• Anonym (Barntillbarn)

Trött, fattig mamma 2.0

Dotter på 4 år, son på 3 år. Separerad sedan 2 år tillbaka. Blev mamma vid 19 år, mamma igen efter ett år. Fick grov förlossningsdepression och allting slutade i separation med pappan och i dagsläget så har jag inte ens råd att bo i min lägenhet. Jobbar men har så pass mycket skulder att jag snart sitter i skiten och pengarna räcker i dagsläget inte till mat eller förnödenheter till barnen. Jobbet begränsar mig från att se barnen varannan vecka och ärligt talat så känns det nästan bäst så. Jag vill inte behöva känns ångest hela tiden av att barnen inte har skridskor på förskolan, eller tillfälligt varma kläder. Nu ska dom börja åka skidor också. Nej detta går inte längre. Jag är inte kapabel till att vara mamma längre, hur ska jag ta mig till?

• Svar på tråden Trött, fattig mamma 2.0
  • Dynomate

Har du sökt professionell hjälp? Det finns hjälp att få hos din kommun. Lycka till! mvh/Dyno

• Less is more

Du är en ung mamma och allt i livet har inte fallit på plats för dig än.

Ring din kommun - kanske är det försörjningsstöd du ska prata med eller en skuldrådgivare. Sen borde du få kontakt med en kurator. Ring din vårdcentral eller bvc och fråga om du kan få en remiss till en kurator - eftersom du mår så dålig och känner att livet blir övermäktigt. Jag antar att det är en del praktiska sociala problem i grunden som får dig att bli sänkt.

• Anonym (det kan bli bra igen!)

Jag fick första barnet vid 18 och andra barnet vid 20. Efter andra barnet hamnade jag, liksom du, i en djup depression. Enda sättet att komma vidare är att söka hjälp, och att låta pappan ta ett större ansvar för barnen tills du mår bättre igen.

Jag hade mina barn varannan helg de första 9 månaderna efter vår separation, sen utökade vi långsamt tiden i takt med att jag mådde bättre. Nu är jag 32 år, har en ny partner och en nyfödd bebis, och så mina två snart tonåringar varannan vecka. Jag mår bra, men äter antidepressiv medicin för att undvika nya depressioner. Har gått i terapi och rensat upp med mycket som fått mig att må dålig. 

När det gäller skulder och ekonomin har jag inga andra råd än att vända dig till kommunen. Är skulderna stora och i princip omöjliga för dig att betala av kan du ansöka om skuldsanering. Du kommer då får leva på existensminimum i 5 år och sedan raderas alla skulder.

• Anonym (Hm)
    Less is more skrev 2017-11-22 21:36:22 följande:
    Du är en ung mamma och allt i livet har inte fallit på plats för dig än.

Ring din kommun - kanske är det försörjningsstöd du ska prata med eller en skuldrådgivare. Sen borde du få kontakt med en kurator. Ring din vårdcentral eller bvc och fråga om du kan få en remiss till en kurator - eftersom du mår så dålig och känner att livet blir övermäktigt. Jag antar att det är en del praktiska sociala problem i grunden som får dig att bli sänkt.
    Håller med
  • Anonym (A)

Ursäkta om jag fastnar på en bagatell i sammanhanget nu men, skridskor på förskolan som 3- och 4-åring? Min 3-åring har aldrig åkt skridskor med förskolan och gör de utflykter är det alltid kostnadsfritt. Förskolan står för matsäck och eventuell utrustning som behövs, t.ex. pulka, tar förskolan med. Varför ska barnen börja åka skidor om du inte har råd med det? Inget illa menat, har du en rimlig bild över vilka aktiviteter barn kan ägna sig åt om man som förälder har tajt ekonomi?

• KKarate

Skridsko på förskolan? Är det en ishockeyförskola?

Svar på tråden Trött, fattig mamma 2.0