Tildurrr skrev 2017-12-05 22:03:33 följande:
Åh, tack!! Precis sånt här jag behöver höra/läsa! Har verkligen ingen i min närhet att fråga så tack för internet säger jag bara!
Får googla/läsa på mer men tack för tipsen ????
Att bara leva på lågnivådagar eller SGI-dagar med lägsta SGI är ju inget kul...
Även om man tar ut fullt dvs 7 dagar/vecka (och då slösar sina 245 dagar på ungefär 8-9 månader) så får man bara ut ca 7500 kr före skatt och det är hög skatt på FP så det blir kanske 5000 kr kvar att leva på.
Så 5000 kr per månad i 8 månader sen är det jobb som gäller.
Alternativet - att ta ut sina SGI-dagar när de blivit mer värda gör ju att man kan vara hemma mycket längre med sitt barn eller iallafall få så pass mycket pengar att man kan leva lite drägligare.
Det gäller bara att få ihop några tusen i förväg, så att du kan leva på sparpengar istället för FP om du vill vara hemma ett tag efter förlossningen.
andra tips för att få ut mer pengar ifall partnern har en bra SGI:
* Om partnern har 5 dagar i sträck, eller mer, då denne inte behöver vara på jobbet tex vid klämdagar, jul, påsk eller liknande, så har man rätt att ta ut SGI-dagar även om man får ut sin fulla lön.
* Är man inte ledig 5 dagar i sträck, så kan man vara taktiskt och ta ut FL i samband med klämdagar. Då begär man ledigt 1 dag från jobbet och får avdrag på lönen för 1 dag, men fyller på med SGI-dagar så man får ut 5 st SGI-dagar = mer pengar än om man jobbat heltid den veckan.
* Partnern kan ta ut FL istället för semester eller ersätta viss semester med FL/FP. Tex ha semester 5 veckor som alla andra, men bara ta semester tex mån-ons/tors och fylla på med FP övriga dagar den veckan. Så man får ut FP även över helgen.
* På vissa arbetsplatser betalar de ut semestern som pengar om man inte tar ut sin semester. Så om partnern väljer att ta FL istället för semester, så kan det hända att semesterpengarna kommer som en klumpsumma. Då kan man ta FL sina 5 veckor och få ut både 100% semesterlön + ca 80% av lönen i föräldrapenning = 180% lön in under semestern.