• Anonym (Mamma)

Dåligt samvete att jag "tar barnen ifrån pappa"

Vill mest ha råd om hur jag ska gå vidare och tänka med mitt dåliga samvete.

För att fatta mig lite kort så har jag levt tillsammans med mina två barns pappa i elva år. Det har förekommit sexuellt tvång, kränkningar och misshandel i form av fasthållning och liknande från min mans sida.Mot barnen har han varit hård och tagit i deras armar/ben/nacke osv. skrikit på dem och slagit sönder möbler inför dem när han tappat humöret.

Han har även alkoholproblem i perioder. Tappar omdömet helt inför både barn och okända. Varit lobbad, hamnat på sjukhus, slagsmål osv. Han har en syn om att män är bättre än kvinnor och att personer av utländsk härkomst borde skjutas osv. Han säger mycket hemskt och gärna inför barnen.  Jag har haft det huvudsakliga ansvaret för barnen under hela deras uppväxt då pappan arbetat iväg 4 dagar i v.

Fann äntligen styrkan att lämna min man i somras och bestämde mig för att anmäla honom, då han efter skilsmässa har tagit så hårt och länge i nacken på dottern att hon grät väldigt länge (detta inför okända människor). Då undrar jag hur han är mot barnen när ingen ser. Jag har känt oro för barnen under veckorna de är hos sin pappa. Det har förekommit blåmärken på dotterns arm i form av fingeravtryck. Han har fortsatt slå sönder saker inför dem och bete sig hotfullt ett par gånger. Dottern har erkänt att han tagit hårt i deras ben när de stimmat för mycket.

Vårdnadstvist och rättegångar är nu i full gång. Socialutredning och samtal med familjerätt. Jag har yrkat om ensam vårdnad eller åtminstonde att jag ska ha barnen lite mer tills vidare. I nuläget har inte samarbetet med växelvis heller fungerat. Jag blir hånad och han låter bli att svara mig ang. barnen.

Jag har önskat att han ska ta tag i sitt alkoholmissbruk och sina humörsvägningar. 

Jag är mitt i detta så otroligt ledsen och dras med dåligt samvete. Jag ser hur dåligt min f.d man mår av detta och hur barnen påverkas och är oroliga att de inte ska få träffa pappa (något han har sagt till dem).

Jag har hela tiden hävdat att barnen behöver båda sina föräldrar men i nuläget känner jag mig väldigt orolig att det ska fungera. 

Det finns ju trots allt en annan sida av min f.d. man. Han är världens bästa pappa och en helt fantastisk person när han INTE dricker eller har humörsvägningar. Barnen älskar sin pappa och vill spendera tid med honom lika mycket som med mig - vilket jag förstår. 

Jag gråter mycket över det här. Det känns som jag tar barnens pappa ifrån dem. Men allt jag vill är att han ska söka hjälp i tid så han kan ta hand om sina barn utan att de ska vara rädda för hårda ord och misshandel. Jag vill absolut att vi ska ha barnen precis lika mycket i framtiden om det fungerar - och med ett gott samarbete.

Är till och med orolig över hans ekonomi att han inte ska klara behålla huset och alla utgifter för barnen. Jag är hemskt orolig att min fd. man bara ger upp och super ner sig. Är så ledsen för barnen och hans skull.

Någon som har erfarenhet - finns det pappor som min fd man det går bra för?

• Svar på tråden Dåligt samvete att jag "tar barnen ifrån pappa"
  • Freijah

DU tar inte ifrån barnen deras pappa, det gör HAN!

Du skyddar barnen från den elaka människan som pappan förvandlas till när han dricker.

Den enda som kan ge tillbaka den snälla pappan är ditt ex, om han vaknat upp och inser att barnen är viktigare än alkoholen.

• Lena

Skydda dina barn! Han borde bara få ha övervakat umgänge. Polisanmäl honom för alla brott och skaffa en bra advokat.

• Anonym (Mamma)
    Freijah skrev 2017-11-14 20:07:52 följande:

DU tar inte ifrån barnen deras pappa, det gör HAN!

Du skyddar barnen från den elaka människan som pappan förvandlas till när han dricker.

Den enda som kan ge tillbaka den snälla pappan är ditt ex, om han vaknat upp och inser att barnen är viktigare än alkoholen.

Tack för ditt svar! Jag försöker tänka såhär. Det är väl helt enkelt så att jag fortfarande har djupa vänskapliga känslor för honom, låter konstigt efter allt han gjort mot mig men så är det. Jag har svårt att se när människor är ledsna. Men barnen är helt klart viktigast av allt!

Tror att han har slutat dricka och till och med skärpt sig nu efter anmälningarna och nu under utredning. Jag är inte lila orolig som innan när barnen är där i detta, nu för jag tror inte han vågar i nuläget dricka en droppe. Frågan är om det håller i sig framöver när detta är slut.

Jag hoppas och vill att han tar tag i sitt liv.

Eftersom jag har så starka bevis på en del saker han gjort så kommer han med säkerhet dömas först. Vet inte hur det ska bli sen och hur jag ska förklara för barnen på bästa sätt.. de är 9 och 4 år.
  • Anonym (Mamma)
    Lena skrev 2017-11-14 20:09:36 följande:

Skydda dina barn! Han borde bara få ha övervakat umgänge. Polisanmäl honom för alla brott och skaffa en bra advokat.

Tack för svaret! Jag har två advokater; en till vårdnadstvisten och en till misshandeln. Det är i full gång men tar nog lång tid innan det är klart..
  • Anonym (Nina)

Tänkte precis som Freijah, det är absolut inte du som tar deras pappa ifrån dem, det gör din ex-man. Han måste söka hjälp, och innan han gjort det så borde inte barnen vara med honom. Inte ensamma, i alla fall.

Du gör helt rätt, och blir han bättre i framtiden kan ni ju se över hur umgänge/boende ska se ut då.

• Anonym (Nina)

Tänkte precis som Freijah, det är absolut inte du som tar deras pappa ifrån dem, det gör din ex-man. Han måste söka hjälp, och innan han gjort det så borde inte barnen vara med honom. Inte ensamma, i alla fall.

Du gör helt rätt, och blir han bättre i framtiden kan ni ju se över hur umgänge/boende ska se ut då.

• Maac

Han tar barnen ifrån sig själv och du har inget val. Vad skulle ditt alternativ vara? Att låta det fortgå? Då hade du gjort vansinnigt fel som förälder. Ditt jobb är att skydda dina barn, och det är precis vad du gör nu.

Jag förstår att du är en väldigt god och medkännande människa, men han är vuxen och måste själv ta tag i sina problem. Problemen han har påverkar förstås barnen och jag förstår att du vill hjälpa till. Jag tycker (jag är verkligen ingen expert) att du ska fokusera på att bli dina barns fasta och trygga punkt först och främst.

Lycka till!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Nina) skrev 2017-11-14 20:23:01 följande:

Absolut! Tack för svaret! :)

Hopppas på ändring så han kan ha barnen lika mycket framöver..
  • Anonym (Mamma)
    Maac skrev 2017-11-15 06:41:13 följande:

Han tar barnen ifrån sig själv och du har inget val. Vad skulle ditt alternativ vara? Att låta det fortgå? Då hade du gjort vansinnigt fel som förälder. Ditt jobb är att skydda dina barn, och det är precis vad du gör nu.

Jag förstår att du är en väldigt god och medkännande människa, men han är vuxen och måste själv ta tag i sina problem. Problemen han har påverkar förstås barnen och jag förstår att du vill hjälpa till. Jag tycker (jag är verkligen ingen expert) att du ska fokusera på att bli dina barns fasta och trygga punkt först och främst.

Lycka till!

Tack för svaret! Känns så skönt att höra det här, att jag inte gör helt fel. Det viktigaste är barnen.

Jag hoppas han kan få hjälp nu så han får må bra. Om pappan mår dåligt så ser barnen det och mår dåligt de med.

Fokuserar just nu på att få ha barnen mer nu, det verkar lovande. Får snart svar på det så jag håller tummarna. Jag har alltid varit deras fasta och trygga punkt i och med att deras pappa bara varit hemma tre dagar i veckan. Därför är det en stor omställning för honom att ha dem själv sju dagar i sträck (han har sagt att de irriterar honom och han blir tokig när de skriker och leker).

Ändå älskar han såklart dem mest i världen. Och de sin pappa. Jag hoppas för alla tre att det blir bra i framtiden dem emellan också.
  • Anonym (Hm)
    Lena skrev 2017-11-14 20:09:36 följande:
    Håller med
  • Anonym (Ta hem barnen!)

När jag fick veta att mina barns pappa drack hade vi barnen växelvis varannan vecka. Eftersom att en alkolist inte är en bra och ansvarsfull förälder så fick barnen bo hos mig på heltid, det behövdes ingen vårdnadstvist för det. Idag 5 år senare är pappan nykter men min dotter mår psykiskt dåligt för hon fick ta ett alldeles för stort ansvar över sin lillasyster hemma hos pappan, så jag önskar verkligen att jag hade tagit hem dom tidigare om jag bara visste!

Svar på tråden Dåligt samvete att jag "tar barnen ifrån pappa"