• Hanna8484

Blodprovet gav ”dåligt” kubresultat

Hej

Jag fick resultatet 520 på mitt kubresultat och borde egentligen vara glad men känner mig så orolig nu. Mina vänner i samma ålder fick mellan 8000-20000 och då känns mitt resultat väldigt lågt.

Jag är 33 och normalviktig. Röker inte. Nackuppklarningen var 1,4 så det känns som blodprovet drog ner värdet. Vad kan det bero på?

• Svar på tråden Blodprovet gav ”dåligt” kubresultat
  • Tino
    Hanna8484 skrev 2017-11-12 13:32:18 följande:

Hej

Jag fick resultatet 520 på mitt kubresultat och borde egentligen vara glad men känner mig så orolig nu. Mina vänner i samma ålder fick mellan 8000-20000 och då känns mitt resultat väldigt lågt.

Jag är 33 och normalviktig. Röker inte. Nackuppklarningen var 1,4 så det känns som blodprovet drog ner värdet. Vad kan det bero på?

Men det är ju jättebra resultat ju! När jag gjorde KUB så fick jag inte ens veta vilken "sannolikhet" jag fick. Barnmorskan, som var väldigt kompetent sa att sannolikheten är bara relevant om man har hög sannolikhet (har för mig under 300). Allt över är låg sannolikhet och då är det inte alls relevant att överhuvudtaget tänka på siffran. Så stort grattis till bra resultat! Och grattis till kommande bebisen. Är du ändå orolig kan du betala för NIPT eller fostervattenprov. Sedan kan de aldrig lova att bebis är frisk. Vi fick till exempel veta att vår bebis har en medfödd missbildning på RUL. Och även om KUB och RUL ser bra ut kan det visa sig att bebis är sjuk.
  • Krusbärskompott

Jag betalade för nipt privat. För mig var det värt 6000.

Men alltså det är ett barn på 520 som är sjukt, dvs risken är mindre än 0,2%.dvs otroligt liten risk.

• Anonym9874321

Hade nästan en exakt likadan situation som du för ett par år sen och var jätteorolig. Gjorde nipt privat och var värt varenda krona då det tog bort all oro. Har en helt frisk 2 åring idag

• Trippelmamma76

Jag förstår faktiskt inte hur man kan bli så orolig för ett sådant resultat? Det är ju verkligen minimal risk. Då finns det ju en massa andra risker i livet som är betydligt värre...

• Meriall

Jag förstår det mer som att TS vill veta vad i blodprovet som kan höja resultatet om barnet ändå är friskt av ren nyfikenhet än att hon är orolig att något är fel på barnet.

• Jemp
    Trippelmamma76 skrev 2017-11-12 17:21:17 följande:

Jag förstår faktiskt inte hur man kan bli så orolig för ett sådant resultat? Det är ju verkligen minimal risk. Då finns det ju en massa andra risker i livet som är betydligt värre...

Det förstår jag, jag hade nog reagerat på liknande sätt. Troligtvis utan anledning dock, det är ju som sagt väldigt liten risk och mer än dubbelt så bra jämfört med vad man går vidare med.
  • Anotherone

Låter exakt som vår situation för ett år sedan. Jättefin bebis på ultraljudet, ej överviktig och har aldrig rökt i hela mitt liv men sen något i blodproverna som drog ner värdet. Hade visserligen lite "bättre" än du (700 nånting) men för att göra allt vi kände att vi kunde och stilla oron betalade vi för nipt privat och det var verkligen värt varenda krona.

Har en liten pojke nu som föddes fullt frisk i våras.

• Snuttis2

Tycker inte att du ska oroa dig gällande ditt resultat, kub är ett sannolikhetstest o ingen sanning!

Kub blodprov o nackuppluckring måste alltid sättas i relation till kvinnans ålder. Du är 33 år och ditt resultat är ju rätt exakt vad det bör vara för din ålder !

Är du 32 år ska ditt värde vara runt 1:650 och är du 34 år 1:450! Du är mitt imellan! Vilket är helt normalt!!!

Sen kan man ändå ha otur och vara den % vars barn födds med en diagnos trots de 2000!!!

• Snuttis2

Kan tillägga att jag hade samma resultat som du på nästan exakt samma ålder, har en frisk son på 4 mån nu!

Vi sa att vi skulle vara nöjda så länge vi inte hamna i risknivåerna vilket hade varit från typ 1:250 tror jag ( högrisktyp 1:50)

Svar på tråden Blodprovet gav ”dåligt” kubresultat