• Onskanomfemman

Arv testamente hjälp

Behöver hjälp nu känner jag.

Det är så här att jag och mitt syskon ärvde en stor stuga efter vår farmor och farfar när vi var små.

Dom skrev ett !testamente! Säger alla att stugan skulle falla på oss, var då ca 11 år och resp 10 år när sista av dom gick bort. Gissar då att vår far var överförmyndaren?

Nu till saken.

Har aldrig sett något papper på detta inte ens på skattedeklarationen där det bör ha synts?

Misstänker att vår far skrivit över den på sig.

Och där är osämjan mellan hela släkten igång...

Far förnekar detta och säger endast att han hört annat.

Mor säger att det är sant att den skrevs på oss 2 då hade vi inte heller skulder.

Nu idag träffade jag min farbror som säger att han löst ut stugan på 500 tusen från KF och undrar var han ska skicka räkningen?

Jag förstår ingenting vad vi ska göra nu?

Äger han nu stugan som han löst ut pappa från som jag uppfatta det? Hur vi stod ju som ägare från början som små barn! Vi har ej gett den tillåtelsen, vad kan vi få för det här?

Antingen faller räkningen på mig och min bror som inte visste om att vi ärvt stugan eller så på vår far som dolt detta.

Kontaktat boutredaren som inte kan svara flera gånger bett han höra av sig inte hänt än.

Känner att det är lurt här någonstans!

Var vänder vi oss? Vad gör vi nu? Vill gräva djupare och reda ut det här nu.

Vad händer om man hittar papper på att vi stått som ägare utan vetenskapen från början? Vem tar skulden som blivit? Stugan är fallfärdig nu och inga minnen går att rädda.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-24 21:21
    Skadestånd är det möjligt att få? Vad får vi nu? Ingenting?

• Svar på tråden Arv testamente hjälp
  • Kerubmamman

Hur länge sen dog farföräldrarna? Ni kan begära ut kopia på bouppteckningen från riksarkivet samt ägarförhållanden på stugan från lantmäteriet.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman

Vet du om stugan är äganderätt eller kanske arrende? Arrenden syns inte i fastighetsregistret (åtminstone inte alla)

• Onskanomfemman

Tro den är äganderätt faktiskt.

Ja jag söker överallt finner inga spår alls vad som hände för 20 år sen.

Blir väl att ta till en advokat jippi.:/

• Kerubmamman

Er mammas uttalande om att stugan skrevs på er för att ni inte hade några skulder är konstigt, i så fall fanns ju inget testamente. Men skrevs det på er så är det ju er egendom inte er fars....
    Jag vet inte hur reglerna var för fjorton år sedan. Men för sex år sedan så var överförmyndarnämnden tvungen godkänna alla större ekonomiska transaktioner (ex fastighetsförsäljning). just för att inte ett hus skulle säljas till underpris till en släkting eller dylikt.
    När du fått klart för dig om ni faktiskt ärvde stugan så kan du kontakta kommunen och se vad de vet också.

• Onskanomfemman

Hon mena på att eftersom min farbror nu köpt ut huset som skulderna blivit sen vi tog över då vi inte hade nå med tidigare/kommande-senare skulder att göra vi var ju små barn.

Hela släkten säger att testamente skrivits på oss men ingen isar eller berättar mer.

Misstänker faktiskt att far skrivit över den på sig själv för 20 år sen sen gick det åt skogen så tog KF den.

Men vad kan vi väl bevisa ska forska vidare!

Det är ännu skummare hur han reagerar när vi ifrågasätter detta. Märker på han i både tal och undvikelse att något är fel.

• Kerubmamman

Om det hade blivit skulder sen ni tog över stugan hade ni vetat om det. Det skulle ju vara ni som var hos kronofogden isf.

• Onskanomfemman

Är man 10 år så kan man väl inte ens vara hos KF.

Han däremot han stora skulder varifrån de kommer är en bra fråga.

• Kerubmamman
    Onskanomfemman skrev 2017-11-24 23:55:47 följande:
    Är man 10 år så kan man väl inte ens vara hos KF. Han däremot han stora skulder varifrån de kommer är en bra fråga.

Det finns mängder av barn som hamnat hos KF. Lagarna har skärpts det senaste åren, för att barn inte ska hamna i trubbel pga sina föräldrar (skolfoton och fordonsrelaterade skulder var ex vanliga orsaker tidigare). Men det är fortfarande möjligt.
  • Anonym (Z)

Säg till din far att han har en chans till att tala om hur det ligger till annars kommer du att gräva fram det själv, ägarnbyten, testamenten osv registreras- det går att få fram även om det kan vara lite krångligt och ta lite tid.

Svar på tråden Arv testamente hjälp