• Thereisthat

Varför framhålls medeltiden som ett slagträ i den politiska debatten?

Ja, medeltiden är sannerligen, liksom stenåldern, den mest missuppfattade och underskattade epoken i mänsklighetens historia. Frågar du gemene man så är bilden av medeltiden dyster. För det mesta tycks det ha varit en epok full av epidemier, svält, religiöst förtryck, fattigdom, vidskepelse, vetenskapsförakt, osv. Aldrig lyfts de positiva sidorna med medeltiden fram utan bilden är oftast odelat negativ. Det har t.o.m. blivit så absurt att begreppet "medeltiden" blivit ett slagträ i den politiska debatten. Detta saknar enligt mig helt verklighetsförankring.

Vad beror egentligen detta på? Och om du är en av dem som mer än gärna framhåller medeltidens fasor, varför gör du det?

Och om ni inte redan märkt det så är jag långt mycket mer positiv till medeltiden än folk i gemen och framhåller mer än gärna medeltidens positiva sidor och jag känner en tacksamhetsskuld till allt det medeltidsmänniskorna givigt eftervärlden. Jag har argument varför, men jag låter er diskutera lite innan.

Mvh

• Svar på tråden Varför framhålls medeltiden som ett slagträ i den politiska debatten?
  • carlssonanna
    Thereisthat skrev 2017-11-07 22:34:01 följande:

Ja, medeltiden är sannerligen, liksom stenåldern, den mest missuppfattade och underskattade epoken i mänsklighetens historia. Frågar du gemene man så är bilden av medeltiden dyster. För det mesta tycks det ha varit en epok full av epidemier, svält, religiöst förtryck, fattigdom, vidskepelse, vetenskapsförakt, osv. Aldrig lyfts de positiva sidorna med medeltiden fram utan bilden är oftast odelat negativ. Det har t.o.m. blivit så absurt att begreppet "medeltiden" blivit ett slagträ i den politiska debatten. Detta saknar enligt mig helt verklighetsförankring.

Vad beror egentligen detta på? Och om du är en av dem som mer än gärna framhåller medeltidens fasor, varför gör du det?

Och om ni inte redan märkt det så är jag långt mycket mer positiv till medeltiden än folk i gemen och framhåller mer än gärna medeltidens positiva sidor och jag känner en tacksamhetsskuld till allt det medeltidsmänniskorna givigt eftervärlden. Jag har argument varför, men jag låter er diskutera lite innan.

Mvh

Kan du inte upplysa oss andra då, vad är det som var så bra på medeltiden? 
  • Thereisthat
    carlssonanna skrev 2017-11-07 22:37:44 följande:

Kan du inte upplysa oss andra då, vad är det som var så bra på medeltiden? 

Vad som var bra med medeltiden? Ptja, vi kan ju börja med de vetenskapliga och tekniska framsteg som gjordes under medeltiden. Från 700-talet och fram till 1000-talet gjordes stora framsteg inom jordbrukstekniken med nya uppfinningar som hjulplogen (vilket gjorde att man kunde plöja upp större områden), väder- och vattenkvarnen (som automatiserade malningen och frigjorde tid för bönderna), diktingen, treskiftet, skottkärran, osv. Allt detta bidrog till den stora demografiska expansionen som kulminerade under 1200-talet då Europa nådde en befolkningsmängd som vi inte skulle återgå till förrän på 1800-talet.

Vi fick universitet i Europa, vilket bidrog till att kunskap spreds lättare och nådde ut till fler än vi någonsin innan lyckats nå. Detta underlättades av att den inbundna boken uppfanns och litteratur kunde hanteras bättre. Alkemin bidrog till att bygga upp en grund för vår moderna kemiska vetenskap. Medicinskt kunde nya upptäckter från Levanten få genomslag i Europa och kyrkan introducerade hospitalen, föregångaren till våra moderna kyrkor.

Kapitalismen slog igenom i några av de italienska stadsstaterna, vilket bidrog till förbättringar inom administrationen och uppkomsten av det moderna bankväsendet, nya kreditsystem uppkom och för att stärka kontrollen av resurserna uppfann man principen av dubbel bokföring med kredit och debit. Ett system som används än idag 700 år senare!

Politiskt genomfördes en rad reformer som fick stor betydelse för framtiden. De tidigare folkrättsliga systemen där blodshämnd och fredlöshet ersattes med högre instanser som delade ut straff, vilket är grunden för vår moderna rättsstat. Även diplomatin förbättrades genom systemet med ambassadörer, vilket uppkom mellan de italienska stadsstaterna på 1300-talet.

Även arkitekturen förbättrades där nya kranar gjorde det möjligt att bygga på höjden på ett sätt man aldrig tidigare kunnat göra. Detta gav oss mäktiga katedraler i gotisk stil, byggda med stödmurar och stora glasfönster som i jämförelse släppte in mycket mer ljus än som tidigare varit möjligt.

Ett litet urval av medeltida uppfinningar:

- Mekaniska ur

- Skorstenen

- Vävstolen

- Koggen

- Boktryckaren

- Oljemålningen

- Eldvapnet

- Glasögonen

- Masugnen (revolutionerade tillverkningen av stål)

- Rodret

- Whiskyn och destillerad sprit

- Öl med malt och humle

- Moderna musikaliska noter

Osv, osv, osv.
  • absalon

Under renässansen ville man gärna framhålla medeltiden som en mörk tid mellan den storslagna antika kulturen och den nya tiden. Man inspirerades av antiken.Renässans betyder just pånyttfödelse. 
    Senare, under upplysningen, talade man gärna om "medeltidens mörker". Särskilt i protestantiska länder framställes gärna katolicism och påvevälde som medeltida reminiscenser. Men även i formellt katolska länder som Frankrike, där upplysningsandan ofta tog sig starkt, antiklerikala uttryck hos Voltaire och grabbarna.Cool 

• nattuw
    Thereisthat skrev 2017-11-07 22:34:01 följande:

Ja, medeltiden är sannerligen, liksom stenåldern, den mest missuppfattade och underskattade epoken i mänsklighetens historia.

Har du möjligen läst "Den  dynamiska medeltiden" nyligen?
  • Thereisthat
    nattuw skrev 2017-11-09 19:03:59 följande:

Har du möjligen läst "Den  dynamiska medeltiden" nyligen?

Nej, inte nyligen. Läste den för några år sen och det var med den min syn på medeltiden förändrades.
Svar på tråden Varför framhålls medeltiden som ett slagträ i den politiska debatten?