• Farfallos

Hur känner du inför ditt namn?

Det där med att vara missnöjd med sitt namn, det har alltid intresserat mig. Själv är jag ett med mitt namn på ett väldigt naturligt och okomplicerat vis. Tänker inte på det, utan jag heter vad jag heter, men att byta känns lika främmande som att frivilligt byta till att bli vänsterhänt.

Men vad gör att folk vill byta namn eller i alla fall har lite svårt för sitt eget namn? ...och finns det någon som är extra stolt över sitt namn, och varför i så fall? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur känner du inför ditt namn?
  • Duckan

Bara bra svarade jag.
    Går inte runt och känner att mitt namn är så fint, men det är fasen inte varenda kotte som heter det även om det inte är ovanligt på något vis.

• Anonym (Usch)

Jag hatar mitt förnamn, har alltid gjort det. Det är verkligen inte jag. Men jag har aldrig bytt heller, har inte kommit till skott och kommer nog inte göra det heller. Är 45 nu, borde gjort det när jag var 15.

• Anonym (funkis)

Mitt namn är väldigt praktiskt: ovanligt men inte konstigt och tvåstavigt och lättuttalat så det blir inga smeknamn av det utan jag heter det jag heter. Om det är så vackert vet jag inte, men det duger.

• Anonym (Nova)

Jag bytte från Jennifer till Nova. Har aldrig känt att mitt namn har varit jag, alltid hetat mitt smeknamn (helt orelaterat till Jennifer) och varje gång jag tänker på mitt gamla namn hör jag det i min mobbares röst. Jennifääär. 

Så nej, jag tröttnade att presentera mig som ett namn jag inte trivdes med och som jag i slutet knappt reagerade på. Dessutom var det inte ett namn som varken en av mina föräldrar älskade, utan det var helt enkelt det enda namn de lyckades komma överens om eftersom de är så olika. Jag ville ha ett namn som var lätt att uttala, internationellt och fin betydelse. Bytte även mina mellannamn och kommer troligtvis ändra mitt efternamn i framtiden. Är en helt ny person sedan jag slutade skolan och känner mig verkligen som det nu också :)

• Stårschan

Jag känner inget speciellt inför mitt. Jag har ett dussinnamn som var jättevanligt i min årskull. Har aldrig riktigt funderat över om det är fint eller fult.

• taquine

Gillar mitt namn mycket  , och röstade på bara bra .;)

Goodness me
  • Anonym (Tjej)

Gillar mitt förnamn men ogillar mitt tråkiga efternamn.

• Aniiee

Mitt namn är lite tråkigt på svenska, men rätt lustigt på japanska så..... det funkar....

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Hur känner du inför ditt namn?