• fellanbellan

Andra kuren Letrozol! Någon i samma sitts?

Hej alla tjejer!

Här är en tjej som är 27 år och har PCOS. Fick det konstaterat när vi skulle försöka skaffa barn nummer 2. Första barnet (jag var 22 år) fick jag spontant utan hjälp och andra (jag var 25 år) med hjälp av pergotime (tredje kuren enkel dos + progesterall kräm + EPA glandin). Jag blev gravid med andra kuren, men slutade i missfall i v.7.

I April blev jag gravid oplanerat igen. Vi var så lyckliga att min kropp fixade det själv. Jag har nämligen knappt någon mens och kanske egen ägglossning 2 gånger per år. Så att vi prickade in en ägglossning kändes helt fantastiskt. Men tyvärr dog fostret i magen och när jag skulle på ultraljud fick jag det jobbiga beskedet:( Jag var då i tredje månaden. Jag fick något som kallas för missed abortion. Fick hem tabletter för att starta ett missfall som tyvärr inte lyckades. Jag blev så dålig och blev inlagd på sjukhus. Fick en kraftig infektion och fostret ville inte släppa. Blev skrapning tillslut.

Det tog ett tag innan kroppen repade sig. Mensen kom aldrig tillbaka.

Ca 4 månader efter skrapningen så kände vi att det där tredje barnet som skulle ha kommit nu i Januari 2018 blev ännu mera saknat även fast det inte riktigt var planerat. Vi ville försöka igen, men eftersom min mens inte kom tillbaka så började jag en kur med provera och min första kur med letrozol enkel dos på mensdag 5-9. Jag fick positivt ägglossningstest (digital clearblue) så vi hade samlag dagen innan, samma dag och dagen efter. Jag har även använt min progesteronkräm. Skulle ta ett gravtest nu den 14/11 men det var negativt och strax därefter kom mensen:( så trist! Trodde verkligen att det skulle funka. Men samtidigt så vet jag att jag har problem med att få negativa ägglossningstest. Jag kan få positivt utan att ett ägg släpps:( Min gynekolog sa att jag inte behövde komma in på ultraljud för att risken/chansen för tvillingar är inte lika stor som pergotime. Stämmer det? Jag har i alla fall bokat in en tid till denna kur för ultraljud. Man vill ju veta om det växer på sig ett ägg! Denna gång ville dom även att jag skulle starta på mensdag 3. Så idag är jag inne på min tredje dag med andra kuren enkel dos. Vad är det för skillnad på dag 3-7 och 5-9?

Hur går det för er?

Kram

• Svar på tråden Andra kuren Letrozol! Någon i samma sitts?
  • KCEG

Hej!

Jag har inte PCOS men har helt plötsligt fått svårt att bli gravid, kanske kan vara min ålder?! Är 34 så det borde inte vara ngt, men utredningen (2st) har gett mig massor men ändå en massa olika svar.
    Mitt AMH ligger på 0.67 men det vet man ju inte om det alltid gjort, jag har en äggledare också har det visat sig. jag är född med en bara, som ingen någonsin sagt ngt om tidigare. Men det kom fram nu iom hysteroskopin som jag gjorde för 6 veckor sedan. 

Jag är inne på min andra kur med letrozol, hade bra resultat första kuren.. men det gick inte.
    Nu inne på andra kuren och återbesök på torsdag, den 14/12 för att kolla äggblåsorna och ta beslut om ovitrelle. 
    Men nu sist sa de att jag hade en ganska stor cysta.. den är besvärlig och gör ont, men den sitter på den sidan som jag inte har någon äggledare. 
    Jag hoppas att få lite klarhet i vad jag ska göra på torsdag. Det känns inte som att jag kommer bli gravid så länge den sitter där..Tyvärr.
    Vi är inne på försök 16 nu sen vi tyvärr drabbades av MA (missed abortion) som upptäcktes på RUL i vecka 20 förra året. 
    Den grav tog 3 månader att få till, så jag vet inte vad som hänt. 
    Blir snart galen av allt försökande, testande, funderande och att hela livet är pausat i hopp om att vi kanske kan bli gravida... så blir vi inte det.

• tinis

Hej!

Hur har det gått?

Jag har ett barn på snart 4 år som blev till "bara sådär", lätt som en plätt med andra ord. Nu har jag o sambon försökt i 1.5 år utan att lyckas :( I våras, när det gått 1 år kontaktade jag gynmpttagning för att kolla upp det. Mim mens, som verkligen gått efter klockan hade börjat ducka ur. Det kunde skilja upp till 5 dagar på cyklarna. även om jag vet att det kanske inte är så mycket eller räknas som oregelbundet så noterade jag självklart förändringen. Läkaren konstaterade för lågt progesteron utan tydlig orsak.

iaf så fick jag min första kur pergo i början av hösten. en enkelkur som resulterade i överstimulering, 3 äggblåsor. så ligg-förbud. Andra gången åt jag en halv tablett med samma resultat. Galet förkrossande. då hade jag ändå rådfråga om vi skulle köra på inna ul eftersom risken fanns till överstimuli. men vi skulle köra på o det slutade med att jag fick ta "dagen-efter-piller ". ville egentligen inte.

Nu har jag bytt tablett o är inne på andra kuren letrozol. vid första kuren fick jag antingen tiiiiiiidig äl eller utebliven.

käkar sista tabletterna för den här omgången imorgon ( dubbeldos). äter dag 3-7 o ska på ul 20/12

:)

• Enahel

Jag tar precis min tredje kur Letrozol men blir sjuk direkt efter ägglossningarna!

Får feber och ont i kroppen, torrhosta.... Tror min kropp har fått ett överaktivt immunförsvar, det känns som att min kropp startar ett krig mot ägget/befruktningen/embryot.... Vi har ett barn sedan tidigare som blev till på första försöket!

Nu har vi försökt i ett år. Innan dess visserligen mellanblödningar i flera månader - men som försvann efter att jag åt Primolut Nor en månad, några månader innan jag besökte gyn och fick Letrozol utskrivet...

Om jag inte blir gravid så ska jag få göra en hysteroskopi. Det verkar som att jag har rester kvar, förkalkningar sedan tidigare graviditet... Kan det vara det som orsakar min feber efter ägglossning? Hmmmm....

• KCEG

Jag vågar knappt skriva det, för det känns som att jag jinxar allt. Men jag har plussat.... HELT GALET. Två år senare, ett MA, ett mf och massa försök och nu plussade vi. Men vågar verkligen inte ta ut ngt, väntar mer eller mindre på mensen hela tiden. Kollar pappret så fort jag går på toa, vågar knappt bära ngt och massa andra saker man får för sig. 
    Kan det verkligen vara sant... ja kanske det. Känns overkligt!

• Enahel

Gratulerar ts!!!!!!! :D :D :D

Det är ju helt fantastiskt!! Hoppas verkligen att det går vägen denna gången för er, som ni kämpat!! :)

Svar på tråden Andra kuren Letrozol! Någon i samma sitts?