från årskurs tre.
Svar på tråden Cyckla med skolan