• Anonym (Surt äpple)

Sambo reser tillbaka för att söka UT. Hur?

Efter en hel del vakna nätter med funderingar så har jag/vi kommit till den insikten att hon måste tillbaka till sitt Sydamerikanska land för att söka UT därifrån. Hon har bott hos mig i 5 mån och jag har funderat o funderat på hur vi ska gå vidare. Vi vil ju bo tsm här i Sverige lagligt. Nu är hon här illegalt sedan mars månad.
    Så efter helgerna så måste hon tillbaka. Hon inser det också. Suck.
    Men hur går vi vidare? Ska jag bjuda in henne på nåt sätt till mig när hon väl är där i sitt hemland? Hjälpa henne o söka UT tillsammans med henne? Tacksam för råd i detta.
    Finns det nåt mer att preppa före? Nåt samtal med migrationsverket om våra planer?

• Svar på tråden Sambo reser tillbaka för att söka UT. Hur?
  • Anonym (läs)

Det ser förstås inte bra ut att hon varit här illegalt. Det kan leda till avslag, så finns det möjlighet att dölja detta så kan det vara värt att fundera över.
    Hur man går tillväga när man söker uppehållstillstånd pga anknytning till svensk medborgare går att läsa om bra på migrationsverkets hemsida. Det handlar inte om att du skall bjuda in henne, utan om att hon skall söka för att bli sambo med dig. Du behöver då ha ett boende som hon får plats i, och möjlighet att försörja henne. Ni behöver kunna redogöra för hur ni träffades, hur ni håller kontakten, vilket gemensamt språk ni har, gärna tex fotobevis och flygbiljetter som visar att ni träffats vid många olika tillfällen. Sparade samtalslistor/chatt mm.
    Det gör ingen skillnad om ni är gifta eller inte, så det kan ni vänta med. Däremot skall det såklart handla om att ni planerar en framtid tillsammans.

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo/Sa-ansoker-du.html

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige.html

• Anonym (Surt äpple)

Tack för din respons.

Det blir svårt o dölja att hon varit här illegalt. Hon borde ha åkt hem i mars eller iaf ansökt om 3 mån ytterligare. Vi träffades i juni o blev kära. Så alla "bevis" vi har (loggar, kvitton, foton) är bilder från sommaren och fram tills nu.
    Men då förstår jag processen bättre efter dina förklaringar. Hur som helst så kan hon inte vara här illegalt. Har ju inget skyddsnät alls om nåt skulle hända. Alla vägar till ett hyggligt normalt liv är stängt utan detta viktiga personnummer.

• Anonym (M)
    Anonym (Surt äpple) skrev 2017-11-25 22:11:52 följande:

Tack för din respons.

Det blir svårt o dölja att hon varit här illegalt. Hon borde ha åkt hem i mars eller iaf ansökt om 3 mån ytterligare. Vi träffades i juni o blev kära. Så alla "bevis" vi har (loggar, kvitton, foton) är bilder från sommaren och fram tills nu.

Men då förstår jag processen bättre efter dina förklaringar. Hur som helst så kan hon inte vara här illegalt. Har ju inget skyddsnät alls om nåt skulle hända. Alla vägar till ett hyggligt normalt liv är stängt utan detta viktiga personnummer.

Flyg ut från ett annat land? Typ Norge. Ni kan ju låtsas att ni träffats på olika ställen sen mars.
  • Anonym (Surt äpple)

Nu fick jag nåt att fundera på.  Norge. Fullt möjligt.
    Hur som helst har hon ett s.k samordningsnummer som är givet av Skatteverket. Jag vet inte om Migrationsverket och Skatteverket har samkörning av register men hon har iaf en "händelse" i Skatteverket i augusti då hon fick ut en lön. Det är bevis nog att hon varit i Sverige eftersen hon borde åkt ut.

Svar på tråden Sambo reser tillbaka för att söka UT. Hur?