• jsunny

Hemmaboende 19-åring, hjälper ej till hemma

Hej!
    Vad kan man som Förälder/Styvförälder ställa för krav på en hemmaboende 19-åring (snart 20-år) som inte gör många handtag hemma för hon orkar inte.
    Hennes rum ser ut som ett bombnedslag, hon lämnar disk kvar på rummet.
    Kläder ligger i stora högar på golvet.
    Påpekar man detta så får man till svar, Jaja, eller ett grymtande.
    Dom fåtal gånger hon har tvättat själv, 2-3ggr på nåt år.
    Likaså städat rummet har hänt gång i år.

När jag försöker få min sambo och förstå att hennes dotter måste börja ta ansvar
    och börja hjälpa till här hemma mer. Då får jag bara höra att jag klankar på dottern? Nej, det gör jag inte. Jag ber henne ta disken, sitt rum och tvätten.
    Jag hade min dotter bodde här tills för 2 år sen, hon flyttade härifrån till sin Mamma för hon orkade inte mer, Bägge tjejerna hade övervåningen och kom överens om att dom (men? vad härligt tyckte jag o min sambo och gav beröm åt bägge)  skulle ta sina rum, hallen (inte värst stor hall) och likaså badrummet. Det gick i 6månader, sen slutade det med att min dotter efter mkt tjat om och få hjälp, flyttade. Sambons dotter började klaga till sin mor och tyckte att jag och min dotter är, det ena och det andra. Och jag började ställa lite krav på henne för nåt år sen, försökte prata med henne. Det resulterade mer i att hon började protestera, gnällde hos sin mamma. Och sambon tyckte mer och mer att jag bara klankar på dottern hennes. Till saken hör att min sambos barn, hon har en son som inte bor hemma längre. Bägge ungarna har innan jag kom in i bilden blivit servade med ALLT. Dom behövde inte göra ett dyft. Hon blev pumpad på pengar av sonen, dom gick ifrån borden utan och duka av efter sig. Hon sleva upp mat åt dom, skala deras potatis, u name it. Jag och min dotter fatta ingenting! Sådär,,,gör man väl inte?  Nu på sista tiden börjar det barka åt skogen.
    Jag fick kravet/hotet på mig, att flyttar inte jag, då flyttar hon och kommer aldrig träffa sin mamma igen. Min sambo vill inte att jag drar. Vi älskar varandra.
    Men nu står Vi här och vet inte hur Vi ska göra. Ska det verkligen vara så att en 19-åring ska bestämma här hemma hur det ska vara? Får man inte ställa krav?
    VAD ska Vi göra?

• Svar på tråden Hemmaboende 19-åring, hjälper ej till hemma
  • Carambolan

Jo, ni kan ställa krav. Orkar ni inte det kan ni åtminstone låta bli att tvätta hennes tvätt och diska hennes disk och laga mat till henne. Ni får väl lite drastiskt låsa in resten av porslinet så att hon blir tvungen att diska det hon har på rummet.

• Påven Johanna II

Vill din sambo ha någon förändring till stånd? Vill hon, mamman, att dottern ska göra något i hushållet? Om inte så kommer det förstås inte att fungera om du ställer krav på hennes dotter. Då får du istället ställa de kraven på din sambo. Det hennes dotter inte gör, får din sambo göra och med det får du i så fall vara nöjd. 

• jsunny

Jo självklart vill hon att hennes dotter ska hjälpa till hemma men hon törs inte ta den konflikten, ungefär som hon kryper ihop med axlarna o viskar fram det.

• Anonym (v)

Mitt tips är att sluta gnata på din sambos dotter. Men du ska också sluta att plocka upp efter henne och låt din sambo göra allt det där. Vill inte din sambo ställa krav så låt det vara upp till din sambo. Om du och din sambo är överens om vilken standard ni ska ha i ert hem så låt det vara upp till din sambo att hon gör sin del, dvs att hon ensam plockar upp efter sin dotter. Det är lönlöst att du ska fortsätta att ha rollen som tjatare. Vill inte din sambo tjata och ställa krav är det ingen mening att du ska göra det heller. Men du ska inte heller vara den som plockar upp efter hennes dotter. Det får hon göra själv. 

• Anonym (v)
    jsunny skrev 2017-11-16 10:51:10 följande:

Jo självklart vill hon att hennes dotter ska hjälpa till hemma men hon törs inte ta den konflikten, ungefär som hon kryper ihop med axlarna o viskar fram det.

Förstår jag det rätt att du går in och tar över för att du tror att du måste hjälpa mamman? Mamman har redan visat att hon inte vill ställa krav. Dottern visar att hon tycker du är den elaka för att du tjatar. Ni tre dansar en dans som inte leder någon vart. Du kan inte styra de andra två men du kan välja att hoppa av dansen. 
  • jsunny

Dom gånger hon ställer krav så får hon tillbaka, gap och skrik och dottern ska tjafsa om att hon vill Inte, Orkar inte. Och så går dottern upp på sitt rum.
    Och näe jag tar inte över.

• kusbölehelvete

Köp papptallrikar så kan hon äta på dom, kan man inte ta porslinet till köket ska man inget porslin ha. Alternativt förbjud mat på rummet.

Vill hon inte tvätta sina kläder så ska du och din sambo strunta i det, vill gon ha smutsiga kläder så är det hennes bekymmer.

Förbjud henne att använda hallen, den ska inte stökas ner, vill hon ha soptipp så låt henne ha det bakom stängd dörr.

Din sambo måste tuffa till sig

Skrämmande att man låter sina barn hålla på så här, min yngsta(12) vet att om hon lagrar tvätt på rummet så är det hon som tvättar den, sen är hon iofs duktig på att hjälpa till med tvätten hemma, men när hon lagrar så har hon jobb att göra.

Den äldre(17) är slarvigare, brukar påminna henne och hon brukar alltid ha rena kläder även om det kan lagras hos henne ett bra tag.

• jsunny

Haft dom tankarna här sambon och jag, papptallrikar o pappersmuggar. Alternativt, 3st av varje, tallrik och glas, kaffekopp.

Det vi bägge tycker är så underligt, dottern har golv som garderob, slänger kläderna på golvet och rotar fram nåt annat att ha på sig?? Ifrån högen som är smutstvätt?!

• Påven Johanna II
    jsunny skrev 2017-11-16 10:51:10 följande:

Om en förälder inte törs ta en konflikt med det barn hen känt i hela barnets liv så är det ju inget som en annan person kan förändra genom att själv ställa krav på barnet/ungdomen. Det är helt enkelt inte så relationer fungerar. Du får förhålla dig till din sambos dotter utifrån din relation till henne och lämna åt mamman att antingen förändra sin relation till dottern eller låta den förbli som den varit hittills. Du kommer inte att uppnå annat än missnöje hos dem båda genom dina försök att styra upp situationen. 
  • kusbölehelvete
    jsunny skrev 2017-11-16 11:59:00 följande:

Haft dom tankarna här sambon och jag, papptallrikar o pappersmuggar. Alternativt, 3st av varje, tallrik och glas, kaffekopp.

Det vi bägge tycker är så underligt, dottern har golv som garderob, slänger kläderna på golvet och rotar fram nåt annat att ha på sig?? Ifrån högen som är smutstvätt?!

Hon kör kanske på lortiga kläder/det som är minst smutsigt.

Sen angående din dotter så om hon vill flytta hem till er igen på halvtid så kanske hon kan få dela ert badrum så kan andra tösen svina bäst hon vill.

Var får din sambos dotter pengar från?

För är det från er så sätt pengar och göromål i samband
Svar på tråden Hemmaboende 19-åring, hjälper ej till hemma