• slyter

Ta hand om pappas fru?

Min pappa och hans fru träffades när jag var i 12-års åldern. Hon har aldrig varit särskilt trevlig mot mig och gjort klart att hon inte ser mig som en del av hennes familj. Jag ser inte heller henne som en del av min familj.

Jag bodde varannan vecka hos mina föräldrar efter deras skilsmässan men nåt år efter att pappa träffat sin nya kvinna så flyttade han till hennes stad ca 10 mil bort. Då blev det varannan helg, i bästa fall, för ofta hade de andra planer så umgänget med mig blev inställt. Till slut var jag knappt där alls, jag ville inte och pappa la inte två strån i kors för att träffa mig.

Pappa och nya frun har inga gemensamma barn men de och hennes barn har fungerat som en sammansvetsad familj. Jag har stått utanför som en ovälkommen gäst. I vuxen ålder har min relation med pappa varit dålig och i perioder obefintlig. Jag har vart väldigt ledsen för hur han behandlat mig.

Pappa är en bra bit över 80 år nu och bor på ett äldreboende sen några år tillbaka. Sen han flyttade dit har vi träffats mer. Jag hälsar på 1-2 ggr i månaden och då träffas vi ju utan hans fru som bor kvar i deras lägenhet. Jag och pappa har så smått börjat reparera vår relation. han har antytt att han ångrar sin del i hur det blivit mellan oss. Jag är glad för det. 

Men så i förra vecka ringde en sköterska från sjukhuset och berättade för mig att pappas fru ramlat och brutit lårbenet. Hennes barn bor långt borta (en utomlands, en i andra ändan av landet). Nu ville de att jag skulle komma och vara med på nåt möte om nya fruns behov efter benbrottet. 

Jag blev först helt häpen att de ens ringde mig, jag är ju inte släkt eller ens vän med henne. Sen förstod jag att de försökt få med hennes barn men de inte kunnat komma. Jag har ingen alls lust. Inte för att jag inte har tid med nåt möte, men för att jag inte har lust att engagera mig i den här kvinnan. Ingen lust alls faktiskt. 

Jag sa det till sköterskan, att jag inte är anhörig och att de får kontakta hennes egna barn om de vill ha nån med på mötet. Det hade de gjort, sa hon men ingen kunde. Idag ringde nya fruns son och var skitarg för att jag inte ställer upp. Han antydde också att jag borde hälsa på hans mamma, för han kunde inte komma dit förrän om flera dagar. Jag mumlade nåt halvt till svar, men ju mer jag tänker på det så vill jag verkligen inte!

Har jag skyldighet att ställa upp för henne? Ska jag plötsligt vara familj nu när det kommer till att ställa upp?

• Svar på tråden Ta hand om pappas fru?
  • Anonym (J)

Nej du har ingen skyldighet.

Jag skulle inte ställa upp .

Det har såklart ingenting att göra med att ni är inte biologiska släktingar utan att hon har behandlat dig illa.

Hennes 2 barn får ställa upp såklart.

• Anonym (fr)

Du gör rätt. Ni har ju knappt haft någon relation. Du har fullt upp med ditt eget liv.
    Jag skulle som du sagt nej. Jag tror inte sjukhuset ringer fler gånger men gör de det säger du återigen nej och ber om att de inte ringer dig fler gånger. Du behöver inte förklara dig, vill du ge en förklaring säger du endast att du inte har tid eller möjlighet.
    Du behöver inte ens svara i telefonen när du ser att det är kvinnans barn som ringer. Det är ju löjligt att de blir sura, låter bättre att klippa kontakten.

• Anonym (Nej)

Skit i henne, det är hennes barn som är bedrövliga som inte släpper allt och åker för att hjälpa sin mamma. Din pappa tas redan har om hand, ser inte att du har någon skyllidget mer.

• Anonym (Nope)

Med tanke på hur hon betett sig mot dig så nej. Du har inga skyldigheter och nu får hon känna på konsekvenserna för sitt egna beteende. Lägg fokus på din far istället.

• Legionären

Du har ingen som helst skyldighet att ta hand om någon som har behandlat dig illa och inte brytt sig om dig. Hennes barn borde ta hand om henne istället för att skyffla över ansvaret på dig.

• fornminne

Fortsätt säg nej, eller sluta svara om barnen ringer. Deras mamma = deras ansvar. Inte ens om du och frun hade haft en nära relation, hade du haft den skyldigheten. Då hade du kanske velat ändå, men som det är nu är det ju barockt att de ens förväntar sig det av dig.

• Anonym (mmm)

jag kan förstå att de frågade men att sonen ringer och är SUR på dig för detta, det är ju verkligen inte klokt. snacka om att kasta sten i glashus! Tror han försökte lägga över sitt dåliga samvete på dig. 

• sextiotalist

Instämmer med de övriga. Det är hennes barn som ska bära hundhuvudet för att de inte kommer på mötet.

• Anonym (Idioter)

Uppenbarligen är ju hela familjen idioter, gör klart för dem precis var du står i frågan och varför. Deras mamma har alltid uteslutit dog, och numera har du inte längre någon längtan att inkluderas i deras familj.

• Anonym (Säg NEJ)

Jag har haft liknande problem med min styvpappa. Mamma är död och hennes ex (som jag hellre kallar honom) sitter på hem. Han har inga egna barn, men andra släktingar. Som tycker att JAG ska ställa upp, trots att vi aldrig har haft någon nära eller bra relation. Jag bröt kontakten med honom och mamma när jag var 17, för att han söp och slogs. Två år senare tog jag upp kontakten med mamma igen, men vi har bara träffats sporadiskt, och min fd styvpappa har jag bara träffat några få gånger på 20 år. Så nej, jag tänker INTE ta hand om honom nu, bara för att hans syskon och syskonbarn inte vill eller orkar. Jag har inte ens hälsat på honom och tänker inte göra det heller. Vi har ingen kontakt och jag har blockerat hans släktingars nummer. Jag hjälper ibland min sambo med hans gamla föräldrar, men det är en annan sak för vi har en mycket bättre relation.

Svar på tråden Ta hand om pappas fru?