• gummibears

Bebis med gaser i magen

Min son är 4 månader o har problem (speciellt på nätterna då han sparkar med benen tills någon prutt kommer, vilket det inte alltid gör, utan man får gå upp till skötbordet o ta av honom blöjan). Har använt minifom men nu tycker vi inte att det hjälper alls något. Har läst förut om något hemmagjort te med kummin som man kan ge barnet (tyvärr så har jag jättesvårt själv att dricka te...får helt enkelt inte ner det). Någon som vet hur man gör? Tyvärr så funkar inte sökfunktionen här just nu.

Magmassage brukar jag oxå göra förresten.

Alla tips är välkommna.

• Svar på tråden Bebis med gaser i magen
  • PandaMamma

Ammar du eller får han flaska?

Kan han ha blivit så stor att dosen minifom bör ökas?

Jag fick tipset om te med fänkål och lite annat som skulle finnas i hälskostaffärer, frågar du där så vet de nog vad det är för te, men jag tänkte att eftersom jag hade svårt just då att få honom att ens äta fruktpuréer så verkade det som ett självmordsuppdrag att försöka ge honom te - men testa bör man alltid, kanske går det att blanda med päronpuré eller något annat mumsigt. Hos oss grejade sig magen innan jag hann iväg och köpa te.

• Månstret

Jag brukar dels ge min lille son magmassage när han har en massa gaser, sen brukar det hjälpa att hålla honom så han ligger nedåt .. eller bara lägga honom på mage .. för då brukar det också komma ut en massa gaser ..

• aprilsill

Har hört att te med anis ska vara bra. Själv använder jag minifom, och det funkar bra. Några 10 droppar är det inte tal om, tar säkert 25 minst.

• gummibears

Jag ammar.

Har fått senast minifom 25-40 droppar. Har hållt på i säkert 2-3 månader nu med dom, så dom kanske inte hjälper alls längre.

• gummibears

På dagarna har han inga problem då han rör på sig mycket. Sen hjälper han till själv då han ligger o tar tag i sina fötter. Men det är just på nätterna han har problem. Kan det avhjälpas om man börjar att rapa honom igen efter varje mål på natten? Jag slutade med det då jag inte ville väcka upp honom så som maan lätt kan göra.

• gummibears

Det är alltså bara den senaste tiden som han har fått så många droppar med minifom. I början var det inte så många.

• aprilsill

Vi har också ökat på med dropparna, och det är ingen fara som helst enligt BM. Men ibland så skriker han och är ledsen när han sitter själv och då brukar jag ta upp honom (dagtid), och anledningen till skriken är att han vill plockas upp så att han kan slappna av, och då kommer gaserna ut på en gång. Så jag tror att det kanske kan ha med det att göra, eran bebbe kanske inte kan slappna av själv.

• zazla

Här är två recept från Teaspoons sida. Det andra receptet funkar jättebra på min dotter! Alla pruttar lossnar

Kumminavkok för gasiga och spända bebismagar:
    Koka ett te på 2 msk kummin och ½ l vatten och låt det dra i tio minuter. Detta kan man ge till bebisen 1-2 tsk före varje måltid. Kan sparas i kylskåp ett dygn om det är täckt med lock.

Magknipste, för mamma att dricka så bebis mage blir bra:
    1 tsk hel fänkål,
    1 tsk anis
    1 tsk kummin.
    Koka upp 2 dl vatten, dra ifrån värmen, lägg i kryddblandningen, låt dra ca 5 minuter, sila och förvara i kylskåp. Hållbarheten är 1 dygn.
    - ge barnet 2 tsk före varje matning.
    - för bäst resultat bör även mamman dricka av fänkålstéet.

• gummibears

zazla: tror jag ska testa det som du gjort o funkade på din dotter.

• gummibears

en fråga bara....ska det ges kallt??

• zazla

gummibears: Jag tror det kvittar bara det inte är extremt åt något av hållen, jättehett eller iskallt alltså . Lycka till, jag märkte skillnad direkt. Bara några timmar efter så pruttade hon loss ordentligt och helt utan ansträngning

• gummibears

zazla: Låter bra. Ska ta o testa detta under dagen. Värt ett försök i alla fall.

• Mej 70

Har haft precis (och har) samma problem som du!!! (min son är 2 mån)..
    VI använder minifom, tror d hjälper lite!
    Sen har jag provat te, vet inte om d funkar, men de e värt å prova.
    Magmassage är bra, speciellt att trycka upp lillens ben mot magen..oj vad det pruttar då, men han måste vara lugn, när han gråter går det inte!
    Prova bär honom med magen neråt...det verkar vara skönt för gasiga bebismagar...det sa även vår bvc-sköterska!
    Det finns speciellt amningste på hälsokost, lite dyrt, men värt ett försök..det innehåller bla fänkål å anis, så hemmavarianten funkar säkert lika bra...
    Kamomillte lär oxå vara bra. Låt det svalna och ge en liten tesked innan maten!
    Lycka till!

• gummibears

Kamomillte ska vara lite lugnande va? Kommer ihåg att jag har köpt det så jag har det i skåpet i köket. Kan man ge det till så små? Som sagt, jag klarar inte av att dricka själv. Klarar av några munnar, men sedan sätter det stop o nästan spyr.

• gummibears

Amningste har jag oxå hemma (weleda). Har lite smått o gott inser jag Köpte det då jag hade bestämt mig för att ge upp amningen (en annan historia), men ångrade mig. Försökte dricka det 2 gånger. Fick i mig litegranna i alla fall. Vet inte om det funkade men jag fick i alla fall upp mjölkproduktionen i alla fall på något vis.

• vicky7

Tror även att du ska rapa din lille på natten också...annars finns ju luften kvar och det är ju klart att det kan besvära då med...

• gummibears

vicky7: Rapade honom alltid förr när han var lite yngre. Men slutade med det då det kändes som man väckte upp honom litegranna. Men jag får kanske testa o börja med det igen. Kommer inte ihåg hur han var på natten när jag rapade honom. Det är ju så att man ibland blir helt blind på ögat hur man bör göra saker o ting. Förslag från andra är ju alltid uppskattat. Ibland är det ju det lilla bara som behövs som kan göra en stor förändring!

• Cluz

Hej!

Jag har en son på 5v han har oxå massor av gaser i magen, speciellt på morgonen. Vi ger minifom det hjälper lite, mest gillar han att ligga på skötbordet utan blöja då kommer det ut massor av gaser. Det är jobbigt när han vaknar och har magknip man känner sig så hjälplös och skriken han avger är hjärtskärande. Jag har börjat skära ner på mjölkprodukter för att se om det hjälper.

• Cluz

Glömde säja att jag är också dålig på att rapa honom på nätterna (det är kanske en av orsakerna till att det är värst på morgonen) men han sover så gott och det är så jobbigt om han vaknar och jag måste gå runt i huset tills han somnar igen.....

Svar på tråden Bebis med gaser i magen