Hemmaboende 19-åring, hjälper ej till hemma
Hej!
Vad kan man som Förälder/Styvförälder ställa för krav på en hemmaboende 19-åring (snart 20-år) som inte gör många handtag hemma för hon orkar inte.
Hennes rum ser ut som ett bombnedslag, hon lämnar disk kvar på rummet.
Kläder ligger i stora högar på golvet.
Påpekar man detta så får man till svar, Jaja, eller ett grymtande.
Dom fåtal gånger hon har tvättat själv, 2-3ggr på nåt år.
Likaså städat rummet har hänt gång i år.
När jag försöker få min sambo och förstå att hennes dotter måste börja ta ansvar
och börja hjälpa till här hemma mer. Då får jag bara höra att jag klankar på dottern? Nej, det gör jag inte. Jag ber henne ta disken, sitt rum och tvätten.
Jag hade min dotter bodde här tills för 2 år sen, hon flyttade härifrån till sin Mamma för hon orkade inte mer, Bägge tjejerna hade övervåningen och kom överens om att dom (men? vad härligt tyckte jag o min sambo och gav beröm åt bägge) skulle ta sina rum, hallen (inte värst stor hall) och likaså badrummet. Det gick i 6månader, sen slutade det med att min dotter efter mkt tjat om och få hjälp, flyttade. Sambons dotter började klaga till sin mor och tyckte att jag och min dotter är, det ena och det andra. Och jag började ställa lite krav på henne för nåt år sen, försökte prata med henne. Det resulterade mer i att hon började protestera, gnällde hos sin mamma. Och sambon tyckte mer och mer att jag bara klankar på dottern hennes. Till saken hör att min sambos barn, hon har en son som inte bor hemma längre. Bägge ungarna har innan jag kom in i bilden blivit servade med ALLT. Dom behövde inte göra ett dyft. Hon blev pumpad på pengar av sonen, dom gick ifrån borden utan och duka av efter sig. Hon sleva upp mat åt dom, skala deras potatis, u name it. Jag och min dotter fatta ingenting! Sådär,,,gör man väl inte? Nu på sista tiden börjar det barka åt skogen.
Jag fick kravet/hotet på mig, att flyttar inte jag, då flyttar hon och kommer aldrig träffa sin mamma igen. Min sambo vill inte att jag drar. Vi älskar varandra.
Men nu står Vi här och vet inte hur Vi ska göra. Ska det verkligen vara så att en 19-åring ska bestämma här hemma hur det ska vara? Får man inte ställa krav?
VAD ska Vi göra?