• Anonym (Less...)

Får jag ställa honom på gatan?

Hej!

Jag och min sambo separerade för 3 månader sen. Hyreslägenheten är min, den hade jag redan 2 år innan vi träffades, han står dock skriven hos mig sen något år tillbaka.

Jag har gett honom fram till jul att han ska flytta, detta sa jag redan då. Om han inte skulle finna någonstans att bo efter dessa snart 4 månader han haft på sig, har jag rätt att ställa honom på gatan och byta lås? Alla hans tillhörigheter kommer packas i lådor och om han inte tar med sig det åker det ner i förrådet då jag inte vill råka ut för böter o sånt för egenmäktigt förfarande eller vad det heter... och hur lång tid har han på sig att hämta detta? Jag kan ju inte behöva ha det hos mig i 2 år tänker jag...

begår jag ett BROTT om jag bara ställer honom ute och byter lås??

Mvh Så less på gubbfan!

• Svar på tråden Får jag ställa honom på gatan?
  • Anonym (Kfm)

Klokast är att ansöka om avhysning via Kfm. Kostar en liten slant men du är garderad till tänderna om du tar den vägen.

• Queennr1

Nej så får du inte göra. Du får be kronofogden om avhysning och de vill se bevis på att du gett honom en uppsägning.

Med det sagt är det nog även så att nästan ingen som helt sonika blir utslängd utan regelrätt avhysning går vidare med det.

• Queennr1

. Och även om du byter lås så kan han gå in med låssmed eftersom det är hans bostad.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Kfm) skrev 2017-11-27 17:59:15 följande:

Klokast är att ansöka om avhysning via Kfm. Kostar en liten slant men du är garderad till tänderna om du tar den vägen.

Queennr1 skrev 2017-11-27 19:11:51 följande:

. Och även om du byter lås så kan han gå in med låssmed eftersom det är hans bostad.

Hur tolkar man det här? Har ni verkligen rätt? Karln är varken bostadsbolagets eller ts hyresgäst. Och torde klassas som gäst. Och om han är en ovälkommen gäst så klassas nog hans beteende som hemfridsbrott. Tror polisen är rätt instans att vända sig till.
  • Minimalen
    Anonym (undrar) skrev 2017-11-27 21:07:31 följande:

Hur tolkar man det här? Har ni verkligen rätt? Karln är varken bostadsbolagets eller ts hyresgäst. Och torde klassas som gäst. Och om han är en ovälkommen gäst så klassas nog hans beteende som hemfridsbrott. Tror polisen är rätt instans att vända sig till.

Eftersom han är skriven där så kan han inte bara kastas ut hur som helst.
  • Anonym (Sanna)

Är det din lägenhet så är det bara köra på om nån månad.Jag blev utslängd som gift med 2 småbarn.Lägenheten var inte min .

• Anonym (va då?)

Va då skriven? Tänk på alla som är skrivna på fejkadresser, utan att bo där. Hitta rätt myndighet att fråga ts, skatteverket? Soc? Vet ej faktisk.

• nevermind
    Anonym (Sanna) skrev 2017-11-27 21:30:06 följande:

Är det din lägenhet så är det bara köra på om nån månad.Jag blev utslängd som gift med 2 småbarn.Lägenheten var inte min .

Hade du verkligen kollat upp alla fakta där..?

Lägenheten är hans hem. TS kan inte bara kasta ut honom. Håller med många andra, gå till kronofogden TS.
  • Anonym (Less...)
    Minimalen skrev 2017-11-27 20:46:23 följande:

Att byta lås är egenmäktigt förfarande. Gör du det kan kan stämma dig.

Hur kan det vara så om jag låter honom få tillgång till sina saker om han ber om det? Hemmet är inte hans... ju..
Svar på tråden Får jag ställa honom på gatan?